Utama > Trauma

Blog klinik "Aksimed"

Diplopia adalah gangguan penglihatan di mana pesakit "menggandakan" objek yang dilihatnya. Biasanya, diplopia selalu ada: hanya objek yang menjadi perhatiannya saat ini yang dilihat benar-benar jelas, dan yang lain, objek "latar belakang" nampak kabur. Ini adalah ciri semula jadi penglihatan binokular.
Kecederaan atau penyakit tertentu boleh menyebabkan paksi visual satu (atau kedua-dua) mata beralih, menyebabkan medan visual tidak bertindih dengan sempurna. Dalam keadaan seperti itu, bukannya satu objek jernih volumetrik, pesakit melihat dua objek yang agak rata yang saling tumpang tindih, atau mungkin tidak saling menyentuh sama sekali.

Jenis diplopia

Keadaan ini boleh berkembang di satu atau kedua mata:

  1. Diplopia binokular: penglihatan berganda objek diperhatikan hanya apabila seseorang melihat dengan dua mata, menutup salah satu mata, penglihatan berganda berhenti. Maksudnya, paksi visual satu atau kedua mata telah beralih dan "gambar" dari kedua mata tidak saling tumpang tindih.
  2. Diplopia monokular: penglihatan berganda muncul ketika pesakit melihat dengan kedua mata, tetapi berterusan ketika dia menutup mata yang sihat. Maksudnya, diplopia terdapat pada satu mata dan tidak dikaitkan dengan anjakan paksi, tetapi, kemungkinan besar, dengan gangguan sistem saraf atau penyakit mata (contohnya, subluksasi lensa).

Diplopia boleh mendatar (salinan objek terletak secara mendatar antara satu sama lain) dan menegak (satu objek kelihatan meluncur ke bawah atau merayap dari yang kedua).

Gejala diplopia

Gejala utama diplopia sepenuhnya ditentukan oleh namanya: dari diploos Yunani kuno (berganda) + opos (mata). Objek di mana pesakit cuba menumpukan perhatian adalah dua kali ganda. Tahap dua kali ganda objek (ketelusan "salinan", zon persimpangan) boleh sangat berbeza. Juga, dalam beberapa kes, diplopia disertai dengan pening dan kesukaran dalam menilai jarak ke objek (yang sebenarnya, penglihatan binokular bertanggungjawab).

Sebab mengapa diplopia boleh berkembang

Semua penyebab diplopia boleh dibahagikan kepada beberapa kategori:

  1. pelanggaran nada otot otot mata dan fungsi saraf oculomotor (myasthenia gravis, paresis dan kelumpuhan)
  2. masalah dalam kerja penganalisis visual (lobus oksipital otak)
  3. proses patologi di soket mata
  4. penyakit mata
  5. sebagai gejala pelbagai penyakit saraf, penyakit berjangkit, mabuk badan, tumor

Diplopia teropong sering berkembang kerana disfungsi otot mata dan saraf oculomotor, serta proses patologi di orbit, akibatnya bola mata dimampatkan dan sumbu visual terganggu. Diplopia monokular adalah ciri penyakit mata (misalnya, katarak, lebih-lebih lagi, setiap mata akan "berganda", kerana penyakit ini biasanya mempengaruhi kedua-dua lensa), serta akibat keracunan badan, termasuk toksikosis berjangkit.
Penglihatan berganda dapat berkembang dengan keadaan dan penyakit berikut:

  • proses patologi di orbit (osteoperiostitis, tumor, keradangan tisu lembut orbit)
  • trauma orbital (patah tulang, hematoma)
  • penyakit mata (katarak, strabismus, astigmatism, terkehel lensa, penyakit kornea)
  • perubahan pasca operasi semasa pembedahan mata
  • kecederaan otak (lebam, gegar otak)
  • keradangan GM (meningitis, ensefalitis)
  • pelanggaran peredaran serebrum (baik akut dan kronik)
  • ketumbuhan otak
  • sklerosis berbilang
  • jangkitan saraf
  • keracunan sebarang genesis (alkohol, narkotik, ubat-ubatan, bahan kimia dan logam berat)
  • botulisme
  • tirotoksikosis
  • diabetes
  • aneurisma karotid
  • penyakit jantung
  • myasthenia gravis
  • keletihan asas otot mata dengan tekanan yang berpanjangan
  • gangguan kesihatan mental (neurosis, psikosis, histeria)

Sebilangan keadaan ini, seperti mabuk alkohol atau keletihan, adalah fenomena sementara, dan oleh itu, setelah pemulihan badan, diplopia hilang. Sekiranya penglihatan berganda sering diperhatikan atau berlaku tanpa sebab yang jelas, anda harus berjumpa doktor.

Diagnostik diplopia

Dengan aduan diplopia, pesakit harus mendapatkan nasihat daripada pakar oftalmologi atau pakar neurologi. Pakar akan menetapkan diagnosis penglihatan (visometri), mata itu sendiri (oftalmoskopi, ultrasound mata, pemeriksaan bidang visual). Selalunya, diperlukan MRI otak, dan juga kajian khusus, ketika diplopia secara objektif merupakan gejala penyakit berjangkit atau keracunan.

Diagnosis diplopia pada kanak-kanak

Perhatian khusus harus diberikan kepada diagnosis diplopia pada kanak-kanak yang sering tidak dapat memahami dan menjelaskan keadaan mereka. Ibu bapa harus membawa anak mereka ke pakar oftalmologi jika dia:

  • juling pada objek
  • memusingkan mata ketika menumpukan perhatian pada objek
  • memusingkan atau memusingkan kepalanya untuk membantunya memberi tumpuan
  • menutup sebelah mata dengan tangannya

Pada masa kanak-kanak, diplopia yang tidak dirawat dapat memprovokasi amblyopia - kehilangan penglihatan sepenuhnya dari mata yang tidak menjalankan fungsinya sepenuhnya.

Rawatan diplopia

Setelah didiagnosis, pakar yang dirujuk oleh pesakit untuk mendapatkan rawatan utama akan menentukan penyebab penyakit dan mengarahkannya ke pakar yang tepat. Selalunya ia adalah pakar neurologi atau pakar oftalmologi (dan semestinya pakar neuro-oftalmologi), namun ia memerlukan perundingan dengan ahli endokrinologi, reumatologi, ahli onkologi, psikiatri.
Oleh kerana diplopia itu sendiri adalah gejala, pertama sekali, penyakit utama yang didiagnosis dirawat. Oleh itu, rawatan diplopia berbeza dari terapi vitamin dan prosedur fisioterapi (untuk keletihan kronik, neurosis dan osteochondrosis serviks), melalui ubat-ubatan (contohnya, untuk meningitis) dan hingga pembedahan (untuk katarak atau tumor GM).
Pada dasarnya tidak ada pencegahan diplopia, tetapi pakar oftalmologi mengesyorkan melakukan senaman rutin untuk mata, memakan cukup vitamin dan mineral, dan jenuh otak dengan oksigen. Tindakan ini akan membolehkan menjaga saraf dan otot oculomotor dalam keadaan baik selama mungkin, iaitu. mereka akan dapat mengekalkan paksi visual yang betul lebih lama.

Keratoconus.

Diterbitkan: 15.06.2013

Klinik mata, syarikat, salun optik yang mendiagnosis keratoconus di Minsk dan bandar-bandar lain di Belarus: mengenal pasti jenis dan tahap keratoconus pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Pergi ke bahagian Keratoconus


Mata seseorang adalah tingkapnya ke dunia warna, keindahan, kecerahan, tingkap ke dunia kehidupan penuh. Oleh itu, apabila sesuatu terjadi pada mereka, sangat tidak menyenangkan, menakutkan. Saya ingin menyelesaikan masalah secepat mungkin, iaitu kenal pasti jenis penyakit apa yang dikunjungi kali ini, dan bagaimana menyembuhkannya dengan berkesan.

Di sini, sebagai contoh, penglihatan seseorang mula merosot dengan ketara, iaitu dia berhenti melihat dengan jelas benda-benda yang pernah dilihatnya dengan baik sebelumnya. Sebabnya mungkin yang paling boleh diramalkan - rabun, atau mungkin... Tetapi apa yang mungkin, adalah artikel kami.


Keratoconus. Apakah penyakit mata yang lain?

Oleh itu, orang itu mula melihat dunia ini lebih teruk. Pertama, dia berusaha memperbaiki sarung dengan cermin mata. Tetapi atas sebab tertentu dia tidak dapat melakukannya. Tidak ada gambaran yang jelas, tempoh. Lebih-lebih lagi, kadangkala gambar yang dapat dilihat dibahagikan. Dan semakin lama tanpa rawatan, semakin banyak gambar palsu dapat dilihat. Ini amat ketara jika seseorang mula mempertimbangkan, sebagai contoh, titik putih pada latar belakang hitam. Dia akan bersendirian, tetapi sepertinya ada dua dari mereka, atau bahkan dua puluh dua.

Dengan gejala seperti itu, sudah tentu perlu menghubungi pakar optologi. Dan dia, kemungkinan besar, akan membuat diagnosis yang tidak dijangka - keratoconus.

Sekarang lebih banyak mengenai jenis penyakit apa.

Pada abad ke-18, seorang doktor mata Jerman menarik perhatian pada penyakit mata yang tidak biasa dan menerangkannya dalam karya ilmiahnya.

Kira-kira 100 tahun kemudian, pakar oftalmologi Inggeris mengambil kajian mengenai penyakit yang belum pernah dijelaskan sebelumnya. Sejak itu, maklumat telah terkumpul dan terkumpul.

Hari ini diketahui bahawa keratoconus adalah salah satu penyakit kornea mata. Dalam keadaan normal, ia mempunyai bentuk sfera.

Dengan keratoconus, kornea menjadi lebih nipis, dan kemudian berubah bentuknya, menonjol keluar di bawah pengaruh tekanan di dalam mata, dan menjadi kerucut.

Oleh itu nama - "kerato" - kornea, dan "kon" - semuanya jelas di sini.

Perubahan berlaku secara beransur-ansur. Kornea perlahan-lahan boleh meregangkan selama satu atau bahkan dua tahun. Tetapi penyakit ini boleh datang dengan cepat.

Biasanya keratoconus berkembang pertama di satu mata, dan kemudian di mata yang lain. Tidak banyak kes apabila penyakit itu menyerang hanya dari satu sisi. Dan selalunya ini disebabkan oleh fakta bahawa pada mata kedua yang semestinya sihat, penyakit ini belum dapat dilihat.

Apakah ancaman keratoconus?

Tidak, anda sama sekali tidak akan buta darinya, tetapi pada masa yang sama, penyakit ini boleh menyebabkan seseorang berhenti memandu, kehilangan kemampuan membaca buku, bekerja di komputer.

Sebagai contoh, keratoconus sering menyebabkan kornea jatuh (bintik putih susu pada kornea). Berikut ini juga menarik - keratoconus yang lebih awal muncul, semakin sukar ia berlaku.

Keratoconus - penyakit remaja.

Kebarangkalian menghadapinya ketika usia sudah melebihi 30-40 tahun adalah minimum. Malangnya, tidak ada statistik mengenai penyakit ini di Belarus. Tetapi ada beberapa data menarik di AS. Sebagai contoh, di Amerika, setiap 2000 (menurut beberapa sumber, setiap 500) penghuni menderita keratoconus, ini adalah bentuk distrofi kornea mata manusia yang paling biasa.

Malangnya, penyakit mata kurang difahami, sehingga banyak persoalan mengenainya masih belum terjawab..


Mengapa keratoconus muncul?

Salah satu persoalan ini ialah mengapa keratoconus muncul sama sekali. Dan ini walaupun terdapat sejumlah besar kajian yang paling serba boleh yang dilakukan di seluruh dunia dan, tentu saja, di Amerika Syarikat.

Beberapa saintis mengaitkan penampilan keratoconus dengan keunikan latar belakang hormon manusia..

Yang lain mencatat kecenderungan genetik, pengaruh persekitaran luaran. Pada masa yang sama, gen yang bertanggungjawab untuk penularan penyakit ini belum dapat ditentukan, bagaimana penyakit ini diwarisi juga tidak jelas..

Dan yang lain menunjukkan bahawa keratoconus muncul kerana fakta bahawa metabolisme tubuh terganggu..

Dan sekarang, di bawah pengaruh faktor apa pun, sesuatu terganggu di mata, yang memerlukan kemungkinan mengembangkan keratoconus. Membran Bowman yang disebut (salah satu komponen kornea mata) secara beransur-ansur hancur, kerana epitel dan stroma mula berinteraksi, yang membran yang sama dirancang untuk memisahkan, untuk melindungi dari interaksi. Hasilnya adalah bahawa kornea itu sendiri melemah, menjadi lebih kurus, terutama di beberapa tempat. Dan di sini faktor lain berlaku - tekanan yang sentiasa dikekalkan di mata. Kerana dia bahawa bahagian kornea yang menipis perlahan tetapi pasti mula menonjol, memperoleh bentuk kerucut.

Penglihatan merosot, diputarbelitkan kerana beberapa sebab.

Pertama, kerana perubahan bentuk kornea.

Biasanya ia berbentuk bulat, dan berkat ini, seseorang mempunyai kemampuan untuk melihat dunia sekeliling dengan jelas. Dengan keratoconus, kornea tidak teratur. Oleh itu, pelbagai penglihatan ganda dan penglihatan tiga yang tidak menyenangkan muncul di mata, dan gambar yang tidak jelas muncul. Bayangkan, adalah satu perkara untuk melihat melalui kaca yang rata. Maka secara amnya sukar untuk mengatakan sama ada wujud atau tidak. Dan agak lain untuk melihat melalui kaca berkualiti rendah, yang mempunyai ketebalan yang berbeza di kawasan yang berlainan, atau, katakanlah, melalui tingkap di rumah yang berusia lebih dari 50-60 tahun. Gambar akan kabur, jelek. Jadi dengan mata.

Kedua, penglihatan berubah kerana parut.

Parut muncul di kornea sebagai akibat dari semua proses yang tidak baik yang berlaku di dalamnya semasa penyakit.

Apa itu keratoconus dan bagaimana ia dirawat, anda boleh belajar dari video:

Bagaimana anda dapat memahami bahawa keratoconus inilah yang menyebabkan perubahan penglihatan??

Ia agak sukar. Gejala penyakit, terutama pada peringkat awal, serupa dengan miopia, astigmatisme, sindrom mata kering, dll. Penglihatan seseorang secara beransur-ansur terganggu. Tidak ada rasa sakit, tidak ada rasa tidak selesa. Selain itu, mata cepat letih..

Menjadi semakin sukar untuk bekerja di komputer, dan menonton TV setelah seharian bekerja adalah masalah keseluruhan..

Pada waktu malam, halo mula muncul di sekitar objek bercahaya..

Terdapat satu lagi gejala klasik yang diperhatikan pada pesakit dengan keratoconus. Biasanya, apabila pakar oftalmologi mendengarnya dari pesakit, mereka segera memahami apa jenis penyakit mata dalam kes ini yang kita bicarakan. Ini adalah apa yang disebut polyopia monokular..

Secara sederhana, seseorang mula berganda, tiga kali ganda, dll. Di mata.

Masa berlalu, seseorang melihat lebih buruk dan buruk, mula menukar cermin mata satu persatu, tetapi ini tidak banyak membantunya. Walaupun dengan cermin mata, gambarnya kabur, berganda, kabur. Lebih-lebih lagi, tanpa mengira jarak seseorang daripadanya. Membaca lebih dan lebih sukar, dunia yang sudah biasa kehilangan penampilannya yang jelas. Penglihatan malam merosot dengan ketara.

Keratoconus menyerupai miopia yang berkembang pesat.

Benar, usia pesakit tidak begitu sesuai untuk penyakit ini. Memang, paling kerap remaja dan orang di bawah 30 tahun menderita keratoconus..

Seiring waktu, jika penyakit ini tidak dirawat, tidak ada tindakan yang diambil, fotofobia mungkin muncul. Seseorang mula terus menyipit untuk meningkatkan kualiti gambar, yang juga menyebabkan keletihan tambahan. Penglihatan semakin merosot, seperti yang telah kita tulis, keupayaan untuk memandu kereta, membaca, bekerja di komputer hilang.

Pakar oftalmologi akan dapat membezakan keratoconus dengan penyakit mata yang serupa..

Anda mesti pergi kepadanya sekiranya anda mula melihat tanda-tanda di atas dalam diri anda..


Bagaimana keratoconus didiagnosis?

Apa yang diharapkan di pejabat pakar oftalmologi, kepada siapa mereka datang kerana disyaki penyakit mata yang lain? Bagaimana seorang doktor dapat menentukan bahawa pesakitnya tidak mengalami miopia, astigmatisme, atau sindrom mata kering, iaitu keratoconus??

Biasanya, pakar oftalmologi meneka penyakit apa yang seseorang datang kepadanya, semasa perbualan dengannya. Melihat usia pesakit (paling sering hingga 20 tahun), mendengar apa keluhannya, apa riwayat penyakit matanya, serta penyakit mata yang dihadapi oleh ahli keluarganya, seseorang dengan sengaja dapat mencari keratoconus di dalamnya.

Optometris terlebih dahulu memeriksa ketajaman penglihatan pesakit, kemudian memeriksa mata pesakit dengan lampu celah.

Berapa banyak penyakit mata yang dikesan dengan alat ini! Mari kita ingat bahawa berkat lampu celah, adalah mungkin untuk mengkaji keadaan bahagian mata manusia yang dapat dilihat pada tahap mikroskopik. Sekiranya pesakit telah lama mengalami keratoconus, penyakit ini sudah terbentuk, maka pakar optometri akan mendiagnosis dengan cepat, tidak diperlukan ujian tambahan.

Sekiranya diagnosis yang lebih tepat diperlukan, pemeriksaan kornea berkomputer khas dilakukan, yang disebut topografi kornea.

Ini adalah sejenis pemetaan permukaan elemen mata yang diberikan. Peta topografi mencerminkan semua penyelewengan, semua bekas luka yang ada di kornea, dan jika ada keratoconus, maka peningkatan khas pada kelengkungannya dapat dilihat dengan jelas. Kaedah ini sangat sesuai untuk mengesan penyakit pada peringkat awal. Di samping itu, topografi kornea membantu memantau bagaimana penyakit ini berkembang secara umum, sama ada rawatan yang ditetapkan dapat membantu, apakah kadar penyakit ini berkembang..

Di sini doktor telah membuktikan bahawa pesakitnya mempunyai keratoconus. Apa sekarang?

Adalah perlu untuk menentukan pada tahap apa penyakit ini untuk menetapkan rawatan yang pasti akan membantu.

Pertama, pakar oftalmologi mesti menentukan seberapa lengkung kornea. Terdapat beberapa darjah, mulai dari lemah (kurang dari 45 Diopters) hingga parah (lebih dari 52 Diopter).

Kedua, doktor menentukan penampilan kerucut. Ia boleh menjadi sangat kecil, yang disebut. bertitik, hanya berdiameter 5 mm. Dalam kes lain, ia mempunyai bentuk bujur dan ukuran besar, dan kadang-kadang bahkan menempati lebih dari 70% keseluruhan kornea.

Ketiga - anda perlu mengetahui berapa banyak kornea yang sudah ditipis.

Setelah semua peringkat diagnosis dilalui, doktor dengan yakin dapat memberikan rawatan yang berkesan. Ngomong-ngomong, ini boleh menjadi sangat, sangat pelbagai, tetapi lebih banyak lagi pada bahagian artikel kami yang lain..


Keratoconus boleh...

Seperti yang telah disebutkan di bagian sebelumnya, penting bukan hanya untuk mendiagnosis keratoconus, tetapi juga untuk mengetahui apa itu, pada tahap perkembangannya, berapa tahap keparahan dan pengabaiannya.

Biarkan kami menarik perhatian anda kepada jenis keratoconus (kriteria - tahap kelengkungan kornea mata).

Dalam bentuk ringan, kelengkungannya kecil, hingga 45 Diopter. Keratoconus tengah dicirikan oleh kelengkungan 45 hingga 52 Diopter.

Dengan keratoconus yang dikembangkan, kelengkungannya akan mencapai 52 hingga 62 Diopter, tetapi dengan keratoconus yang teruk, kelengkungannya sudah lebih dari 62 Diopter.

Terdapat satu lagi klasifikasi penyakit mata ini..

Ia berdasarkan perbezaan luaran dalam bentuk kerucut..

Kon mastoid.

Biasanya sangat kecil (sehingga 5 mm). Selalunya ia dapat dilihat di bahagian tengah kornea..

Kon bujur.

Biasanya terletak sedikit lebih rendah dari pusat dan ukurannya sedikit lebih besar - diameter sekitar 6 mm.

Kerucut sfera juga dibezakan..

Lebih menakutkan dengan ukurannya, ia dapat menempati lebih dari 75% kornea.

Walau bagaimanapun, apa pun bentuk keratoconus, anda dapat melegakan semua gejala, meningkatkan kualiti hidup dengan rawatan yang betul. Lebih-lebih lagi, semakin banyak kaedah baru kini muncul, berkat penyakit ini dipaksa keluar dari kehidupan seseorang..

Anda boleh membaca tentang bagaimana keratoconus dirawat sebelum ini dan dirawat hari ini di bahagian artikel yang seterusnya..


Bagaimana keratoconus dirawat dan dirawat?

Seperti yang telah kita tulis, keratoconus tidak akan menyebabkan kebutaan, tetapi cara objek, teks, segala sesuatu di sekitar semasa sakit sekurang-kurangnya menakutkan.

Sukar untuk hidup dengan kualiti penglihatan seperti itu, dan tidak ada yang memerlukan pengorbanan seperti itu. Oleh itu, jika anda melihat sendiri gejala penyakit ini, dan setelah berjumpa doktor, semua keraguan telah hilang, satu-satunya jalan keluar yang betul adalah rawatan yang berkesan sesuai dengan cadangan pakar.

Mari sekurang-kurangnya cuba mencari tahu apa itu.

Kembali pada pertengahan abad ke-19, pakar bedah terkenal William Bauman (Britain) ketika itu cuba menyembuhkan pesakit dengan keratoconus dengan pembedahan. Perkara yang paling menarik, semuanya berjalan lancar, penglihatan seorang gadis berusia 18 tahun, yang tidak dapat mengira berapa jari di tangannya, bertambah baik.

Beberapa waktu berlalu, dan pakar oftalmologi Albert von Graefe mencadangkan kaedahnya sendiri yang lebih berkesan untuk merawat keratoconus. Ini terdiri daripada yang berikut. Untuk memulihkan bentuk normal kornea, ia dibakar dengan larutan perak nitrat. Kemudian pembalut digunakan pada mata, yang diresapi dengan larutan khas yang mempercepat pembelahan sel. Kemudian pembalut yang ketat dipasang.

Kanta sentuh dicipta pada akhir abad ke-19.

Segera, ia mula digunakan untuk meningkatkan penglihatan ketika kornea menonjol..

Masa berlalu, kaedah baru untuk merawat keratoconus diciptakan dan diperkenalkan ke dalam kehidupan..


Rawatan terapi keratoconus.

Oleh itu, doktor pasti bahawa pesakit itu hanya mempunyai keratoconus. Sekiranya penyakit ini masih di peringkat awal, dia boleh memberi ubat kacamata yang akan sedikit membantu meningkatkan penglihatan. Tetapi ini hanyalah langkah sementara. Penglihatan akan sentiasa merosot, dan kacamata tidak dapat lagi membantu..

Kemudian doktor berkemungkinan akan menetapkan kanta lekap. Dengan bantuan keratoconus mereka, penglihatan dapat ditingkatkan..

Kenapa? Semuanya sangat sederhana. Ruang kecil terbentuk antara lensa dan kornea melengkung, yang dipenuhi dengan cecair air mata. Ini membantu cahaya membiaskan dengan lebih sekata. Oleh itu, gambaran yang dilihat oleh seseorang lebih cerah, lebih jelas.

Pengilang mengembangkan dan menghasilkan kanta lekap khas untuk pesakit dengan keratoconus.

Mereka akan dibantu oleh pakar oftalmologi yang pakar dalam penyakit ini..

Masih tidak meluas, tetapi kaedah terapi CCL (Corneal Collagen Crosslinking) telah membuktikan dirinya.

Dalam dua perkataan, ia adalah gabungan menanamkan riboflavin ke dalam mata dan menyinari mata dengan sinar ultraviolet. Pembangun menyatakan bahawa prosedurnya selamat dan sangat berkesan, ini memungkinkan anda untuk menghentikan perkembangan keratoconus, sehingga pada masa akan datang pesakit tidak perlu melakukan pemindahan kornea.

Bagaimana prosedur CCL berjalan? Pertama, titisan khas dikuburkan di mata, tugasnya adalah untuk menyempitkan murid, dan setelah beberapa minit - titisan anestetik. Dengan menggunakan alat yang disediakan, doktor membuang sel-sel kornea yang ada di permukaan. Selepas itu, dalam setengah jam berikutnya, titisan vitamin, berdasarkan riboflavin, dimasukkan ke dalam mata. Kemudian - rawatan mata ultraviolet selama 30 minit. Lebih-lebih lagi, dosnya sangat kecil. Doktor mengatakan bahawa kami menerima dos radiasi yang banyak semasa berjalan-jalan musim panas. Setelah prosedur selesai, kanta lekap khas diletakkan pada mata. Terima kasih, pesakit berasa lebih selesa selepas CCL, selain itu, mata dilindungi semasa pemulihan..

Kaedah penyambungan silang kolagen kornea secara aktif digunakan untuk merawat keratoconus pada peringkat awal..

Pertama, mata diresapi dengan sebatian khas, yang mengeras di bawah pengaruh sinaran ultraviolet, dan kemudian mata disinari menggunakan alat yang dirancang untuk ini. Berkat prosedur, kornea menjadi lebih anjal dan perkembangan keratoconus perlahan. Kornea mengekalkan bentuknya selama kira-kira 7 tahun setelah melakukan hubungan silang. Di samping itu, ketajaman visual yang tinggi kembali. Kaedah ini membolehkan anda memasuki masa depan dengan cara yang lebih serius untuk menangani penyakit ini..


Rawatan pembedahan keratoconus.

Sangat baik jika keratoconus terdeteksi pada tahap awal, dan untuk memperbaiki penglihatan, mungkin untuk melambatkan penyakit dengan bantuan kaedah terapi di atas..

Tetapi, malangnya, tidak semua orang bernasib baik. Dalam kira-kira 10-20% kes, keratoconus dijumpai pada tahap di mana hanya rawatan pembedahan yang dapat membantu.

Mungkin kaedah yang paling radikal akan ditunjukkan kepada seseorang - pemindahan kornea atau, seperti yang disebut, menembusi keratoplasti.

Perlu dinyatakan di sini bahawa keratoconus menyumbang seperempat operasi pemindahan kornea. Oleh kerana tidak ada saluran darah di elemen mata ini, ia dipilih tanpa mengambil kira kumpulan darah pesakit. Mata sembuh hampir sepenuhnya dalam 3-5 minggu selepas pembedahan, dan penglihatan menjadi tinggi secara konsisten setelah sekitar satu tahun.

Perlu ditegaskan bahawa dalam sebilangan besar kes (lebih daripada 95%) kornea mengarang, praktikalnya tidak ada masalah.

Operasi dilakukan di bawah anestesia umum. Untuk jangka masa yang panjang, iaitu, kira-kira beberapa tahun, perlu mengunjungi doktor secara berkala. Keratoconus tidak lagi berlaku pada kornea yang dipindahkan.

Sebagai alternatif untuk pemindahan kornea, pada akhir abad ke-20, teknik yang sangat baik dikembangkan untuk menghilangkan keratoconus - implantasi segmen anulus.

Dengan pertolongannya, permukaan kornea diratakan dan, dengan itu, penglihatan bertambah baik..

Bagaimana prosedurnya?

Melalui sayatan kecil di mata, di antara lapisan stroma di kornea, dua busur yang terbuat dari polimetil metakrilat dimasukkan. Terima kasih kepada implan, tekanan pada kornea diedarkan dengan cara yang berbeza, permukaannya mulai merata. Segmen dipasang secara pesakit luar; anestesia umum tidak diperlukan - hanya anestesia tempatan yang mencukupi. Sekiranya implan tidak berakar, ia boleh dikeluarkan dengan bebas.

Operasi ini belum digunakan secara meluas, di beberapa negara pada amnya dilarang (misalnya di Ukraine).

Malangnya, ia tidak memberikan jaminan 100%.

Kadang-kadang selepas pengenalan cincin, penglihatan pada umumnya merosot. Tetapi, bagaimanapun, ini adalah peluang yang baik untuk mengatasi bentuk keratoconus yang kompleks..

Ini adalah kaedah utama untuk merawat penyakit yang kita gambarkan terdapat di dunia moden oftalmologi. Hanya pakar oftalmologi berpengalaman yang boleh dengan yakin mengatakan yang mana yang sesuai dalam kes tertentu.


Siapa yang lebih cenderung mendapat keratoconus??

Dan sekarang mengenai perkara yang paling menggembirakan - siapa yang berisiko lebih menderita keratoconus??

Soalan ini sangat sukar, dan semuanya kerana masih belum ada jawapan pasti untuk itu yang akan mencerminkan kenyataan..

Kemudian hasil penyelidikan mengatakan bahawa lelaki lebih rentan terhadap keratoconus, dan setelah beberapa lama ternyata ia kelihatan seperti wanita.

Ternyata wakil kaum Mongoloid lebih mudah diserang penyakit, dan setelah beberapa tahun ternyata semua kaum sama-sama terkena penyakit ini.

Juga dengan kecenderungan genetik. Sepertinya mereka mengetahui bahawa keratoconus dapat diwarisi, tetapi bagaimana ia berlaku tidak jelas. Gen yang membawa kecenderungan belum dikenal pasti..

Akibatnya, kita hanya dapat menyatakan perkara berikut - keratoconus sama-sama umum pada wanita dan lelaki. Diagihkan di semua kaum. Ia mungkin diwarisi.

Dalam sebilangan besar kes, ia berlaku pada remaja (14-20 tahun), iaitu semasa akil baligh. Penyakit mata ini dalam 40 tahun jarang berlaku..

Selalunya keratoconus disertai oleh penyakit seperti alahan, asma bronkial, eksim.

Juga, doktor mengatakan bahawa penyakit mata boleh berlaku jika mata seseorang selalu terkena sinaran ultraviolet. Mereka yang sering menggosok mata tanpa sebab berisiko jatuh sakit dan mempunyai kebiasaan menyipit..

Pemakai kanta lekap harus bersih dan mematuhi peraturan dengan berhati-hati, jika tidak, mereka juga mungkin mendapat keratoconus.

Beberapa doktor mencatatkan hubungan implisit antara penggunaan ubat jangka panjang (khususnya kortikosteroid) dan penyakit yang sedang dibincangkan.

Mudah-mudahan, anda sekarang mengetahui lebih banyak mengenai keratoconus daripada ketika anda mula membaca artikel ini. Pada akhirnya, mustahil untuk menahan diri dari nasihat - jika anda mengesyaki anda mempunyai penyakit mata, keratoconus atau glaukoma, atau sesuatu yang lain, jangan berlengah-lengah mengunjungi pakar oftalmologi. Mengapa hidup dalam keadaan tidak selesa, dalam bahaya, ketika anda dapat berusaha menyelesaikan masalah dan meningkatkan kualiti hidup?

Tiga dalam satu mata

Pencarian Yandex
Pergi ke halaman.
Halaman 1 daripada 212>

Pakar yang dihormati!
Saya meminta nasihat. Saya tidak tahu di mana saya boleh mendapatkan bantuan yang berkelayakan!

Masalah: Gambar di mata kiri tiga kali ganda. Secara berterusan.

Sejarah isu.
Saya berumur 44 tahun. Lelaki itu.
Masalah itu timbul setahun yang lalu pada bulan September 2012.

Keadaan untuk September 2012.
Rambang mata di kedua-dua mata. -4.5.
Hipertensi. Tekanan dengan ubat berterusan (125/80 - 135/90). Dengan tekanan mental, ia meningkat menjadi 145/95. Kadang kala sehingga 155/100.
Dengan bantuan MRI pada tahun 2008 (kira-kira) tumpuan mikroiskimia dikesan.
Pada bulan September, setelah 1 minggu tekanan mental dan emosi yang hebat, penglihatan merosot tajam di mata kiri. Penglihatan berganda muncul di mata kiri. Mata kanan tidak berubah (oleh sensasi).
Pada bulan Oktober 2012. menjalani diagnostik di Pusat Pembedahan Mikro Novosibirsk. Mereka berkata: "Anda tidak mempunyai masalah dengan" optik ".
Ketajaman: OD -5.0; OS -6.0.
Refractometry: OD -4.75; OS -5.75
Keratometri: OD Ver. 40.50, ah 128 Hor. mers 40.75 ah 38
OS Ver.mer 40.25, ah 112, Hor. mers 40.50 ah 22
Biometrik: Depan OD panjang ruang 27.52
Depan OS panjang ruang 27.78
Pneumometri: OD 15.5; OS 19.0

Saya melakukan MRI lain. Tanpa perubahan.
Perundingan ahli saraf (03.10.2012) Aterosklerosis serebral, penyakit otak serebrovaskular. Iskemia GM kronik. Cephalgia, cranialgia. Sindrom disfungsi autonomi.

Sepanjang tahun ini, penglihatan berganda meningkat. (Gambar kedua bergerak lebih jauh dan lebih jauh dari yang pertama.)
Pada bulan Ogos 2013. gambar sudah tiga kali ganda.

Sangat tidak selesa ketika bekerja di komputer. Kepala mula sakit dengan cepat.
Dinamika adalah negatif.

Tuan-tuan dan rakan-rakan seperjuangan!
Beritahu saya, apa mungkin?
Apa yang perlu dilakukan untuk menghilangkan kembar tiga?
Mana nak pergi?

Dengan ucapan terima kasih yang tinggi!
Evgeny. Novosibirsk

Kembar tiga di mata

Ketika mereka berjumpa dengan pakar oftalmologi, beberapa orang mengadu bahawa mereka mempunyai penglihatan berganda. Gejala ini menunjukkan patologi penglihatan binokular dan menunjukkan bahawa seseorang tidak dapat melihat dengan jelas dengan kedua mata pada masa yang sama. Akibatnya, pesakit melihat satu objek sebagai dua gambar yang sama, tetapi autonomi. Fenomena ini menyebabkan banyak ketidakselesaan dan menunjukkan patologi organ optik atau sistem saraf..

Orang yang mengalami diplopia sukar untuk menavigasi di angkasa lepas dan jaraknya sering salah perhitungan. Menggandakan sering menyebabkan pening, loya, keletihan visual yang cepat dan gejala tidak menyenangkan yang lain.

Penglihatan berganda: sebab

Biasanya, gambar objek sekitarnya diproyeksikan ke kawasan yang sama (sepadan) retina dengan mata yang berbeza. Di otak, kedua-dua gambar diproses dan digabungkan menjadi satu, kerana seseorang melihat gambar holistik. Sekiranya unjuran gambar ke kawasan retina yang tidak sama (tidak berkorelasi, berbeza), seseorang mempunyai penglihatan berganda.

Sebab terkena sinar cahaya pada titik yang tidak sama adalah kerosakan organik atau pelanggaran pemeliharaan otot oculomotor. Ini seterusnya menyebabkan kedudukan bola mata yang salah dan penampilan diplopia. Juga, penglihatan berganda boleh menjadi hasil pembiasan sinar yang tidak betul oleh media optik mata. Ini berlaku dengan pelbagai penyakit kornea dan lensa..

Jenis diplopia

Hari ini terdapat beberapa klasifikasi penglihatan berganda. Diplopia dibahagikan kepada pelbagai jenis bergantung kepada sebab, mekanisme pengembangan, masa manifestasi, gambaran klinikal.

Penggandaan adalah binokular dan monokular. Yang pertama timbul ketika melihat objek dengan kedua mata dan hilang ketika seseorang menutup salah satu daripadanya. Jenis monokular dicirikan oleh penglihatan berganda pada satu mata, yang tidak hilang setelah yang kedua ditutup. Secara berasingan, diplopia sukarela dibezakan, yang dapat menyebabkan seseorang secara sedar (misalnya, dengan meletakkan objek di depan matanya dan melihat ke kejauhan, sepertinya melaluinya).

Menggandakan tidak berubah dan kekal. Yang pertama berlaku selepas trauma, mabuk, keracunan, minum banyak alkohol atau mengambil ubat tertentu. Tidak seperti penglihatan kekal, penglihatan berganda seperti itu segera hilang dengan sendirinya..

Bergantung pada sebabnya, jenis diplopia binokular berikut dibezakan:

  • neuroparalytic - berlaku kerana kerosakan pada saraf yang mengikat otot oculomotor;
  • strabogenik - diperhatikan pada orang dengan pelbagai jenis strabismus;
  • terhad - berkembang dengan kecederaan orbit, disertai dengan anjakan bola mata atau pelanggaran otot oculomotor;
  • oculogenic - berlaku selepas pembedahan pembedahan detasmen retina, katarak, strabismus.

Bentuk utama diplopia monokular:

  • menyimpang;
  • neurogenik;
  • murid;
  • retina;
  • biasan.

Penyakit apa itu penglihatan berganda?

Diplopia binokular boleh disebabkan oleh gangguan neurologi, patologi otot oculomotor, trauma, neoplasma orbital, penyakit keradangan dan degeneratif, metabolik, gangguan vaskular.

Penyebab penglihatan berganda binokular yang paling biasa adalah:

  • myasthenia gravis, penyakit Graves, myositis okular, sindrom Moebius, penyakit Graefe dan penyakit lain yang merosakkan otot oculomotor;
  • neoplasma malignan dan jinak, hematoma, abses orbit, keretakan dinding orbit;
  • sklerosis berganda, poliomielitis, diabetes mellitus dan beberapa penyakit lain yang menyebabkan pelanggaran pemeliharaan otot yang menggerakkan bola mata;
  • kerosakan traumatik pada saraf optik, aneurisma arteri karotid dalaman, atau tumor yang memampatkan saraf optik;
  • migrain, epilepsi, peningkatan tekanan intrakranial yang tajam, trauma kraniocerebral, strok, proses keradangan di otak (meningitis, ensefalitis);
  • tetanus, rubella, difteria, meningitis tuberkulosis, botulisme dan penyakit berjangkit lain yang mempunyai kesan negatif pada otot atau sistem saraf.

Diplopia monokular (penglihatan berganda dalam satu mata) boleh disebabkan oleh bentuk yang tidak teratur, anomali struktur, atau parut kornea. Selalunya penyebabnya adalah kesalahan bias, kerosakan saraf optik, kelegapan lensa atau distrofi retina. Penggandaan adalah perkara biasa pada orang yang mempunyai mata kering.

Bagaimana untuk menentukan punca diplopia?

Penglihatan berganda boleh muncul dengan pelbagai sebab. Hanya doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan selepas pemeriksaan dan pemeriksaan penuh. Oleh itu, apabila diplopia muncul, anda mesti segera menghubungi pakar, tanpa ubat sendiri.

Penglihatan berganda monokular paling kerap menunjukkan kerosakan sepihak pada kornea, iris, lensa atau retina. Dengan penglihatan berganda seperti itu, anda mesti berjumpa dengan pakar oftalmologi. Sekiranya terdapat tanda-tanda kerosakan sistem saraf, lebih baik berjumpa dengan pakar neurologi. Sekiranya loya, muntah dan gejala keracunan lain, diperlukan bantuan pakar penyakit berjangkit. Individu dengan pelbagai tumor orbit atau bola mata sering memerlukan perundingan pakar onkologi.

Penilaian pesakit dengan diplopia boleh merangkumi kaedah berikut:

  • penentuan ketajaman dan bidang visual;
  • pemeriksaan lampu celah mata;
  • oftalmoskopi langsung dan tidak langsung;
  • elektromiografi, kordimetri;
  • ujian warna empat mata;
  • ujian endofoni;
  • CT, MRI, tusukan lumbal, ujian makmal.

Pada kanak-kanak, diplopia paling kerap menunjukkan juling. Penyakit ini sangat berbahaya, kerana boleh menyebabkan perkembangan amblyopia - penutupan salah satu atau kedua mata dari tindakan visual. Patologi ini dicirikan oleh penurunan ketajaman penglihatan yang tidak diperbetulkan hingga sepersepuluh atau seperseratus. Oleh itu, apabila penglihatan berganda muncul di mata kanak-kanak, dia harus segera dibawa ke pakar oftalmologi..

Apa yang perlu dilakukan jika anda melihat dua kali ganda?

Langkah yang paling penting dalam merawat diplopia adalah dengan betul mendiagnosis dan membetulkan penyebab penglihatan berganda. Sekiranya penyakit otot, neurologi, endokrin dan berjangkit, pesakit dirujuk kepada pakar yang sesuai. Diplopia sering hilang sendiri setelah mendapat rawatan yang mencukupi.

Sekiranya penglihatan berganda disebabkan oleh katarak, keratitis, kesalahan bias atau penyakit mata lain, pesakit dirawat dengan sewajarnya. Selalunya, pembedahan mata dilakukan.

Dengan diplopia yang disebabkan oleh strabismus, pembetulan penglihatan optik diperlukan. Oklusi sementara atau bola mata, pembetulan prismatik, dan kaedah lain mungkin diresepkan untuk membantu memulihkan penglihatan binokular yang normal. Sekiranya tidak berkesan terapi konservatif, pembedahan pada otot mata ditunjukkan.

Ganda / tiga kali ganda di mata.

Oleh itu, saya berumur 28 tahun, selama 6-10 tahun sudah menabur masalah, saya tidak menderita migrain, saya tidak mengalami kecederaan kepala, saya merokok selama 10 tahun, saya minum bir sedikit, tetapi sering - setiap hari kedua.
Intinya: objek kontras terang berganda / tiga di mata (dengan setiap mata terpisah dua kali sama) pada latar belakang gelap, tepat di satah menegak, ketika kepala dimiringkan, gambar berganda juga berpusing setelah kecondongan. Contohnya, anda pergi ke tandas pada waktu malam, anda melihat paparan lcd jam yang bercahaya, jam berapa ada, dan dikatakan sebagai contoh 04-00, dan di atas nombor sebenar, bahagiannya akan ditumpangkan, seperti "halos" tetapi kurang terang daripada yang utama. Anda melihat bulan di langit atau di kotak centang pemuatan win10 di komputer dari tempat tidur, dan terdapat tiga kotak centang yang bertindih, yang utama di tengah dan lut dari atas dan bawah (yang teratas lebih ketara). Juga di gantung jalan, katakanlah, teduh taman dengan penjimatan tenaga di dalamnya, dan anda melihat 2-3 warna. Sama seperti bulan 3 di langit.. Saya perhatikan bahawa ia bergantung pada lebar murid dan keletihan mata, jadi jika anda menyalakan lampu di dalam bilik, angka dua di skrin jam akan hilang atau menjadi hampir tidak kelihatan, walaupun ini mungkin disebabkan lebarnya, tetapi kerana perbezaan yang berubah. Pergi ke MRI, cari strok? Jadi visi itu adalah satu.
PS: Saya juga menghabiskan banyak masa di komputer di rumah dan di tempat kerja.


[Mesej diubah oleh pengguna 08/10/2016 08:05]

Kembar tiga di mata

Penglihatan berganda adalah gejala keadaan perubatan yang berpotensi serius. Oleh itu, penting untuk mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan mengambil semua tindakan yang diperlukan..

Biasanya, seseorang, ketika melihat objek, melihat gambar yang sama rata, tanpa bayang-bayang, kontur yang tidak rata, gambar yang bertindih antara satu sama lain. Ini adalah gambar yang normal, yang lain adalah pelanggaran fungsi visual.

Mata manusia adalah alat kompleks yang mempunyai "lensa" tersendiri untuk pengimejan. Oleh itu, pemprosesan maklumat yang diterima dari mata berlaku di otak. jika rosak, gangguan penglihatan boleh berlaku pada tahap mana pun. Mereka dapat menampakkan diri dalam gejala yang sama sekali berbeza, termasuk seseorang mungkin mengalami penglihatan berganda.

Biasanya, orang ini:

  • kehilangan orientasi di ruang angkasa;
  • menjadi sangat letih;
  • pening;
  • menderita sakit kepala;
  • terasa loya.

Penglihatan berganda dalam perubatan disebut diplopia.

Varieti diplopia

Penglihatan berganda berlaku sebagai penyakit bebas dan sebagai gejala penyakit yang mendasari. Seseorang dapat mengalami perasaan penglihatan berganda secara berterusan, ini menyebabkan kemerosotan kesejahteraan yang tajam, disorientasi di ruang angkasa, dan kekurangan kemampuan kerja. Terdapat kes satu manifestasi gejala ini. Selalunya dengan penglihatan berganda, gambar berganda disusun satu sama lain.

Doktor membezakan dua jenis diplopia.

Cukup mudah untuk membezakan antara keduanya: anda perlu melihat objek terlebih dahulu dengan dua mata, kemudian menutup mata anda secara bergilir dan melihat dengan satu.

  1. Sekiranya penglihatan berganda berterusan ketika melihat objek dengan satu mata, maka ini adalah diplopia monokular.
  2. Sekiranya penglihatan berganda diperhatikan hanya ketika pesakit melihat objek dengan dua mata, maka teropong.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang jenis diplopia lain dibezakan, fisiologi. Dengan jenis diplopia ini, seseorang melihat objek tertentu dalam fokus dengan jelas, sementara objek lain yang tidak fokus mula muncul dalam dua. Ini berlaku dengan pandangan yang panjang dan berniat. Biasanya, seseorang tidak memperhatikan perkara ini. Kanak-kanak sering melihat penglihatan berganda fisiologi..

Mengapa penglihatan berganda?

Terdapat banyak penyakit yang menyebabkan penglihatan berganda. Mari pertimbangkan yang paling biasa..

Astigmatisme

Penyebab penglihatan berganda yang paling biasa adalah astigmatisme, patologi visual di mana terdapat pelanggaran bentuk lensa atau kornea, akibatnya kejelasan penglihatan terganggu. Biasanya, dalam kes seperti ini, penyelesaian terbaik untuk masalah ini adalah dengan menghubungi pakar. Dia akan dapat mendiagnosis dan memahami sama ada cermin mata atau lensa dipilih dengan betul. Dengan perbezaan penglihatan yang besar di mata, mustahil untuk benar-benar membetulkan penglihatan dengan kacamata. Dalam kes ini, operasi diperlukan.

Penting, dengan astigmatisme, penglihatan kabur dan kabur, bayangan mungkin muncul.

Pastikan anda membaca artikel mengenai astigmatisme, gejala, sebab dan kaedah rawatannya di laman web kami..

Penyakit mata

Pelbagai penyakit mata disebabkan oleh sebab lain munculnya gambar berganda..

Pertama sekali, ini adalah penyakit di mana terdapat pelanggaran integriti organ visual.

  1. penyakit kornea mata (penyakit berjangkit kornea, kornea kering, perubahan cicatricial);
  2. kehelan kanta;
  3. katarak;
  4. penyakit lain.

Sekiranya integriti mata dilanggar, cahaya masuk terdistorsi dan kerana ini, penglihatan berganda terbentuk di mata.

Penyakit mata lain di mana pesakit mengalami penglihatan berganda adalah strabismus. Dengan strabismus, mata tidak dapat fokus pada satu objek, tetapi melihat ke arah yang berbeza. Oleh itu, terdapat gejala seperti penglihatan berganda..

Penyakit sistem saraf pusat

Penyakit sistem saraf pusat boleh menyebabkan penglihatan berganda. Ini termasuk:

  • sklerosis berbilang;
  • sebatan;
  • tumor otak;
  • peningkatan tekanan kranial dan sebagainya.

Sekiranya saraf rosak pada tahap apa pun, termasuk saraf yang mengawal pergerakan mata, penglihatan berganda mungkin muncul.

Selalunya, kecederaan kepala atau gegar otak boleh mengakibatkan kerosakan otot pada soket mata dan kerosakan pada saraf yang mengawal pergerakan mata.

Sebab lain

Sebab yang kurang kerap, tetapi tidak kurang penting untuk penampilan penglihatan berganda termasuk:

  1. mengalami jangkitan pernafasan akut dan jangkitan virus pernafasan akut, akibatnya keracunan badan berkembang;
  2. keracunan alkohol badan;
  3. diabetes;
  4. myasthenia gravis - penyakit yang disertai dengan lemahnya nada otot (dalam kes ini, mata yang berpenyakit tidak dapat bergerak pada tahap yang sihat dan sedikit penglihatan berganda berlaku);
  5. kesan sampingan pengambilan ubat antikonvulsan dan antiepileptik;
  6. ketegangan mata.

Diagnosis dan rawatan penglihatan berganda

Sebelum memulakan rawatan, perlu dinyatakan sebab penglihatan berganda.

Untuk melakukan ini, anda perlu pergi ke pakar oftalmologi pakar, anda mungkin memerlukan perundingan dengan pakar neurologi. Selalunya, doktor menggunakan pemeriksaan instrumental tambahan, seperti pemeriksaan bola mata ultrasound, tomografi otak yang dikira.

Bergantung pada arah penglihatan berganda (menegak, mendatar, pepenjuru), pakar menetapkan gimnastik visual khas, yang mesti dilakukan secara berkala dua hingga tiga kali sehari..

Rawatan diplopia

Jadi, apakah kaedah untuk merawat penglihatan berganda??

  1. Pembetulan optik prismatik. Ia melibatkan memakai lensa atau cermin mata khas yang mengubah jalur sinar dan menyelaraskan gambar. Cermin mata sedemikian dipilih hanya secara individu dan hanya oleh pakar..
  2. Rawatan dengan operasi diberikan jika penyebab penglihatan berganda di mata adalah katarak, terkehelnya lensa, kerosakan pada otot oculomotor dan penyakit lain yang memerlukan pembedahan.
  3. Sekiranya penyebab myasthenia gravis, maka rawatan boleh dilakukan dengan ubat-ubatan.
  4. Pesakit diabetes perlu memantau kadar gula mereka jika ingin mengelakkan penglihatan berganda.

Pencegahan

  • Adalah perlu untuk meninggalkan tabiat buruk.
  • Luangkan lebih banyak masa untuk berjalan di alam semula jadi.
  • Pantau keadaan badan anda, jangan abaikan pemeriksaan perubatan tahunan, awasi penyakit kronik.
  • Mencegah kecederaan kepala.
  • Perhatikan cara kerja dan rehat, elakkan kurang tidur dan ketegangan mata.
  • Kawal tekanan darah, terutama pada orang tua.

Peraturan pencegahan bersifat umum, namun demikian, jika anda mengikutinya, anda tidak hanya dapat menghindari penglihatan berganda, tetapi juga sejumlah penyakit serius lainnya.

SEPERTI MATA UNTUK DIRI SENDIRI

Tiang panjang berbilang baldi. Maaf atas kesilapan, kerana pelajar miskin yang tidak dapat diubati dalam bahasa Rusia.

Epik kecil mengenai bagaimana saya membaiki mata di Moscow.

Menjelang sedikit, saya ingin menulis bahawa ubat di Moscow tidak berbeza dengan yang biasa kita lihat di rantau ini, sama jeleknya seperti di tempat lain, dengan satu-satunya perbezaan kecil, doktor di klinik negeri akan menjadi sedikit lebih sopan, air tempatan nampaknya mempengaruhi.

Cukup baru-baru ini, bagaimana saya boleh katakan baru-baru ini, di suatu tempat selama lebih dari dua minggu mata kanan saya mula mengganggu saya, saya mula melihat gambar tiga segi di dalamnya, khususnya ia menjadi sangat jelas pada objek bercahaya, jam tangan elektronik, LED dan lampu lain.

Setelah membuat janji temu dengan pakar oftalmologi dengan masalah seperti itu di "Scandinavian Center", mereka memberitahu saya di sana:

- tanggalkan kanta lekap anda dengan segera! (Penglihatan saya adalah -5, -6), bekalan oksigen yang buruk, ditambah pertumbuhannya dan sesuatu dengan kapal juga diperhatikan. Dan secara umum, lebih baik menyerahkan mereka selamanya!

Titisan yang ditetapkan. Dengan ketakutan, lepas landas, saya berlari untuk membeli gelas. Memakai cermin mata dan mengingati masa lalu saya, bagaimana rasanya menemukan diri saya di dalamnya lagi, sambil menghela nafas sedih, saya melihat bahawa kembar tiga kelihatan lebih teruk di dalamnya! Runtuhkan goyangan!

Diisi dengan pemikiran bahawa perlu diperiksa bukan oleh seorang doktor, tetapi oleh beberapa orang, saya mendaftar untuk "Skandinavia" yang sama, tetapi hanya dengan pakar oftalmologi lain. Yang mana doktor lain memberitahu saya:

- mata saya baik, tiada masalah yang kelihatan.

- Kanta lekap?

- Anda tidak mempunyai apa-apa yang menakutkan, setiap orang yang memakainya mempunyai diagnosis seperti itu, hanya cuti seminggu dari mereka dan anda boleh memakainya dengan selamat..

Seiring berjalannya waktu, tetes tidak membantu, tetapi nampaknya kembar tiga hanya meningkat! Kami memutuskan untuk menukar klinik, mendaftar untuk "Doktor Keluarga", di mana pakar oftalmologi memberitahu saya, memeriksa bahagian bawah mata untuk waktu yang lama,

- segera ke ambulans di klinik Botkin! Mata anda bengkak! Saya juga akan menulis surat kepada anda, jangan risau, pendarahan! Mungkin anda akan ditempatkan di sana.

Pada 8 Mac, ketika semua orang minum dan hanya bantuan kecemasan yang berfungsi. Botkin hospital, bangunan 19, jabatan oftalmologi untuk rawatan perubatan kecemasan, ada orang yang mengalami komplikasi tajam, kecederaan mata. Seperti bola yang terkena mata, buta, segera ke sana!

Dan di sinilah keseronokan bermula:

Tiba dengan teksi ke bilik kecemasan, mengambil kupon, membuka kad, saya dengan cepat sampai di pejabat 103, di mana saya ditanya:

- Mata tiga kali ganda! Pendarahan yang disyaki!

Sehingga tindakan "atropin" mereda. Mulai memeriksa, seperti biasa mereka ditanam di depan dinding, menyalakan huruf-huruf ini, Sh B diberi untuk memegang gelas, dan dengan satu tangan Anda menutup mata kiri, dan dengan yang lain Anda memegang lensa, juga, seperti dulu di sekolah-sekolah Soviet. Mereka bertanya, saya melihat surat-surat itu. "Sh B".

- Semuanya jelas, dan jururawat berteriak, dia buta, mari kita berbentuk silinder.

Setelah memeriksa penglihatan saya, melihat fundus untuk kali ketiga, saya diberitahu.

- Anda tidak mempunyai apa-apa, tidak ada edema, tidak ada pendarahan, anda mempunyai penglihatan yang tajam! Dan mengapa anda mempunyai kembar tiga, kami tidak tahu.

Ungkapan bahawa saya mempunyai penglihatan yang tajam, walaupun pada hakikatnya ketika 4x-5m dengan mata kanan saya, saya tidak melihat berapa banyak jari yang ditunjukkan kepada saya, dan di alam liar saya sudah lama dimakan, menyebabkan saya sangat bingung. Itu mestilah sudut tepat, disebut akut!

Kedua-dua doktor ini menasihati saya untuk datang pada hari kerja, kerana anda berjalan seperti biasa pada hujung minggu, anda akan membawa diri anda ke keadaan seperti itu, dan kemudian anda berjalan di sekitar ambulans, Datang lusa, ke jabatan kecemasan yang sama, pada mulanya di bilik 213, 214, dan kemudian di sini. Berikut adalah titisan untuk anda sekiranya melegakan bengkak, selamat tinggal. Tidak ada edema, tetapi ada titisan daripadanya... Anda harus gembira, tetapi sesuatu dalam jiwa anda sama sekali tidak bahagia.

Pada hari kesepuluh, saya tiba di jabatan yang sama, saya menekankan perkataan ambulans mendesak, di suatu tempat pada jam 11 lewat 11 petang. Saya mengambil kupon, di mana ia dilaporkan dari pembesar suara - nombor kupon O9, sila pergi ke tetingkap nombor satu. By the way, hanya ada satu tingkap di sana, tidak ada tingkap lain. Tetapi ini adalah perkara kecil. Setelah menerima kad itu, saya naik ke tingkat dua. Saya mengambil antrian, untuk ultrasound mata, omong-omong, mereka melakukan dengan cepat, menjelang 214, memeriksa bidang penglihatan...

Sementara itu, orang-orang berkumpul di koridor, orang-orang sendiri seperti landak dalam kabut, berjalan, terus bertanya: adakah antrian langsung? Tepat pada masanya, atau dipanggil? Perlu mengambil kupon di sini, atau yang lain? Ternyata, anda perlu mengambil kupon jika anda ingin mendapatkan doktor yang hadir, dan di mana ujiannya, tidak ada yang diperlukan dan jadi saya duduk, menunggu giliran saya, di suatu tempat di tingkat bawah, dalam dinamika suara seorang wanita diucapkan, "NILAI NOMBOR O9 PERMINTAAN PERGI KE PEJABAT 103 ", dan untuk mendapatkan kad anda, di meja pendaftaran satu kucing, anda perlu mengambil kupon, mereka tidak memberikannya tanpa itu, kerana di tempat pertama! Terdapat barisan maksimum 2 orang. Tetapi saya tidak tahu mengenainya pada masa itu, Dan di sini anda perlu mempunyai masa untuk menyerahkan kad anda kepada jururawat yang orang miskin itu pergi dari pejabat ke pejabat, dari satu "mesin" ke mesin yang lain. Dan kemudian ada seorang lelaki tua pekak di dalam barisan, yang berusaha melewati tanpa antrian, dan jururawat itu, menjerit, mendorongnya ke bawah. - TUNGGU, SAYA MENGATAKAN ANDA, SEMUA ORANG TUNGGU DAN ANDA TUNGGU, ANDA AKAN DIPANGGIL, dan datuk saya masih marah, kata mereka, semuanya berlalu, tetapi saya baru sahaja menjalani operasi, saya telah duduk di sini selama beberapa jam, menunggu. Oleh itu, setiap kali jururawat itu berlari dari satu tempat ke tempat lain, datuk berusaha mencari tahu apa yang dia ingin menjerit..

Memeriksa bidang penglihatan bukanlah prosedur yang cepat, memerlukan sekitar 20 minit, dan dengan penglihatan yang baik, dengan penglihatan yang kurang baik, dalam jarak 35 minit. Antriannya besar. Semua orang sedang menunggu, saya sedang menunggu. Di sini jururawat memanggil datuk ini, dan melalui pintu terbuka pejabat 214 yang didengar oleh semua orang.

- Kakek ya, anda mempunyai mata yang salah!

Gelombang ahu..vania bergulir di sepanjang koridor. Dan saya berasa sedikit tidak selesa.

Secara amnya, setelah menunggu selama empat jam dalam barisan, prosedur akhirnya sampai ke saya.

Seorang jururawat muda memuji saya, memanggil saya pelawat yang paling mencukupi dan menawarkan untuk menguji sistem pengujian bidang visual yang baru! Setelah 35 minit berlegar di unit ini, saya membuang diri dari pejabat ini.

Dan kemudian timbul persoalan: perlukah saya pergi lagi, mengambil tiket, atau terus ke talian ke doktor yang hadir? Dan bagaimana mereka akan memahami bahawa saya bebas? Kerana pancaindera saya menunjukkan bahawa tidak ada sistem elektronik yang dapat memantau semua ini. Pergi ke penerimaan tetamu.

Anda tahu bagaimana kadang-kadang semua ini menyusahkan, mereka masih ada semua kejahatan, dan jika mereka menjawab, maka ini adalah gelas abadi yang tidak membiarkan suara berlalu dan anda harus terus bangun dengan barah ke tingkap dan meminta kata-kata, mengubahnya menjadi frasa di otak.

- Tidak perlu, pejabat, tanya, kupon.

"Tidak perlu mengambil yang baru, pergi ke pejabat yang diinginkan secara giliran dan minta kupon saya!"

Saya seorang yang cerdas, sederhana, saya memutuskan untuk tidak masuk dengan segera, saya akan duduk dan menunggu seseorang keluar. Saya duduk dan menunggu. Dan kemudian seorang wanita datang kepada saya dari sebaris dengan soalan.

- Maaf pemuda, bolehkah anda membantu saya menjelaskan bagaimana semuanya berfungsi di sini

Setelah menjelaskan keseluruhan sistem ini padanya, wanita itu, melihat saya seorang pembicara yang menarik, memulakan perbualan,

- Saya tinggal tidak jauh dari Pulau Elk... apa yang ada dan sekarang, langit dan bumi.

Oleh itu, kita dapat bercakap sedikit demi sedikit. Saya memberitahunya tentang datuk saya yang mempunyai mata yang salah. Yang dijawab oleh wanita itu kepada saya.

- Saya sama sekali tidak terkejut, saya mempunyai seorang wanita dengan kenalan saya, dia menderita penyumbatan saluran darah di kakinya, mereka bengkak, baik, dia tersilap dikendalikan pada kaki yang salah!

Pada masa itu saya mendapat rakaman dari komedi "sebuah filem yang sangat menakutkan", bahagian 3 atau sesuatu, di mana filem "Saw" diarak di mana seorang lelaki memotong kaki bebasnya daripada yang dibelenggu.

Menelan air liur, saya memberitahu wanita itu, - Maaf, saya akan cuba bertanya mengenai kuponnya.

Saya naik, buka pintu dan gelombang air liur dengan ingus bercampur kerengsaan menimpa saya, - APA YANG ANDA RAPAT, SAYA TIDAK MELIHAT SAYA BISA, SAYA TIDAK BOLEH BERBICARA DALAM DUA RAKYAT.

Saya menutup pintu, duduk semula dengan wanita itu, kataku.

Wanita itu menjawab saya dengan kemarahan yang tidak tersembunyi:

- semacam aib sepenuhnya di sini, saya mungkin akan pergi dari sini, saya rasa semuanya sia-sia di sini - tetapi saya masih perlu menunggu sedikit.

Setelah menunggu sebentar, melihat pesakit meninggalkan pejabat, saya tergelincir di sana dengan pertanyaan, - O9 kupon diumumkan?

- Ya, untuk masa yang sangat lama, masuk segera. Dan dia sendiri menambah, - jadi, gelombang pertama pergi.

- Apa yang berlaku yang anda rungutkan?

Dan ia bergegas... lagi SB, menetes "atropin" dikatakan duduk di sini menunggu, seorang pesakit lain masuk, dia sedang bersiap untuk melakukan sesuatu dengan operasi, dua doktor lagi masuk, dan ada enam orang di dalam bilik selain saya, satu kerisauan bermula, saya diminta untuk pergi, tunggu 15 minit. Meninggalkan pejabat, saya tidak menyedari wanita ini, jelas bahawa kesabaran telah habis, saya fikir. Setelah menunggu 15 minit, saya masuk lagi.

Doktor yang hadir mula menjelaskan kepada saya bahawa semua orang dari Moscow dan seluruh Rusia datang ke sini, jadi selalu seperti ini di sini. Bahawa dia masih perlu mengisi sekumpulan kad! Semasa saya duduk, menunggunya untuk mengisi, seorang gadis muncul lagi dengan antrian untuk operasi dan mereka mula melihat fundusnya di sana, tetapi mereka masih tidak dapat melihatnya, kerana mereka kehilangan beberapa lensa khas yang disediakan untuk saya. Suara perselisihan, perbualan terkikik mengenai perniagaan dan perniagaan. Lebih ramai pesakit baru, dan saya duduk menunggu. Seorang lelaki dengan mata hitam meluru masuk, menutup tangannya dengan kain buruk. Dan mengeluh - berapa lama anda boleh menunggu, mata saya sakit? Yang dijawab oleh doktor:

- jangan lakukan ini, jika tidak, anda akan membawa jangkitan, lepaskan pembalut dari mata anda! Mereka memeriksanya, dalam kekeliruan ini bahawa lensa yang diperlukan muncul dari suatu tempat, mereka memeriksa saya. Mereka diberi ubat tetes dan beberapa ubat. Dengan ungkapan itu, anda perlu menghubungi pakar neurologi untuk mendapatkan gambaran yang jelas, saya tidak melihat sesuatu yang mengerikan daripada anda. Kemudian doktor lain dari orang ramai melihat saya, dan pada akhirnya, untuk meningkatkan kelayakan saya, seorang jururawat pelatih memeriksa saya dan saya dibebaskan. Saya mendapat tempat percuma pada jam kelima. Hujan turun dengan lebat di halaman klinik, cuaca suram di langit.

- Ya, saya fikir, - "Rawatan kecemasan DARURAT", menakutkan untuk memikirkan apa yang sedang berlaku di klinik itu sendiri...

Sambutan 8:10 pagi. Ahli saraf:

- Apa yang merisaukan anda?

- Troenie di mata kanan!

Saya menerangkan kepadanya keseluruhan gambar secara keseluruhan, mulai dari saat ia mula muncul pada bulan Februari, tetapi masih tidak begitu ketara, dan sekarang ia telah berkembang menjadi seperti itu.

Pakar neurologi, setelah mendengar saya, berkata:

- Apa yang digandakan secara langsung? Dan dengan terkejut dia berseru, - Saya belum pernah melihat perkara seperti ini dalam praktik, anda boleh menerangkannya dengan lebih tepat. Dan dengan minat yang lebih jelas dia mula mendengarkan saya.

Dan saya menjawabnya dengan perasaan yang mementingkan dan keunikan yang istimewa, - baiklah, ini adalah masalah di mata, - saya teruskan - seperti mengambil tiga gambar, saling menumpangkan dan menyebarkannya. Tunggu, saya ada gambarnya, saya entah bagaimana cuba menggambarkannya ketika saya melihatnya dengan mata saya.

Saya naik ke dalam beg saya, mengeluarkan telefon saya, mencari gambar, menunjukkan kepada doktor. Doktor segera bersuara.

- BAGAIMANA ANDA MELAKUKANNYA.

Ungkapan itu segera muncul di otak saya - "neural converter" melalui Bluetooth. Tetapi saya hanya mengatakan, - melalui bluetooth, dan kemudian saya katakan, tetapi saya hanya memotretnya di Photoshop.

Doktor itu baik, dia bahkan tidak menunjukkan bayangan malu di wajahnya. Ya, siapa yang tidak berlaku semasa anda bekerja dengan pelbagai jenis otak.

Secara umum, mereka sekali lagi memberikan ubat-ubatan, bahkan pembalut di leher, tetapi gambar analisis tidak menunjukkan sebab yang jelas mengapa mata boleh berkelakuan seperti ini. Saya rasa tidak lama lagi saya akan ditutupi pil dan dibalut, dan mata, seperti yang saya lihat, akan melihat...

Untuk membuat diagnosis yang tepat, saya harus pergi ke Oryol, ke Pusat Mikrosur Mata, katarak di kedua mata, ditambah detasmen retina di mata kiri, yang saya tidak tahu, yang jauh lebih buruk daripada katarak. Pada peringkat awal, ia dijahit dengan laser pada waktu dua atau tiga tepat di tempatnya. Sekiranya mereka tidak memerhatikan, dan ini adalah perkara yang sangat berbahaya, seseorang boleh menjadi buta dan kemudian akan ada operasi yang sangat mahal. Dan mereka mengambil masa lebih dari satu jam.

Intinya: tujuh doktor melarikan diri dan tidak seorang pun, bahkan seorang doktor yang berpengalaman selama 35 tahun, melihat gejala katarak, yang dijelaskan di Internet pada peringkat awal, ini adalah tanda Mercedes dalam api yang menyebar terang, yang mana doktor bertanya kepada saya.

Lengkap aib dan aib kepada ubat kita.

Tiada pendua ditemui

Ya, mereka merawat epilepsi selama 9 tahun, dan kemudian hematoma intrakranial oksipital muncul, ketika suhu udara naik di atas 20 Celsius, segera bertemu dengan wajahnya, hilang kesedaran secara terang-terangan, sekarang, terima kasih Tuhan, semuanya baik-baik saja, setelah operasi, di Ibu Besar Rusia mereka tidak memberikan jaminan untuk positif hasilnya, atau mayat atau tanaman, melakukan operasi di Israel, dan hanya memberikan satu juta dua ratus ribu rubel, dan di Moscow City mereka meminta 3 lem. Saya telah menjalani kehidupan normal selama 2 tahun sekarang

Sangat menakutkan untuk memikirkannya, dan persaudaraan perubatan ***** ini akan mendiagnosis "Coronavirus". Doktor menjerit kerana menghormati profesion mereka. Dan yang paling teruk ialah anda pergi ke klinik berbayar, anda membayar wang, tetapi tidak ada gunanya, anda membayar, anda membayar. Adalah perlu untuk memperkenalkan undang-undang, pembayaran setelah peningkatan kesihatan. Kemudian keldai akan menyala. Dan sekarang mereka mendayung barang rampasan, hanya menggerakkan lidah mereka.

Saya meminta doktor profesional yang sebenar agar tidak tersinggung, saya menghormati dan tunduk kepada mereka.

Ya, saya rasa ramai di antara kita telah menghidapi virus coronavirus ini tanpa menyedarinya. Kira-kira dua minggu yang lalu ingus saya mengalir seolah-olah dari baldi tanpa henti, saya tidak pernah sempat menukar selendang seperti itu dalam hidup saya, satu selendang sudah cukup selama 10 minit. Dia bersin tanpa henti dan batuk. Seorang kenalan memanggil dan ternyata dia mempunyai perkara yang sama. Setelah 4 hari, seolah-olah keran ditutup di hidung, dapat dilihat bahawa sistem kekebalan tubuh telah terlatih dan semua saudara virus itu hilang. Kemudian saya membaca bahawa kebanyakan daripada mereka secara amnya tidak simptomatik. Dan siapa yang mati daripadanya meletakkan diagnosis dan perniagaan kiri. Yang mempunyai kekurangan imuniti sehingga mereka menderita herpes biasa.

Nah, nampaknya semuanya dari sikap negatif anda. Kes anda rumit, di mana-mana di Google mereka tidak menulis mengenai kembar tiga. Ramai doktor telah melihat anda dan semuanya mengikut insurans perubatan wajib. Lebih-lebih lagi, anda menipu diri anda ke bilik kecemasan, walaupun anda tidak mempunyai penjajaran. Dan anda akhirnya disembuhkan. Dan semua orang tidak gembira

Anda akan mengumpulkan teka-teki seperti itu?

Jangan mengelirukan orang-orang patriot sebenar dengan kulit yang dibayar dengan gaji yang meliputi pentadbiran pekerjaan. Patriot sebenar tidak pernah menutup mata terhadap masalah di negara ini. Kerana patriotik tinggal di sini. Dan Gauleiters mempunyai harta tanah dan anak-anak di luar negara. Dan untuk terus merompak tanpa hukuman, mereka mengupah orang-orang istimewa sehingga mereka akan melemparkan kritikan negatif terhadap tindakan penjajah di Internet. Tetapi akhir-akhir ini, mereka tidak dapat mengatasi lagi, yang menyenangkan.

Kemungkinan besar mereka melihat semuanya. Mereka hanya menghantar anda, kerana mereka jatuh ke dalam ini.

Mereka bukan doktor. Mereka berbaju kurung putih. Itulah sebabnya saya menentang mana-mana "kekuatan menegak" - ia berkesan hanya untuk perang, tetapi tidak untuk kehidupan, ia bersifat kanibalistik, dan membawa satu kepincangan dalam kepemimpinan.

Anda juga pernah diintimidasi mengenai gejala-gejala tersebut - mereka sering berlaku, dan merupakan ciri banyak kecederaan mata. Bahkan peningkatan tekanan intraokular yang biasa berlaku dengan cara ini.

Bahkan bagi saya secara peribadi, ketika gejala seperti itu terjadi ketika saya masih muda, ketika saya membasuhnya di muka dengan alat pembersih buku jari - tetapi pada waktu pagi menjadi lebih mudah, pada hari ketiga ia hilang sepenuhnya, jadi saya tidak pergi ke doktor.

Saya tidak mengalami kecederaan mata, perkara ini kelihatan tidak jelas sejak Februari. Tekanan mata saya normal, bidang penglihatan saya juga.

Saya tidak bermaksud awak. Maksud saya, simptomnya biasa. Dan fundus. ia hanya dapat dilihat, anda tahu. Maksudnya, doktor dapat melihat ketika tidak ada fokus pada retina. Dan satu-satunya sebab gangguan optik yang serius dapat dilupakan adalah sengaja..

Namun, gejala anda, seperti yang saya fahami, berkembang pesat. Dan bukan hanya itu. Agar penglihatan tidak difokuskan, tidak cukup untuk melepaskan retina, perlu bahawa lensa itu sendiri mengubah bentuknya atau kebolehtelapan optik.

Saya lebih suka mengesyaki jangkitan dan menggunakan titisan gentamicin. Tetapi saya bukan pakar mata, mereka lebih tahu. Mungkin masih ada edema.

Katarak semakin meningkat secara perlahan. Sangat. Selama beberapa dekad. Ini adalah sakit yang berkaitan dengan usia dan sepele bagi pakar oftalmologi seperti karies untuk doktor gigi. Sebagai peraturan, jika ada indikasi, maka lensa diubah tanpa menunggu kemajuan, terutama karena kemampuan untuk menampung pada waktu itu sudah hilang dan tidak ada yang hilang. Biasanya tidak perlu tergesa-gesa untuk membuat pilihan, ada pilihan lensa, anda perlu mempertimbangkan dan menimbang mana yang harus diletakkan dan di mana meletakkannya. Khususnya, ambil cermin mata multifokal dan menilai sama ada anda akan selesa dengan lensa pelbagai fokus. Kebanyakannya tidak begitu selesa, tidak biasa.

Di Botkinskaya, seperti yang saya diberitahu, mereka tidak dapat melihat mata dengan baik, kerana saya mempunyai banyak sampah yang terapung di sana. Edema tidak disahkan. Dan secara umum, berapa banyak doktor yang mempunyai banyak pendapat.

Saya ada soalan untuk anda, anda adalah doktor mengikut profesion dan pendidikan?

Bro, cubalah googling diri anda mengenai kembar tiga di mata anda. Perkara ini sama sekali tidak dijelaskan. Permainan lengkap, tidak diketahui sains.

Saya hanya dapat menilai ini dengan reaksi doktor, sehingga lebih daripada seorang doktor merasa kagum dengan gejala saya, yang bermaksud gejala tersebut dijelaskan dalam buku panduan mereka.

fuck awak di sini profesor keluar

Trofi hanyalah kesan. Sebenarnya, ini hanya defocusing, pelanggaran bentuk lensa atau retina. Agak sukar untuk memecahkan bentuk retina, walaupun peninju dapat. Dan inilah lensa. memandangkan ia lembut dan pinggir luar di luar mungkin.

Dan sekali lagi, apabila anda melihat dari luar pada retina melalui instrumen, anda melihat gejala fokus yang sama dengan pesakit. Oleh itu, doktor melihat semuanya, tetapi tidak mahu merawat orang yang tidak boleh diberi susu, dan lebih baik untuk waktu yang lama.

Sebagai orang yang menghidap katarak, setelah membaca mengenai "kembar tiga" segera pada dirinya dan berfikir. Nah, salah satu tanda penting, malah Google tahu mengenainya

Tepat sekali. Sekiranya tidak kerana fakta ini, entri ini mungkin tidak berlaku, kerana salah satu daripada kanonnya merupakan manifestasi. Semasa kami berjumpa doktor, kami sudah tahu bahawa ia sangat serupa dengannya, tetapi doktor tidak melihatnya dan tidak memberi pendapat - semuanya baik-baik saja dengan saya, saya sihat, titisan tetes, saya mempunyai penglihatan yang tajam dan anda akan gembira.

Sesuatu di Google, tidak ada yang berkaitan dengan kembar tiga. Terdapat penglihatan berganda

Dan katarak dapat dilihat pada pemeriksaan sekiranya itu

Saya sama sekali tidak menggandakan atau tiga kali lipat, tetapi ada halo dan, seperti dulu, "bunyi" di tepi objek, terutama yang berbeza.

Bacaan yang sangat menarik, tetapi pengakhirannya. Entah bagaimana semuanya berakhir dengan tiba-tiba, tanpa moral, dengan kesimpulan yang remeh.

Sejujurnya, saya berharap agar TS, meletakkan jarinya ke pelipisnya, belajar menembak sinar laser yang kuat dari matanya. Dia menembak keseluruhan garis (kecuali wanita yang bergaul), semua doktor dan terus berlari, kadang-kadang menembak dan menggoreng permainan berikutnya. Berkeliaran selama bertahun-tahun memenuhi hatinya dengan keputusasaan, tetapi tiba-tiba dia bertemu dengan seorang lelaki botak di kerusi roda yang memberinya cermin mata hitam dengan butang dan memperkenalkannya kepada sebuah syarikat pelik. Syarikat telah menjadi betul! Wanita hitam dengan rambut putih, lelaki dengan pisau di antara jarinya, pelbagai watak lain.

Teks itu ditulis pada masa yang berlainan, oleh sebab itu sangat berbeza. Dan kesimpulannya, dan apa kesimpulannya, mereka sudah jelas. Semua hospital ini seperti pasar raya, dibina semata-mata untuk kepentingan perniagaan, dengan satu-satunya perbezaan bahawa saya datang ke pasar raya untuk membeli barang, membelinya dan bukan masalah. Dan di sini anda tidak dapat membeli kesihatan dan ia tidak bergantung pada wang, tetapi pada kelayakan doktor dan ketenangan serta hati nurani. Dan setelah bekerja dalam bidang di mana segalanya dilancarkan, perasaan untuk jiran seseorang menjadi suram, hanya yang bertahan hidup semata-mata, dan kemerosotan seperti itu berlaku. Ambil secepat mungkin, singkirkan dan itu saja, tetapi tidak peduli.

Anda mempunyai astigmatisme yang teruk dan lensa berbentuk silinder.

Faktanya ialah sekiranya katarak, mereka tidak boleh mengambil lensa untuk saya, kanta lekap yang paling sesuai untuk saya, tetapi ia membantu dengan yang dekat, dengan yang jauh pula.

Mereka membantu, kembar tiga kurang berbeza dan kembar tiga tidak kelihatan pada jarak jauh sambil duduk di kerusi di belakang monitor. Hanya semasa anda berjalan di jalan, lampu isyarat dan objek jauh yang lain sudah menyimpang dengan baik.

Cermin mata lensa semua sementara, operasi diperlukan, saya akan mempersiapkannya dengan licik.

Kanta mahal, dari 10 ribu orang Rusia, hingga 98 ribu orang Amerika. Dan itu satu mata. Anda entah bagaimana boleh melakukan semuanya mengikut kuota, tetapi anda harus belajar menjalankannya. Oleh itu, saya masih mempunyai segalanya di hadapan, untuk lebih mendalam lagi mengenai realiti perubatan.

Jawapan Necrophage dalam "Pengalaman saya membetulkan rabun dengan lensa malam Paragon (orthokeratotherapy)"

Mengapa perlu membeli kanta malam?

Saya ingin memberitahu anda tentang pengalaman memakai saya dengan latar belakang banyak contoh negatif.
Pengenalan)

Saya berumur 21 tahun, penglihatan jatuh dari usia 10-11 tahun dan menurun kepada sekitar -2. Tidak terlalu teruk, tetapi pada kelas 10, duduk di meja kedua dan melihat papan itu menjadi tidak selesa sama sekali. Oleh itu, setelah mengetahui mengenai teknologi yang menarik ini, saya pergi ke klinik yang merupakan pengedar lensa kaku / malam / ortokeratologi..

Bahagian I: Pembelian

Di pusat kami memeriksa penglihatan kami, memberitahu mengenai lensa, menunjukkan senarai harga dan saya dan ibu bapa pulang ke rumah untuk memilih model. Kerana dibeli pada tahun 2015, harga masih rendah, syarikat menjual stok pada kadar sebelumnya.
Selepas penghantaran pesanan, pemasangan pertama diikuti, yang sangat sukar: mencucuk mata sangat sukar secara psikologi, tetapi di sini perlu meletakkan objek padat secara langsung pada murid, dan bahkan menyesuaikan kedudukannya di depan cermin, memperbaikinya di tengah. Pada masa yang sama, kelopak mata dibuka secara paksa dengan jari. Secara umum, ini bukan pertama kalinya berlinangan, air mata mengalir tidak hanya dari mata, tetapi juga melalui hidung.
Perasaan tekanan hadir, di samping itu, menurut sensasi, mata "dipotong" sedikit di tepi lensa.

Bahagian II: Rutin

Selepas seminggu saya belajar untuk tidur lena dengan rasa tidak selesa. Pada masa yang sama, saya mula menyedari bahawa saya melihat yang luar biasa berbanding bentuk sebelumnya. Ya, malam pertama meningkatkan penglihatan, tetapi lensa memerlukan masa untuk mencapai kecekapan puncaknya. Nah, iaitu, kornea berubah sepenuhnya bentuknya bukan setelah pemakaian pertama, tetapi di suatu tempat selepas tanggal 10.

Jauh lebih mudah untuk menghapusnya: teteskan mata, maka anda perlu menggerakkan jari anda di sepanjang kelopak mata untuk "mengayunkan" lensa dengan lembut. Kemudian saya membuka mata, memiringkan kepala ke atas tuala / serbet dan tarik sedikit sudut mata. Kanta jatuh dengan sendirinya. SENDIRI! Anda tidak perlu mencubit mata anda, seperti ketika memakai lensa lembut! Ini adalah kelebihan utama
Perkara lain ialah latihan yang berkaitan dengan membersihkan lensa. Ini mungkin kelemahan utama: Saya tidak tahu mengenai orang lain - saya melihat orang yang memakai lensa beberapa jam sebelum tidur dan tidak mengalami masalah - tetapi mata saya bertindak balas dengan kuat terhadap kebersihan lensa. Oleh itu, saya membasuhnya dengan syampu khas sebelum memakainya, meneteskan pelincir khas di dalamnya dan hanya kemudian memakainya. Tangan, tentu saja, mesti dicuci dengan teliti dengan sesuatu yang merosot, TETAPI mudah dicuci. Plus, lensa juga disimpan dalam komposisi pembersih khas. Oh ya, air yang digunakan untuk mencuci syampu mestilah bersih dan bebas dari kekotoran. Oleh itu, sayangnya, cerek dan paip tidak akan membantu - hanya pilihan penapis atau botol. Saya fikir jelas mengapa perkhidmatan mereka adalah kelemahan utama..
Lensa itu sendiri terasa seperti kaca, kecuali seperti plastik dan logam, ia tidak "sejuk". Ketelusan dan pekali. pembiasan - udara lurus. Oleh itu, anda boleh kehilangannya walaupun dengan tuala, yang saya ganti

Bahagian III: Kanta merosot?
Ya, mereka perlu diubah setelah waktu tertentu. Tetapi, seperti yang saya diberitahu di pusat, setelah tiga tahun (jangka hayat lensa yang diumumkan), ini terutama pemasaran: pengeluar melaporkan jangka hayat rak, setelah itu semuanya bergantung pada keinginan untuk menjana wang dari peruncit: jika dia tamak, dia akan mengatakan bahawa setiap orang perlu diubah satu atau dua tahun. Pusat saya, seperti yang anda duga, ternyata altruistik dan kakitangan mengatakan bahawa anda boleh memakai sehingga tidak selesa dan terbakar, kerana semua kerusakan lensa dinyatakan dalam kemerosotan penembusan udara melalui lensa.
Jadi umur saya hampir 6 tahun dan saya masih menggunakannya. Beberapa kali terdapat kes ketika saya terbangun dengan sensasi terbakar di mata saya, tetapi ini berlaku selari dengan pembersihan lensa yang tidak begitu baik. Tetapi saya fikir bagaimana karantina akan berakhir dan mencari pekerjaan - saya akan mencari yang baru, atau, bagaimanapun, saya akan memutuskan pembetulan.
Oh, dan juga - Saya kekok dan menjatuhkan lensa beberapa kali, lupa selama sehari tanpa mencuci, dan semua itu.
Dari ini mereka tidak merosot, nampaknya: nampaknya, kekerasan silikat di pangkalan mereka sangat ketara, mereka sendiri cenderung menggaru lantai))

Bahagian IV: Ringkasan

Lensa sejuk: lensa lebih ringkas daripada yang lembut, jauh lebih senang untuk memakainya dan melepasnya, menyesuaikan kedudukannya sama selesa, kerana secara peribadi, diameter lensa saya hampir sama dengan diameter iris. Tidak perlu menerangkan kelebihan berbanding gelas)
Akhirnya, penglihatan adalah yang paling semula jadi selepas mereka: Kaca mata berubah "FOV", jika anda memahami apa yang saya maksudkan, perkadarannya berubah, secara umum. Kanta memberikan kesan ketajaman berpintal, walaupun dipilih pada faktor yang sedikit kurang dari -2. Dan di sini nampaknya saya nampak lebih baik. Lebih-lebih lagi, kesannya perlahan memudar menjelang akhir hari, dan tidak ada kontras tajam seperti cermin mata dan lensa lembut. Anda bahkan boleh melewati beberapa hari tanpa lensa, sementara penglihatan "oleh inersia" perlahan-lahan merosot ke tahap asalnya. Dan anda juga boleh "mengisi semula" dalam 3-4 jam, separuh pertama hari itu tidak dapat dilihat. Baiklah, mereka MENGHENTIKAN penurunan penglihatan. Saya mempunyai -2 selama 5 tahun jika saya berhenti memakainya selama beberapa minggu. Menahan)

Kanta tidak sejuk: Saya menghabiskan wang dan masa untuk penyelenggaraannya, seolah-olah ia adalah kereta: Syampu - 500R / botol, yang boleh bertahan selama 3-4 bulan, 500 rubel untuk penyelesaian penyimpanan setiap 2 bulan, dan pelincir setetes 100 rubel setiap satu bulan. Selain itu, semasa operasi ternyata tidak semua syampu sama-sama berkesan, dan tidak setiap tetes mata baik. Oleh itu, inilah "pemasangan" saya: Licontin-comfort 18ml untuk keselesaan, penyelesaian penyimpanan Licontin-Multi atau Renu MPS untuk penyimpanan dan, akhirnya, Bauch & Lomb Boston yang jarang tetapi mewah sebagai syampu. Malangnya, ia perlu dipesan di Moscow.
Keselesaan Likontin boleh didapati dengan mudah, saya tidak mengesyorkan Renu untuk memakainya - ia menyengat. Tetapi ia sesuai untuk penyimpanan, saya ambil, tk. Likontin-Multi, atas sebab tertentu juga hanya berdasarkan pesanan.
Syampu, paling teruk, anda boleh mengambil Likontin-S atau bahkan yang lain, tetapi dengan mereka ada banyak siksaan, mereka, berbanding dengan Boston, sama sekali tidak mencuci.

Secara umum, saya menasihati. Mereka yang, seperti saya, takut akan tempoh pemulihan yang menyakitkan selepas pembetulan, mereka yang memakai cermin mata dan bosan dengannya, mereka yang tidak selesa dengan lensa lembut kerana pemasangan / pembongkaran yang sukar.
Dan satu lagi fakta - tidak seperti beberapa risiko semasa pembetulan laser, anda boleh mengacaukannya hanya jika anda memakai lensa kering dan cuba mengeluarkannya tanpa titisan pada waktu pagi. Oleh itu, anda boleh mengeluarkan lensa bersama dengan sepotong kornea, kerana pekerja pusat menakutkan saya) Tetapi kita semua tahu bahawa pelinciran pada amnya adalah perkara yang berguna, bukan hanya dengan lensa.

30.09.2013, 20:26# 1