Utama > Tekanan

Penyebab, rawatan dan pencegahan sakit kepala yang teruk

Apa yang perlu dilakukan dengan sakit kepala yang teruk? Pertama sekali, ketahui penyebabnya dan melegakan sindrom kesakitan dengan betul, dan kemudian hapuskan penyebab yang menyebabkan sensasi menyakitkan. Sakit kepala yang teruk adalah alasan untuk mendapatkan rawatan perubatan.

Gambar 1 - Kepala boleh sakit kerana pelbagai sebab

Punca sakit kepala yang teruk

Selalunya, sakit kepala yang teruk menunjukkan masalah pada saluran darah, yang:

  • menyusut terlalu banyak. Sebab utama vasokonstriksi berlebihan adalah kebuluran oksigen, kekurangan nutrien (mereka tidak makan atau minum untuk waktu yang lama), nada urat lemah;
  • mengembang terlalu banyak. Penyakit di mana saluran darah melebar secara berkala disebut migrain. Jenis gangguan neurologi ini mempengaruhi kira-kira 10% populasi..

Untuk mencari doktor yang merawat sakit kepala, pergi ke jabatan neuropatologi. Dalam kebanyakan kes, pakar neuropatologi yang membuat diagnosis dan menetapkan rejimen rawatan. Sekiranya terdapat kesakitan pada sinus, hidung atau telinga rahang atas, buat temu janji dengan pakar otorhinolaryngolog. Sinusitis, sinusitis, otitis, penyakit lain dari organ ENT juga boleh menimbulkan sensasi yang menyakitkan di seluruh kepala.

Gambar 2 - Sakit kepala migrain boleh disebabkan oleh faktor pencetus seperti bau atau rasa.

  • sensasi kesakitan yang kuat dilokalisasikan setiap kali di bahagian kepala yang sama;
  • sebelum serangan, terdapat perubahan rasa, warna, bau, halusinasi (apa yang disebut aura);
  • semasa serangan, seseorang kehilangan keupayaannya untuk bekerja selama 2-72 jam;
  • sakit - berdenyut;
  • intoleransi terhadap bunyi, fotofobia;
  • muntah, loya, gangguan neurologi;
  • kehadiran faktor pemicu (contohnya, serangan migrain boleh mencetuskan bau pisang atau kucing meow).

Memahami sama ada anda menghidap migrain atau tidak adalah sangat mudah. Dengan migrain, serangan jelas dinyatakan, di antara mereka kepala sama sekali tidak sakit. Sekiranya kepala selalu sakit, ini bukan migrain..

Para penyelidik mendakwa bahawa dalam 90% kes, sensasi menyakitkan berlaku kerana ketegangan otot leher, mata, muka, dahi, dan pelbagai bahagian kepala. Kesakitan akibat ketegangan otot dan migrain disebut primer. Anda boleh menyingkirkannya dengan bertindak secara langsung atas penyebab kejadiannya (contohnya, dengan melakukan urutan leher, melakukan gimnastik mata, minum antispasmodik). Penyetempatan sensasi berbeza. Kadang-kadang ia adalah sakit kepala girdle, dalam kes lain seluruh kepala sakit, atau sebahagian daripadanya (belakang kepala, pelipis).

Ubat paling selamat "dari kepala" adalah Ibuprofen dan Paracetamol.

Sakit kepala sekunder berkembang kerana proses patologi yang berlaku di leher atau kepala. Mereka disebabkan, misalnya, oleh osteochondrosis, dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi. Kesakitan dapat dilokalisasi dengan ubat anestetik. Anda perlu merawat penyakit yang mendasari, maka sakit kepala akan hilang dengan sendirinya.

Sakit kepala yang teruk, yang tidak dapat menghilangkan pil, adalah alasan serius untuk berjumpa doktor. Keadaan ini adalah antara tanda-tanda strok, gangguan neurologi dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Gambar 3 - Kesakitan yang teruk di kepala kadang-kadang disebabkan oleh penyakit organ ENT.

Kadang-kadang sakit kepala yang sangat teruk timbul setelah mengambil ubat sakit kepala yang tinggi. Sensasi yang menyakitkan itu disebut penyalahgunaan. Oleh itu, prinsip "semakin banyak yang lebih baik" tidak berfungsi di sini..

Sakit kepala yang tiba-tiba dan teruk adalah tanda strok atau neuralgia kranial. Bagi pesakit diabetes mellitus, kegagalan buah pinggang dan barah, ini merupakan tanda perkembangan ketidakseimbangan metabolik..

Gambar 4 - Sakit kepala yang teruk boleh menjadi tanda tekanan atau strok

Sakit di bahagian kepala boleh menjadi kesan sampingan semasa mengambil ubat. Sekiranya ini berlaku, koordinasi dengan doktor anda..

Dan sensasi yang menyakitkan menunggu orang semasa mabuk. Inilah yang perlu dilakukan jika anda mengalami sakit kepala yang teruk:

  • 6 jam selepas minum terakhir, ambil Aspirin (boleh diganti dengan Picamilon, Mexidol, Pantogam);
  • mandi dengan kontras;
  • minum banyak air (tidak akan sukar) dan diuretik (Diacarb, Triamten, Veroshpiron). Diuretik yang kuat (mis. Lasix, Furosemide, Hypothiazide, Oxodolin) tidak perlu digunakan.

Jangan mengambil Citramon P atau Paracetamol. Mereka akan membebani hati, yang pada masa ini sudah bekerja "dengan peningkatan kecepatan".

Pertolongan cemas untuk sakit kepala

Apa yang perlu dilakukan apabila sakit kepala terkejut dan tidak ada ubat di tangan? Langkah pertama adalah mengundurkan diri, berbaring, menggelapkan ruangan, meredam suara, membuang semua faktor yang menjengkelkan (terutamanya jika anda merasakan pendekatan serangan migrain). Latihan mata yang menenangkan akan membantu melegakan kesakitan yang disebabkan oleh vasospasme. Dengan kekejangan saluran darah, anda boleh mandi air panas, dengan pengembangannya yang berlebihan - yang sejuk. Pergi ke mandi adalah berbahaya - terdapat kebarangkalian untuk merasa buruk.

Gambar 5 - Apabila kepala anda sakit, cuba berbaring

Mandi kontras tidak boleh diambil. Perubahan suhu menyebabkan kapal menguncup dan mengembang secara bergantian. Sekiranya masalah itu disebabkan oleh kekejangan atau vasodilasi yang berlebihan, ini pasti akan meningkatkan sensasi yang menyakitkan..

Sekiranya boleh, berikan urutan kepala ringan. Cuba jangan berlebihan badan pada hari ini - jangan makan berlebihan, kecualikan alkohol dan aktiviti fizikal. Dalam beberapa kes, langkah-langkah ini membantu melegakan serangan atau menggunakan ubat yang lebih ringan. Pembetulan diet dan aktiviti fizikal yang ringan (berjalan-jalan biasa di udara segar sesuai) pada masa akan datang untuk mengelakkan serangan atau mengurangkan kesakitan mereka dengan ketara.

Gambar 6 - Sebotol air panas dengan ais akan membantu mengurangkan keadaan semasa serangan migrain

Apa yang perlu diminum untuk sakit kepala bagi wanita hamil?

Seperti yang anda ketahui, wanita hamil tidak dapat melakukan segalanya - mereka berdua dapat menahan sensasi yang menyakitkan dan mengambil ubat untuk melawannya. Walau bagaimanapun, jalan keluar dapat dijumpai. Biasanya perubahan keseimbangan hormon dan peningkatan jumlah darah, yang tidak biasa bagi tubuh, menimbulkan sakit kepala. Sekiranya ibu mengandung bertambah berat badan dengan cepat, masalah akan ditambahkan. Mereka yang tahu betul mengapa kepala sakit teruk boleh mengambil No-shpa, Paracetamol, Citramon. Sekiranya sensasi muncul untuk pertama kalinya atau kelihatan mencurigakan, segera dapatkan pemeriksaan kepada pakar.

Wanita hamil dikontraindikasikan:

  • ubat berasaskan tryptamine - Amigrenin, Antimigren;
  • Nurofen, Aspirin, Propranolol, Ergotamine. Ubat ini boleh memprovokasi pendarahan, kelahiran pramatang, dan mengganggu perkembangan janin..

Gambar 7 - Apa yang harus diminum "dari kepala" untuk wanita hamil, doktor akan memberi nasihat.

Apa yang perlu diambil untuk sakit kepala?

Gambar 8 - Untuk memilih ubat yang betul, anda perlu mengetahui punca sakit kepala.

Apa yang boleh anda minum untuk sakit kepala:

  • Untuk sebarang sensasi menyakitkan di kepala, leher, suhu tinggi - Ibuprofen, Nurofen, Burana, Mig, Faspik. Bahan aktif mereka dianggap paling selamat dari segi nisbah faedah / kesan sampingan..
  • Untuk meneutralkan rasa sakit ringan hingga sederhana, yang jarang muncul, Panadol, Paracetamol, Calpol, Askofen-P, Kofitsil, Citramon, Tempalgin, Sedalgin. Ubat dilarang untuk disfungsi hati dan setelah minum alkohol, bersama dengan ubat lain yang dimetabolisme di hati.
  • Asid asetilsalisilat akan membantu melegakan sensasi menyakitkan yang disebabkan oleh keradangan.
  • Untuk kesakitan teruk - Migrenol (gabungan paracetamol dan diphenhydramine). Menyebabkan mengantuk, jadi lebih baik meminumnya sebelum tidur dan tidak boleh diambil jika anda perlu memandu.

Gambar 9 - Jika anda cenderung sakit kepala, selalu bawa ubat "anda" ke dalam poket atau beg anda

  • Sekiranya sakit kepala sangat teruk, dan anda tidak tahu apa yang harus dilakukan (ubat konvensional tidak membantu), - Pentalgin, Piralgin, Sedal, Sedalgin. Mereka adalah ubat gabungan yang kuat bahkan mengandungi phenobarbital. Gunakannya sebagai kaedah terakhir, lebih baik atas cadangan pakar. Mereka menyebabkan rasa mengantuk, memberikan hasil positif pada ujian doping, jadi pemandu dan atlet tidak dibenarkan meminumnya.
  • Apabila sakit kepala berterusan dan disertai demam - Analgin, Baralgin. Ubat-ubatan tersebut juga dapat mengatasi sakit gigi. Bahan aktif - metamizole sodium - mengurangkan pengeluaran leukosit, jadi ubat ini harus diambil dengan sangat berhati-hati.
  • Sensasi menyakitkan di kawasan kepala disebabkan oleh vasospasme - Bral, Trigan-D, Maksigan, Novigan, Spazmalgon, Spazgan, Revalgin. Ubat ini juga membantu mengatasi sakit bulanan wanita. Adalah tidak diinginkan untuk meminumnya semasa perut kosong..
  • Untuk sakit kepala yang disertai batuk (contohnya, semasa jangkitan pernafasan akut), Solpadein dan Kaffetin membantu. Ubat ini hanya diresepkan untuk orang dewasa. Anda boleh minum sehingga 6 tablet sehari.
  • Apabila kepala sakit di bawah tekanan yang berkurang - Migrenol, Panadol, Solpadein Fast, Askofen, Kofitsil, Citramon, Tempalgin. Ubat-ubatan ini mengandungi kafein, oleh itu, dikontraindikasikan untuk pesakit hipertensi..
  • Apabila anda sakit kepala, dan ubat-ubatan konvensional tidak berfungsi, anda boleh minum Next, Brustan atau Ibuklin - gabungan ibuprofen dan paracetamol.

Sekiranya anda memandu kereta, elakkan ubat yang mengandungi phenobarbital dan codeine. Kehadiran bahan-bahan ini dalam darah semasa kemalangan dianggap sebagai keadaan mabuk dadah. Agar mereka benar-benar tersingkir dari badan, anda perlu menunggu 72 jam.

Gambar 10 - Untuk mengetahui punca sakit kepala, lakukan pemeriksaan

Jadi sekarang anda tahu apa yang harus dilakukan dengan sakit kepala dari pelbagai asal usul. Sekiranya anda belum berjumpa doktor, pastikan anda berjumpa. Kemungkinan sensasi menyakitkan menandakan bermulanya kerosakan pada tubuh yang boleh berkembang menjadi masalah yang serius. Terimalah waktunya dan jangan jatuh sakit!

Kesakitan di kepala - mengapa ia muncul dan apa yang perlu dilakukan?

Sakit kepala yang teruk dan tajam sering disertai oleh ketegangan saraf. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan orang mengaitkan manifestasi tersebut dengan keletihan yang terlalu banyak atau asas..

Biasanya, seseorang mengambil ubat sakit untuk melegakan keadaan yang menyakitkan. Tetapi kesakitan berkala yang jarang berlaku tidak boleh diabaikan..

Bagaimanapun, gejala ini mungkin menunjukkan patologi tersembunyi atau perkembangan penyakit yang serius. Kursus penyakit yang diabaikan boleh mengakibatkan proses yang tidak dapat dipulihkan dalam badan..

Ciri khasnya adalah kemunculan sakit kepala yang tiba-tiba, lokasi penyetempatan, serta intensiti dan sifat sindrom yang menyakitkan..

Bergantung pada penyebab cephalalgia, serangan dapat berlangsung dengan cepat, menutup kepala selama beberapa saat. Berada dalam bentuk sakit kepala jangka pendek, atau, sebaliknya, berlangsung selama beberapa jam atau bahkan beberapa hari.

Selepas pemulihan dan normalisasi keadaan yang memuaskan, kekerapan antara permulaan sakit kepala akut boleh agak lama.

Rasa sakit yang tajam dan menusuk yang dapat menembusi kepala dianggap sangat berbahaya. Dalam kes ini, mata boleh menjadi gelap, rasanya seperti dari pukulan kuat.

Munculnya sakit menusuk, ketika kepala mengalami kolitis panjang dan pucuk ke otak, menunjukkan bahawa kapal seseorang mungkin pecah. Keadaan ini memerlukan kemasukan ke hospital dengan segera..

Pilihan terbaik untuk penampilan kesakitan yang tajam dan akut adalah berjumpa pakar. Perlu menjalani pemeriksaan penuh untuk mengenal pasti punca kesakitan.

Jenis sakit kepala

Apabila seseorang tiba-tiba mengalami sakit kepala yang tajam, maka selalunya ini disebabkan oleh masalah neurologi atau disfungsi fungsi vaskular.
Melalui banyak kajian, para saintis telah mengenal pasti sekitar 200 jenis sensasi dan sekitar 45 jenis cephalalgia..

Sakit kepala yang teruk boleh dicetuskan oleh banyak faktor dengan pelbagai gejala. Contohnya:

  • sakit rasuk lebih kerap berlaku pada lelaki, adalah satu sisi, misalnya, cephalalgia secara tiba-tiba, menusuk kuil di hemisfera kiri selama beberapa saat;
  • osteochondrosis serviks atau myogelosis menyebabkan sakit kepala yang panjang atau pendek yang muncul akibat kekejangan otot atau mampatan saluran tulang belakang serviks;
  • proses keradangan yang berlaku di saraf trigeminal atau oksipital, menyebabkan rasa sakit jangka pendek yang tajam di bahagian belakang, yang boleh berdenyut di bahagian belakang kepala atau bertambah dengan pergerakan, memusingkan kepala atau memiringkan;
  • ketergantungan meteorologi dapat memprovokasi keadaan apabila kepala seseorang tiba-tiba mula sakit akibat perubahan cuaca.

Sebarang manifestasi akut boleh menjadi tanda kehadiran gangguan serius di dalam badan. Sangat tidak digalakkan untuk mengubati diri sendiri agar tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan anda sendiri.

Pertimbangkan jenis sakit menusuk tajam yang paling biasa.

Simptomatik

Sakit kepala akut adalah tanda penyakit yang teruk dan keadaan yang tidak sihat. Kesakitan seperti itu disebut gejala, kerana timbul dari gangguan tertentu:

  • kerosakan mekanikal pada tengkorak;
  • disfungsi sistem kardiovaskular;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • jangkitan, virus, keracunan atau keracunan menyebabkan sakit kepala;
  • gangguan metabolik atau metabolik, disfungsi struktur muka, masalah gigi atau kraniocerebral.

Setiap pelanggaran mesti dipertimbangkan secara berasingan, menangani berlakunya kesakitan tajam yang berpanjangan atau seketika dengan bantuan profesional.

Migrain

Migrain atau hemikrania adalah penyakit neuralgik yang dicirikan oleh berdenyut satu sisi (lebih kerap pada bahagian kanan) denyutan jangka pendek atau berpanjangan di kepala.

Ini adalah salah satu keadaan yang paling biasa yang dapat menampakkan dirinya pada remaja dan juga orang dewasa. Dalam kebanyakan kes, migrain mempengaruhi wanita, terutamanya dengan latar belakang gangguan hormon, permulaan menopaus atau haid.

Selalunya, malaise ini bermula dengan kemunculan pendahulu - kepekaan terhadap cahaya, suara keras, bau, perubahan mood yang tidak bermotivasi, kemurungan atau apatis.

Serangan boleh berlaku tanpa diduga, berkembang dengan cepat dalam setengah jam, atau memerlukan waktu yang lama. Dalam kebanyakan kes, serangan berlaku ketika anda bangun dari tidur atau ketika seseorang baru bangun tidur.

Penyetempatan GB akut dapat diberikan ke titik tubuh yang berlainan - telinga, alis, lobus temporal, dll. Gejala yang menyertai penyakit ini juga berbeza. Ia bergantung pada jenis migrain.

Contohnya, hemikrania perut biasanya disertai dengan muntah, mual, pening, kembung, atau kekejangan perut..

Faktor-faktor yang memprovokasi penampilan migrain dianggap sebagai neurosis, tekanan, keadaan psikoemosi terjejas, kurang tidur, ubat-ubatan, dll..

Sakit kepala tegang

Kesakitan yang tajam dan tajam ini adalah jenis yang paling biasa, yang mempengaruhi kumpulan umur dari 20 hingga 35 tahun..

Ketegangan HDN atau ketegangan yang menusuk dapat meremas kepala dengan buruk, sementara intensitas disebut sebagai monoton dan sederhana.

Kesakitan ketegangan boleh berlaku sekejap-sekejap atau kronik. Tanda HDN yang jelas dianggap sebagai keadaan saraf, mudah marah, dan juga kemurungan yang berpanjangan..

Tajam (tiba-tiba)

Rasa sakit yang tajam di pelipis, daerah orbit, di bahagian belakang kepala, mahkota atau mahkota, muncul secara tiba-tiba - ini adalah gejala yang membimbangkan dari patologi serius dan ancaman bagi kehidupan pesakit..
Kesakitan di kepala seperti ini tidak digalakkan untuk menghilangkan rasa sakit dengan ubat penahan sakit sendiri. Tanpa mengira intensiti sindrom kesakitan, campur tangan perubatan diperlukan untuk menentukan penyebabnya.

Walaupun batuk, ketawa, beban fizikal dan faktor lain boleh menimbulkan rasa sakit yang mendadak. Menurut statistik, dalam 10% kes, kesakitan seperti itu disebabkan oleh adanya neoplasma atau tumor otak..

Kuat

Setiap jenis ketidakselesaan mempunyai simptomologi dan corak perkembangannya sendiri. Terdapat pelbagai manifestasi cephalalgia yang teruk:

  • gejala awal, setelah penampilan GB meningkat secara beransur-ansur;
  • perkembangan segera sindrom kesakitan, yang secara beransur-ansur berlalu;
  • permulaan kesakitan yang perlahan yang mengubah lokasi.

Contoh skema seperti itu agak pelbagai. Asasnya adalah intensiti, tempoh dan kekerapan kejadian.
Dalam setiap kes, setiap perkara kecil yang menyertai kesakitan memainkan peranan. Sekiranya manifestasi seperti itu berlaku lebih kerap 3 kali seminggu, maka ini adalah alasan serius untuk berjumpa doktor..

Jangka pendek

Kejang berkala boleh dicetuskan bukan hanya dengan adanya patologi, tetapi juga oleh penyebab utama. Contohnya:

  • minum banyak kopi;
  • pengeluaran secara tiba-tiba dari nikotin atau kafein;
  • penderaan alkohol;
  • makan dengan tyramine (sebagai contoh, ini berlaku untuk pencinta coklat);
  • pemakaian ikat kepala yang tidak betul, tali elastik, bandana, tenunan jalinan yang ketat;
  • peralatan tidur yang terlalu lembut atau sukar;
  • terlalu panas atau hipotermia badan.

Setelah menghilangkan penyebab rancangan tersebut, sebagai peraturan, sakit kepala pendek hilang..

Tahan lama

Jarang sekali bertemu dengan orang yang mengalami sakit kepala yang sama. Biasanya cephalalgia boleh diganti atau dicampurkan.

Sakit kepala yang berpanjangan mempunyai beberapa kategori:

  • gangguan vaskular;
  • sakit akibat ketegangan otot atau penyakit tulang belakang;
  • cephalalgia neuralgik;
  • GB minuman keras;
  • keracunan toksik menyebabkan kesakitan tajam yang berpanjangan;
  • sakit kepala berjangkit dari penyakit pernafasan (ARVI, sinusitis, sinusitis frontal, meningitis, ensefalitis);
  • serangan onkologi hipertensi yang mempengaruhi sistem saraf pusat (sistem saraf pusat).

Beberapa patologi menimbulkan jangka panjang cephalalgia dan setuju untuk terapi hanya pada peringkat awal. Akses tepat pada masanya ke doktor dapat menyelesaikan masalah dan menyelamatkan nyawa.

Gejala yang berkaitan

Kemasukan kesakitan yang mendadak dengan perkembangan patologi laten atau penyakit sering disertai dengan gejala tambahan.

  • seseorang boleh muntah, refleks muntah akan muncul;
  • pening, pingsan, atau kehilangan kesedaran kadang-kadang ditambah;
  • penampilan bunyi bising, berdering di telinga;
  • gangguan penglihatan, pendengaran;
  • disfungsi sistem pernafasan;
  • peningkatan kadar jantung, takikardia atau angina pectoris;
  • tekanan pada tekak apabila sukar ditelan;
  • manifestasi kekeliruan, disorientasi, kejang;
  • kecacatan kognitif.

Keamatan yang paling kuat adalah sakit di kepala yang timbul akibat pendarahan. Banyak yang menggambarkan mereka sebagai guruh. Dalam kes sedemikian, rawatan perubatan kecemasan diperlukan..

Punca sakit kepala akut

Kesakitan akut boleh disebabkan oleh pelbagai faktor luaran:

  • orang dengan gaya hidup yang tidak aktif yang menghabiskan banyak masa di komputer berisiko menderita cephalalgia;
  • diet yang tidak betul atau penggunaan semua jenis diet penurunan berat badan boleh menyebabkan serangan kesakitan yang teruk;
  • remaja sering menghadapi sindrom yang menyakitkan kerana terlalu banyak kerja atau program sekolah yang sukar;
  • sakit tajam dan tajam sering berlaku semasa kehamilan kerana gangguan sistem hormon, dengan toksikosis atau berat badan berlebihan.

Pertimbangkan penyebab individu penampilan cephalalgia dengan lebih terperinci.

Pengalaman emosi

Tekanan yang berpanjangan atau kejutan psiko-emosi yang teruk boleh mencetuskan serangan.


Ketidakharmonian dalaman jangka panjang boleh menyebabkan seseorang mengalami gangguan mental yang serius. Adalah disyorkan untuk mengunjungi pakar neurologi yang akan memilih kursus vitamin, penenang atau antidepresan yang diperlukan.

Pendarahan otak kecil

Bahagian otak ini bertanggungjawab untuk menyokong koordinasi, orientasi di ruang angkasa, dan nada otot..

Ia disertai dengan gejala berikut:

  • sakit pecah yang tidak dapat ditanggung di kepala;
  • gangguan ucapan;
  • nystagmus - pergerakan mata yang tidak terkawal dalam satu arah;
  • pening, muntah, loya.

Ini adalah sindrom kesakitan yang agak berbahaya yang memerlukan rawatan di hospital kecemasan..

Neuralgia servikogenik saraf oksipital

Jenis patologi ini dikaitkan dengan masalah radas tulang tulang belakang, yang menyebabkan ketidakstabilan dan pembentukan organik..

Kecederaan, gangguan postur dan metabolik menjengkelkan pleksus simpatik, arteri dan sistem vena saraf oksipital.
Sebagai hasil dari proses keradangan, sakit kepala yang menusuk muncul, yang meningkat dengan senaman fizikal - pergerakan, putaran kepala atau lenturan. Sekiranya keadaan ini tidak diubati, maka ia akan berubah menjadi penyakit kronik..

Hemikrania paroxysmal kronik

Patologi ini sering mengatasi jantina wanita. Penyakit ini dicirikan oleh kejadian kejang berulang kali, kira-kira 15 manifestasi.

Adalah dipercayai bahawa migrain jenis ini muncul pada musim gugur-musim bunga. Sakit kepala dicirikan oleh serangan pada waktu malam.


Paroxysms akut sangat serupa dengan sakit kluster. Walau bagaimanapun, mereka sangat sensitif terhadap indomethacin.

Pendarahan subarachnoid

Dengan patologi yang serupa, pendarahan berlaku di bawah membran arachnoid otak apabila aneurisma kapal pecah.

Anomali boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Dalam kes terakhir, faktor yang memprovokasi adalah aterosklerosis, vaskulitis autoimun, penyalahgunaan merokok.

Aneurisma jarang mempunyai gejala. Kapal boleh pecah kerana alasan tertentu. Dalam kes ini, rasa sakit yang tajam dan tajam berlaku di bahagian belakang kepala, kawasan mahkota, di kawasan pelipis, mata dan lobus frontal.

Apoplexy hipofisis

Kelenjar pituitari adalah kelenjar endokrin yang terdapat di otak. Apoplexy bermaksud aliran keluar darah ke struktur tisu kelenjar pituitari.

Sebagai hasil dari proses ini, peningkatan mendadak dalam ukuran kelenjar menampakkan dirinya, di mana kapal bersebelahan atau ujung saraf dimampatkan.
Sakit kepala yang teruk biasanya disertai dengan masalah penglihatan dan kekeliruan. Rawatan melibatkan pembedahan.

Neuralgia migrain Harris

Spesies ini muncul tanpa diduga tanpa sebab yang jelas. Kejang yang teruk disebut sebagai ketegangan atau kelompok GB.

Patologi biasanya mempengaruhi lelaki pertengahan umur. Kesakitan memotong biasanya berlaku pada waktu malam. Tapak penyetempatan di satu sisi wajah, diberikan kepada kuil atau mata.


Cephalalgia migrain mungkin disertai dengan peningkatan lak, kesesakan hidung (kiri atau kanan), kemerahan pada kawasan muka yang terkena.

Patologi nod saraf autonomi

Kesakitan pada struktur muka yang berkaitan dengan neuralgia cabang-cabang saraf tengkorak. Patologi adalah paroxysmal.

Sakit kepala yang melecur dan menusuk berlaku dalam sekejap, yang cenderung menembak bahagian kepala dan badan yang berdekatan.

Ketika diperkenalkan ke struktur yang lebih dalam, rasa sakit dapat diberikan pada kuil, mahkota, dahi atau telinga.

Tekanan mental atau fizikal

Sakit kepala yang tajam tidak semestinya disebabkan oleh adanya patologi. Ketegangan mental atau fizikal juga merupakan penyebab cephalalgia..
Sakit kepala jenis ini adalah bencana bagi pekerja pejabat atau pekerja kerja. Ketidakselesaan dengan mudah dihilangkan dengan rehat dan kepatuhan yang baik.

Mengambil ubat

Hipertensi yang teruk boleh dicetuskan oleh penyalahgunaan dadah. Cephalalgia jenis ini agak biasa. Nama lain untuk kesakitan penyalahgunaan.

Selalunya berlaku kerana penolakan ubat penahan sakit yang biasa. Kadang-kadang patologi yang diperoleh mempunyai kursus yang kompleks dan rawatan jangka panjang. Oleh itu, ubat harus dipilih oleh pakar dan secara ketat secara individu..

Cara menghilangkan rasa sakit di kepala?

Sejumlah langkah kompleks akan membantu menghilangkan sakit kepala akut dan tajam:

  • mengambil ubat penahan sakit yang ditetapkan oleh doktor;
  • sekiranya mengalami tekanan, disyorkan untuk mengambil ubat herba, misalnya, valerian atau motherwort;
  • air tapisan biasa akan membantu meredakan kesakitan, dengan penambahan lemon, kesannya meningkat mengikut urutan besarnya;
  • pelbagai teknik relaksasi bagus untuk menghilangkan rasa sakit;
  • urut titik-titik tertentu kepala atau badan, misalnya, tulang metacarpal kedua, yang terletak di antara ibu jari dan jari telunjuk;
  • pematuhan dengan langkah pencegahan.

Dengan sifat serangan yang berterusan, rawatan diri di rumah tidak akan memberikan kesan dan kelegaan yang diinginkan. Ia perlu menjalani pemeriksaan perubatan terperinci.

Pemeriksaan otak

Untuk temu janji awal, anda harus menghubungi ahli terapi atau pakar neurologi. Doktor akan melakukan tinjauan, memberi rujukan kepada pakar lain, dan juga menjalani kajian otak:

  • penghantaran ujian makmal (darah, air kencing);
  • MRI atau CT (tomografi struktur otak);
  • EEG (electroencephalography) untuk memeriksa aktiviti otak;
  • Ultrasound untuk pemeriksaan saluran darah;
  • REG untuk mengesan patologi tulang belakang serviks dan tulang tengkorak;
  • pemeriksaan fundus.

Setelah menentukan penyebab hipertensi, doktor menetapkan rawatan yang kompeten dengan kesan terapi jangka panjang.

Pertolongan cemas

Langkah pertolongan cemas di rumah adalah algoritma tindakan berikut:

  • mengambil ubat-ubatan atau ubat-ubatan rakyat;
  • minum banyak air atau rebusan herba;
  • mandi kontras atau mandi santai yang hangat;
  • sediakan pengasingan diri dari cahaya atau bunyi bising, berbaring di permukaan rata dan berehat;
  • losyen panas di tempat yang menyakitkan atau, sebaliknya, kompres sejuk (contohnya, pek ais) membantu melegakan keadaan dengan baik;
  • menggunakan teknik urut dan relaksasi.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Ramai orang lebih suka menggunakan bukan bahan kimia, tetapi ubat semula jadi rakyat.
Resipi epal
Sekiranya anda ditimpa serangan pagi yang tajam, disarankan untuk menggunakan potongan epal yang ditaburkan dengan garam. Pada masa yang sama, minum banyak air suam. Keadaan yang menyakitkan akan beransur surut.
Resipi pudina
Bancuh pudina atau balsem lemon kering (1 sudu besar) dengan segelas air mendidih, tutup penutup dan biarkan mendidih sebentar. Seterusnya, anda perlu menegangkan kuahnya dengan menambahkan sesudu madu. Ini adalah ubat yang terbukti berkesan untuk sakit kepala yang tajam..

Tablet bertindak pantas

Untuk menghilangkan sakit akut yang teruk di kepala yang bersifat domestik, yang diprovokasi oleh faktor luaran, terdapat banyak produk yang boleh dibeli tanpa resep.

NamaSkim penerimaan tetamu
Paracetamol (Panadol, Efferalgan)Ambil 1-2 jadual. 3 kali sehari
AnalginPengambilan yang disyorkan dalam tablet atau secara intravena, 1 pc. 3-4 kali sehari
Nalgezin (naproxen)1 kapsul untuk melegakan kesakitan

Cara mencegah kesakitan

Anda boleh mencegah sawan jika anda mengikuti peraturan dan cadangan doktor yang mudah:

  1. Perkenalkan aktiviti sukan biasa dalam hidup anda, seperti yoga, senamrobik, berjoging atau berjalan pantas.
  2. Berjalan di kawasan taman di udara segar akan memberikan jumlah oksigen yang diperlukan.
  3. Di tempat kerja, cubalah berehat sekurang-kurangnya satu minit setiap jam..
  4. Jadikan peraturan untuk minum dua liter air kosong setiap hari, ini akan melegakan badan dari dehidrasi..
  5. Sebaiknya jangan minum kopi dalam jumlah besar, kecuali alkohol dan nikotin.
  6. Makanan yang dipilih dengan betul, diperkaya dengan vitamin, zat besi dan unsur mikro berguna lain akan membantu mengelakkan kerengsaan reseptor kesakitan di kepala.
  7. Mematuhi rutin harian, tidur dan pengambilan makanan akan sangat memudahkan tugas mencegah sakit kepala yang teruk..

Ulasan orang

Irina Andreeva:

Saya telah menderita sakit kepala yang menusuk selama beberapa tahun. Mereka melakukan imbasan MRI dan ultrasound, dan membuat migrain serviks. Telah ditetapkan untuk minum dalam vazobral, tetapi tidak ada perubahan yang kuat.

Nikolay Butko:

Cephalalgia muncul kerana kecederaan kecil pada tulang belakang. Secara beransur-ansur, rasa sakit mula menimbulkan ketidakselesaan yang teruk di tempat kerja dan kehidupan peribadi. Setelah menghubungi pengendali manual, semuanya berubah secara kualitatif, rasa sakitnya hampir hilang.

9 jenis sakit kepala yang menyembunyikan masalah kesihatan

Teman-teman, kita memasukkan hati dan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk itu,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda.
Sertailah kami di Facebook dan VKontakte

Pertubuhan Kesihatan Sedunia mendakwa bahawa antara 50 dan 75% populasi dewasa dunia menderita sakit kepala. Ramai yang tidak memperhatikannya. Rasa sakitnya berbeza: kurang lebih kuat, berdenyut, menekan, akut atau kusam, dan fokusnya dapat dilokalisasikan di bahagian kepala yang berlainan. Ia boleh menjadi penyakit bebas atau salah satu gejala - maka ia disebut sekunder.

Bright Side mengetahui apa yang boleh dibincangkan oleh sakit kepala sekunder dan bila anda harus segera menghubungi pakar..

1. Encephalitis

Dengan ensefalitis, proses keradangan berkembang di otak. Kita terbiasa berfikir bahawa penyakit ini hanya terjadi akibat gigitan kutu, yang bermaksud cukup untuk mengikuti peraturan keselamatan pada musim panas: diberi vaksin dan berhati-hati di hutan. Walau bagaimanapun, semuanya tidak begitu.

Ejen penyebab ensefalitis boleh menjadi, misalnya, virus herpes, beberapa jenis mikroba, dan bahkan vaksinasi (dalam kes yang jarang berlaku). Penyakit ini mempunyai sekumpulan gejala: reaksi keradangan umum badan, fokus (bergantung pada kawasan otak yang terjejas) dan serebrum. Anda harus berhati-hati jika anda melihat tanda-tanda dari setiap kumpulan, misalnya, bersama dengan sakit kepala, anda mengalami demam, saluran gastrointestinal yang teruk, pelanggaran nada otot dan kepekaan.

2. Kesan tiramina

Tyramine adalah toksin yang boleh mencetuskan migrain. Ia terdapat dalam makanan seperti pisang, daging asap, ham, alpukat, dan keju yang berbau. Adakah anda suka makan Gorgonzola, Gruyere atau Roquefort dan masih menderita migrain? Makanan ini mungkin menjadikan kesakitan anda lebih teruk. Cuba kurangkan jumlah makanan anda dan perhatikan perubahannya.

Dari mana sakit kepala yang tajam?

Hampir semua orang tahu apa itu sakit kepala yang tajam (cephalalgia), ketika ada perasaan bahawa kepala sedang digerudi atau dipisahkan dari dalam dengan sesuatu. Lebih-lebih lagi, ini adalah sesuatu yang tidak sepenuhnya material, semacam getaran (bunyi, elektromagnetik). Apabila sakit kepala tiba-tiba mula sakit, orang bersedia untuk apa sahaja, jika hanya rasa sakit yang meninggalkan mereka. Pelbagai nasihat dari rakan-rakan dan banyak ubat penahan sakit digunakan, tetapi hampir tidak ada yang berusaha mengetahui punca penderitaan, dan hanya sedikit yang tahu bahawa sakit kepala yang pendek dalam jangka pendek hanyalah gejala pelbagai penyakit dan penyimpangan dalam fisiologi dan psikologi keperibadian, yang dinyatakan dalam massa. kes.

Kesakitan boleh menusuk kepala seseorang kerana pelbagai sebab:

  • kegembiraan saraf yang kuat dan kegembiraan yang berlebihan, tekanan;
  • kerja saraf yang kuat;
  • perubahan mendadak dalam keadaan meteorologi (tekanan menurun atau meningkat, aktiviti matahari telah berubah);
  • mengambil, terutamanya jangka panjang, pelbagai bahan perubatan;
  • manifestasi penyakit atau gabungan beberapa faktor utama dan beberapa faktor kecil.

Juga, sakit kepala yang teruk dapat muncul dengan alasan yang sama dengan alergi - sejenis reaksi terhadap alergen.

Mari kita perhatikan apa sebab sakit kepala boleh bermula dan apakah proses ini dari sudut pandang fisiologi.

Apa itu

Kesakitan akut di kepala dapat berakhir seketika dan tidak kelihatan seperti yang muncul, dan berlangsung dari beberapa minit hingga berjam-jam, dan selama beberapa hari berturut-turut, kini muncul dan kemudian hilang.

Otak itu sendiri tidak mempunyai reseptor kesakitan, dan walaupun doktor mengoperasikannya, pesakit tidak merasakan sakit. Di kawasan tengkorak, reseptor kesakitan terletak di kulit, tisu subkutan, otot dan tendon, saluran lembut di tisu atas kepala, selaput otak dan saluran darah di dalam tengkorak. Medula itu sendiri, tulang yang membentuk tengkorak dengan urat diploik dan beberapa bahagian otak di mana tidak ada saluran darah tidak sensitif terhadap kesakitan.

Serangan sakit kepala menghantui bukan hanya mereka yang menderita, tetapi juga pelbagai jenis pakar: saintis dalam bidang fisiologi, anatomi, neurologi dan doktor. Banyak ubat telah diciptakan untuk penyakit yang telah meragut ratusan ribu dan berjuta-juta nyawa selama berabad-abad, dan untuk meramalkan serangan cephalalgia jangka pendek (bahkan kedua), seperti letusan gunung berapi, dan sains moden belum dapat menyingkirkannya.

Asal-usul

Sebab utama munculnya sensasi yang tidak menyenangkan secara tiba-tiba di bahagian atas wajah, kawasan dengan rambut (di atas dahi dan ke belakang kepala, dan kadang-kadang leher itu sendiri) dianggap sebagai gangguan peredaran darah pada saluran darah yang terletak di, di atas dan di bawah tengkorak. Dalam kes pelanggaran nada vaskular, mereka mengembang lebih daripada normal, yang meningkatkan penyebaran darah ke ruang antar sel. Proses ini, walaupun dalam skala kecil, menyebabkan edema dengan cepat, dan ia adalah sumber sensasi yang tidak menyenangkan. Kesakitan dapat menggerudi otak dari dalam (sebenarnya, organ ini sendiri yang merasakan kesakitan), menusuknya ke arah yang berbeza, membakar, menyebabkan kekejangan, tusukan, pecah, pecah, dll. Pakar membezakan beberapa jenis gejala, bergantung pada pencetus dan mekanisme penampilan mereka.

Jenis-jenis cephalalgia

Kesakitan yang tajam di kepala dibahagikan kepada beberapa kumpulan (agak sewenang-wenang, tanpa batas yang jelas di antara mereka):

  • kerana ketegangan otot;
  • vaskular;
  • halusinasi;
  • penukaran;
  • psikalgia;
  • minuman keras;
  • hipertensi;
  • toksik berjangkit;
  • neuralgik.

Bergantung pada klasifikasi, gejala yang diberikan dapat dikelompokkan berdasarkan jenisnya, berdasarkan mekanisme kejadiannya..

Mari kita lihat mengapa sakit kepala tiba-tiba muncul dalam pelbagai kes, bagaimana ia disebabkan dan mekanisme sensasi yang tidak menyenangkan.

Ketegangan otot

Ia bukan serangan, walaupun muncul secara tiba-tiba, disertai dengan sensasi memerah, memerah, mengetatkan di dalam tengkorak. Semasa penyelidikan, didapati bahawa otot perikranial dicirikan oleh peningkatan aktiviti. Ini adalah nama jenis gejala..

Vaskular

Ia boleh berdenyut dan terjadi dalam keadaan ketika nada kapal jatuh, dindingnya mengembang sesuai dengan kekuatan denyut arus darah. Selalunya keadaan ini menyebabkan migrain, ketika tekanan darah meningkat dengan cepat dari aktiviti. Dengan peningkatan nada, tiba-tiba ada perasaan memerah, pening, mual, lalat di depan mata, kulit pucat.

Sekiranya arteri diregangkan dalam jangka waktu yang singkat, ada rasa sakit tajam yang tajam, dengan ketegangan yang berpanjangan - pecah, menarik sakit.

Cephalalgia vena disebabkan oleh peregangan di sepanjang urat yang terletak di tengkorak kerana peningkatan aliran darah ke otak. Aliran darah di urat bergantung pada arah tekanan hidrostatik. Dan kesakitan yang teruk pada penderitanya akan berlalu lebih cepat dalam keadaan tegak, tetapi tidak berbaring.

Halusinasi

Sebabnya adalah pelanggaran dalam sistem antinociception dan nociception, tidak ada faktor yang menyebabkan ketidakselesaan. Fizikal, seperti ini, jenis kesakitan ini tidak. Keterukan gejala ini disebabkan oleh adanya halusinasi dan ketiadaan pencetus fizikal untuk permulaan cephalalgia. Doktor tidak dapat menentukan sumber penyakit dan menganggap penghidapnya palsu atau sakit mental.

Psikalgia

Situasi ketika simptomologi dilahirkan dalam imaginasi pesakit, yang paling sering disebabkan oleh tekanan psiko-emosi atau terlalu banyak tenaga. Ia boleh menjadi psikogenik dan vaskular atau otot, dan merupakan penyakit kedua yang menyebabkannya..

Oleh itu, "sakit kepala ketegangan" harus dilucutkan dari status bentuk nosologi primer, ia harus dianggap sekunder terhadap latar belakang penyakit primer dari kumpulan keadaan sempadan dan, pertama sekali, neurosis, kemurungan atau kemurungan bertopeng.

Liquorodynamic

Kesakitan yang tajam di kepala disebabkan oleh peningkatan tekanan di dalam tisu tengkorak, jumlah otak dan cairan serebrospinal. Ia disertai dengan rasa sakit yang meletup dari kedalaman medula dan meningkat berkali-kali semasa tekanan: rahang dikepal erat, bersin, batuk, ditekan di kuil dengan tangan.

Hipertensi

Kepala mula sakit dengan pengeluaran berlebihan cecair serebrospinal, gangguan penyerapan dan halangan pada jalan peredaran serebrospinal akibat trauma dan radang meninges. Dalam kes sedemikian, kepala mungkin menjadi lebih sakit pada kedudukan di mana peredaran cairan serebrospinal melambat, dan kadar peningkatan sensasi mungkin berbeza bergantung pada tahap hipertensi.

Neuralgik

Cephalalgia berbeza kerana ia boleh berlalu, dan kemudian segera kembali dan menyiksa seseorang selama berjam-jam atau bahkan berhari-hari. Titik khas kedua adalah bahawa kepala sakit tajam dan disebabkan oleh tindakan tertentu, yang menjadi mekanisme pencetus: bunyi keras atau getaran tertentu dari persekitaran (mencicit, mengisar), menelan makanan (sakit untuk makan), ketakutan dan banyak lagi. Ciri khas ketiga adalah penyinaran - penyebaran sensasi terbakar pada kelajuan tinggi ke kawasan yang berdekatan dengan pusat gempa.

Kami memeriksa klasifikasi utama kes apabila seseorang mengalami sakit kepala yang tajam, dan mekanisme sensasi yang tidak menyenangkan ini..