Utama > Tekanan

Tekanan intrakranial pada bayi: rawatan untuk gejala

Perubahan fungsi otak boleh membawa akibat yang serius bagi anak kecil, terutama bayi baru lahir. Salah satu gangguan ini adalah peningkatan tekanan intrakranial. Patologi ini agak biasa dalam amalan neonatal. Menghadapi masalah yang sama, ramai ibu bapa mula panik dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dan siapa yang harus dihubungi..

Peningkatan ICP pada kanak-kanak adalah perkara biasa.

Apakah tekanan intrakranial pada kanak-kanak

Otak adalah organ yang paling kompleks. Di dalamnya terdapat sistem ventrikel yang saling berkaitan yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal - cecair serebrospinal. CSF juga terletak di ruang subdural (di bawah dura mater). Dalam keadaan normal, cecair beredar di antara membran otak dan saraf tunjang.

Fungsi struktur ini adalah seperti berikut:

  • Melindungi otak dari kecederaan;
  • Pemakanan. Minuman keras mencuci organ penting dan mengangkut nutrien penting;
  • Mengekalkan keseimbangan cecair pada ujung saraf.

Tekanan intrakranial (ICP) menunjukkan tahap cecair serebrospinal dan tahap tekanannya pada struktur otak. Sekiranya penunjuk ini melebihi norma, maka kita dapat membincangkan gejala perkembangan penyakit di dalam badan, yang menyebabkan peningkatan ICP. Adalah sangat penting untuk melihat pelanggaran seperti itu tepat pada waktunya, melakukan pemeriksaan dan, jika perlu, menetapkan rawatan (terutamanya ketika mengalami gejala patologi yang berterusan).

Atas sebab-sebab tertentu, tekanan kranial anak dapat meningkat dalam waktu yang singkat, yang selamat untuk kehidupan dan kesihatan bayi. Sebab-sebab ini merangkumi:

  • Batuk;
  • Proses penyusuan, ketika bayi menarik susu dengan usaha;
  • Ketegangan saraf;
  • Tindakan membuang air besar (terutamanya dengan sembelit).

Peningkatan jangka pendek ICP adalah mungkin semasa penyusuan

Apa yang menunjukkan ICP

ICP yang berterusan pada bayi boleh disebabkan oleh:

  1. Hydrocephalus. Ini adalah salah satu faktor yang paling biasa. Dengan penyakit ini, aliran keluar dan peredaran cecair serebrospinal terganggu..
  2. Neoplasma dalam GM. Berlaku dalam kes yang jarang berlaku. Intinya adalah bahawa tumor besar menekan ventrikel otak, akibatnya aliran keluar cecair serebrospinal terganggu, dan ICP meningkat..
  3. Meningitis. Ia adalah keradangan otak. Penyakit berjangkit menyebabkan peredaran darah terganggu, yang menyebabkan hipertensi intrakranial.
  4. Trauma kepala. Seorang kanak-kanak boleh cedera dengan jatuh dan memukul kepala. Kecacatan yang dihasilkan mengganggu aliran keluar cecair serebrospinal dari GM ke saraf tunjang. Hasilnya, ICP meningkat..
  5. Encephalitis.
  6. Edema GM.
  7. Pendarahan otak. Pada bayi, ini paling kerap disebabkan oleh kecederaan otak. Kecacatan kongenital mungkin terjadi dengan kerapuhan kapal GM yang meningkat.
  8. Penyatuan awal tulang tengkorak bayi.
  9. Kehamilan yang teruk, persalinan yang rumit:
  • Toksikosis;
  • Gangguan plasenta;
  • Jangkitan intrauterin. Risiko meningkat pada trimester 1 dan 3. Mikroorganisma patogen yang memasuki tubuh wanita hamil dengan mudah mengatasi penghalang plasenta. Selanjutnya, infeksi memasuki tubuh bayi melalui aliran darah, dan ada kemungkinan ia akan merosakkan GM dan menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial.
  • Kecederaan vertebra serviks yang diperoleh semasa melahirkan anak, serta patologi lain yang berlaku semasa bersalin (trauma craniocerebral, kerosakan pada meninges, pelanggaran integriti ventrikel dan urat serebrum);
  • Hipoksia janin akut;
  • Struktur plasenta yang tidak normal. Sekiranya berlaku pelanggaran struktur plasenta dan kecacatan pada saluran pembekalan, kerosakan aliran keluar vena mungkin berlaku..
  1. Keabnormalan genetik.
  2. Penyakit kongenital.

Pada nota. Nama lain untuk ICP terdengar seperti hipertensi intrakranial atau sindrom hipertensi.

Semua faktor yang menentukan perkembangan ICP membawa kepada hipoksia GM yang teruk. Keadaan ini dicirikan oleh kekurangan oksigen dan peningkatan kandungan karbon dioksida di dalam badan. Kelaparan oksigen yang berpanjangan menyebabkan kerosakan otak.

Hydrocephalus adalah salah satu penyebab ICP

Tanda-tanda ICP pada kanak-kanak kecil

ICP pada bayi mempunyai gejala berikut:

  1. Sakit kepala dengan intensiti yang berbeza-beza. Kesakitan semakin meningkat ketika anak berada dalam kedudukan mendatar. Ini disebabkan pengisian saluran darah yang tinggi dengan darah dan peningkatan ICP seterusnya..
  2. Mengantuk.
  3. Kerosakan ingatan.
  4. Kecuaian.
  5. Melambatkan perkembangan, mental dan fizikal. Sindrom hipertensi yang berpanjangan menyebabkan aktiviti otak terganggu. Selalunya, gejala ini dikesan oleh pakar pediatrik semasa pemeriksaan biasa: kelewatan perkembangan dicatatkan, yang merupakan penanda ICP.
  6. Kemunculan "lalat" hitam di depan mata.
  7. Tingkah laku yang tidak menyenangkan: air mata, kesedihan, kurang aktiviti.
  8. Masalah dengan pertuturan. Alat pertuturan rosak kerana gangguan kerja pusat otak individu.
  9. Ukuran kepala yang diperbesar: Biasanya beberapa sentimeter lebih besar daripada biasa. Gejala ini jelas dijumpai pada bayi baru lahir..
  10. Keletihan cepat.
  11. Masalah penglihatan. Gejala ini berlaku akibat ICP yang berpanjangan dan ketara dan dijumpai pada kanak-kanak pada usia satu tahun.
  12. Mata tertutup - gejala Grefe (menurunkan bola mata ke bawah).
  13. Koordinasi motor yang lemah.
  14. Muntah, regurgitasi yang kerap dan kerap (pada kanak-kanak dalam 6 bulan pertama). Tekanan tinggi menimbulkan tekanan pusat GM, yang menyebabkan gangguan fungsi asas tubuh, termasuk pencernaan.

Penting! Pada bayi, tanda-tanda ICP mungkin serupa dengan patologi lain, oleh itu, mereka memerlukan diagnosis yang menyeluruh dan menyeluruh..

Penyebab sindrom hipertensi tidak selalu berlebihan cecair serebrospinal.

Gejala khas ICP pada kanak-kanak, selain perkara di atas, adalah seperti berikut:

  • Gangguan tidur.
  • Keengganan untuk makan.
  • Urat melebar di bawah kulit kepala.
  • Mata membonjol. Bentuk patologi yang teruk ditunjukkan dalam kenyataan bahawa bola mata menonjol agak dari soket. Akibatnya, kelopak mata tidak dapat ditutup, dan semasa tidur, iris bayi dapat dilihat;
  • Bersalaman, gegaran jari;
  • Denyutan arteri besar bayi yang berbeza.

Penting! ICP ringan sukar dikesan. Anak biasanya tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit, atau mereka mungkin sedikit atau kabur. Tahap sederhana dan teruk ditunjukkan dengan jelas dan disertai dengan sebilangan tanda ciri.

Tanda ICP pada kanak-kanak - sindrom Grefe

Fontanelle membonjol

Simptomnya diperhatikan pada bayi baru lahir: fontanelle naik sedikit di atas kulit kepala.

Urat bengkak di kepala

Pembengkakan urat di kepala dapat dilihat dengan mudah di rumah. Kapal menjadi kembung dan dapat dilihat dengan jelas (kadang-kadang denyutannya dapat diperhatikan).

Perbezaan jahitan antara tulang tengkorak

Di bawah pengaruh tekanan tinggi pada anak, bukaan antara tulang tengkorak mengembang. Ini, seterusnya, menyebabkan peningkatan ukuran kepala, pembentukan overhang yang jelas di bahagian belakang kepala dan kemunculan dahi cembung..

Gelagat dan tangisan yang resah

Rengekan dan tangisan boleh disebabkan oleh gangguan tidur dan selera makan. Peningkatan tekanan intrakranial paling kerap berlaku pada waktu petang dan malam. Itulah sebabnya mengapa anak sukar tidur. Sepanjang malam, bayi secara berkala dapat bangun dan bertanya kepada ibunya.

Mengenai keengganan untuk makan, tingkah laku ini menyebabkan mual dan regurgitasi yang kerap. Selera makan juga berkurang kerana sakit kepala yang teruk.

Goncang tangan

Sekiranya ICP ada, anak mungkin mengalami gegaran tangan.

Strabismus, nystagmus

Sebagai tambahan kepada gejala yang dinyatakan di atas, strabismus dan nystagmus (gegaran mata) - pergerakan bola mata yang tidak disengaja berulang - mungkin menunjukkan adanya ICP pada anak.

Cara mengukur tekanan intrakranial

Oleh kerana tanda utama ICP pada anak adalah peningkatan ukuran kepala, perlu menetapkan parameter ini:

  • Sediakan taphole sentimeter;
  • Ukur lilitan kepala dengan melekatkan pita di atas kening dan sepanjang bahagian belakang kepala, menghubungkan hujungnya;
  • Norma semasa kelahiran adalah 34 cm, maka ukurannya meningkat 1 cm setiap bulan.

Pada nota. Kadar ICP untuk bayi baru lahir adalah 1.6-6 mm Hg, untuk kanak-kanak - 3-7 mm.

Oleh kerana sangat sukar untuk mengukur tekanan darah di rumah, terdapat beberapa teknik invasif:

  1. Saliran pengudaraan.
  2. Kaedah interparechimatous. Pengukuran dilakukan oleh sensor yang terletak di parenchyma lobus frontal otak.
  3. Saliran subarachnoid.
  4. Saliran subdural.
  5. Saliran epidural.
  6. Tusukan lumbar.

Saliran epidural

Lubang dibuat di tengkorak di mana sensor sensitif diletakkan ke otak. Ia digunakan untuk mengukur.

Subdural

Ia dilakukan hanya apabila nyawa anak terancam. Untuk pengukuran, lubang trepanasi dibuat, di mana skru khas dipasang. Ia harus terletak di antara tengkorak dan meninges. Kelemahan kaedah ini adalah ketidakupayaan untuk mengalirkan cecair serebrospinal yang berlebihan.

Kateter intraventrikular

Kaedah ini disebut saliran ventrikel dan memerlukan pemasangan sistem saliran melalui pembedahan. Kateter terletak di ventrikel otak. Pendarahan hanya berlaku pada 6% kes.

Mengukur saiz kepala

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis yang tepat, anda perlu melakukan beberapa tindakan dan menjalani prosedur yang diperlukan:

  1. Pemeriksaan pakar neurologi.
  2. Analisis darah umum.
  3. Neurosonografi - ultrasound otak.
  4. Pemeriksaan Fundus.
  5. Kajian biokimia cecair serebrospinal.
  6. Pemeriksaan telinga dalam.
  7. Diagnostik perkakasan:
  • Ultrasonografi Doppler (memeriksa saluran darah dan peredaran darah);
  • MRI (pengimejan resonans magnetik);
  • Encephalography (pemeriksaan kadar jantung);
  • Tomografi yang dikira (pemeriksaan sinar-X otak).

Ultrasound otak

Neurosonografi mengukur tekanan intrakranial dan memahami sama ada terdapat kecacatan anatomi pada otak dan saraf tunjang.

Radas Doppler

Dengan peranti ini, anda dapat melihat bagaimana darah mengalir melalui saluran, dan mengukur kelajuan alirannya.

Tomografi dikira paksi

Membolehkan anda dengan cepat memeriksa gejala peningkatan ICP menggunakan sinar-X yang diarahkan ke kepala. Terima kasih kepada prosedur ini, anda dapat melihat keadaan dan struktur tisu otak dan tulang tengkorak..

Pengimejan resonans

Kaedah diagnostik ini membolehkan anda menentukan besarnya tekanan, untuk menentukan punca patologi. MRI tidak menunjukkan tanda-tanda langsung peningkatan ICP. Hasilnya menunjukkan tanda-tanda penyakit tidak langsung (penyempitan simetri pada ventrikel lateral, pengumpulan cecair serebrospinal di kawasan saraf optik).

Tusukan lumbar

Ini membolehkan anda mengukur tekanan intrakranial yang sebenarnya, tetapi doktor jarang menggunakan kaedah ini kerana kemungkinan terdapat komplikasi. Petunjuk untuk prosedur pada kanak-kanak di bawah satu tahun termasuk kecurigaan peningkatan ICP, neuroinfeksi, dan disfungsi serius sistem saraf pusat. Prosedur itu sendiri melibatkan kemasukan jarum ke ruang subarachnoid saraf tunjang.

X-ray tengkorak

Kaedah diagnostik yang cukup bermaklumat yang membolehkan anda mengenal pasti patologi yang ada di otak dan saluran otak. Prosedur ini disyorkan untuk bayi yang mengalami peningkatan ICP kerana kecederaan kelahiran atau setelah kecederaan traumatik.

Kaedah rawatan

Terapi perubatan untuk peningkatan ICP pada kanak-kanak merangkumi kaedah berikut:

  • Rawatan ubat;
  • Terapi manual;
  • Latihan fizikal;
  • Normalisasi rutin harian dan pemakanan;
  • Pelajaran berenang;
  • Fisioterapi (elektroforesis, magnet);
  • Akupunktur;
  • Dalam kes yang rumit, pembedahan (pembedahan pintasan untuk membuang lebihan cecair).

Terapi manual

Urut santai meningkatkan aliran keluar vena, melegakan ketegangan otot, dan mempunyai kesan pengukuhan umum. Urut diresepkan untuk bayi 2-3 kali setahun. Tempoh kursus adalah 10-14 sesi.

Fisioterapi

Kaedah ini bertujuan mempercepat peredaran darah, proses metabolik, dan menghilangkan genangan dalam badan. Kompleks prosedur boleh merangkumi latihan pagi, berjalan kaki, latihan khas.

Rawatan ubat

Rawatan dengan ubat-ubatan melibatkan pengambilan dana seperti itu:

  • Antibakteria dan antivirus (sekiranya terdapat jangkitan);
  • Diuretik (Diacarb, Furosemide, herba);
  • Ubat nootropik (contohnya, Pantogama);
  • Antiemetik;
  • Penenang;
  • Vitamin.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya anda mengabaikan gejala penyakit ini, akibatnya akan timbul:

  • Kemerosotan penglihatan;
  • Kejang epilepsi;
  • Gangguan kesedaran;
  • Gangguan pernafasan;
  • Kelewatan pembangunan;
  • Pelanggaran hati;
  • Pelanggaran refleks;
  • Kerengsaan berlebihan dan peningkatan keletihan.

Peningkatan tekanan intrakranial pada bayi dan kanak-kanak yang lebih tua adalah tanda serius yang menunjukkan gangguan tertentu dalam tubuh, adanya patologi. Sukar untuk mengenal pasti masalah di rumah, oleh itu, sekiranya terdapat kecurigaan ICP, perlu berunding dengan pakar dan menjalani beberapa siri pemeriksaan. Sangat mustahak untuk merawat penyakit ini, jika tidak, komplikasi serius akan timbul.

Tekanan intrakranial pada bayi dan bayi baru lahir

  • Apa ini?
  • Biasa
  • Sebab kenaikan
  • Gejala
  • Cara mengenali?
  • Kesan
  • Rawatan
  • Pencegahan

Perubahan fungsi otak cukup berbahaya bagi bayi yang baru lahir. Peningkatan tekanan intrakranial adalah patologi yang sangat biasa dalam amalan neonatal..

Apa ini?

Selepas kelahiran setiap kanak-kanak, doktor mesti menilai prestasi organ penting. Pembacaan tekanan intrakranial sangat penting untuk fungsi normal otak pada bayi. Lebihan petunjuk normal tekanan kranial menunjukkan adanya sindrom hipertensi. Doktor juga menyebutnya hipertensi intrakranial..

Biasa

Fungsi normal otak dan saraf tunjang adalah mustahil tanpa peredaran cecair serebrospinal (CSF) secara berkala. Biasanya, ia terbentuk di tangki otak khas - ventrikel. Mereka juga diperlukan untuk memberikan fungsi akumulasi. Sebilangan besar cecair serebrospinal dapat terkumpul, yang menyebabkan perkembangan sindrom hidrosefalik.

Cecair serebrospinal yang dihasilkan beredar bebas di antara meninges. Beberapa formasi seperti itu mengelilingi otak sekaligus: keras, arachnoid dan lembut. Untuk komunikasi cecair serebrospinal yang lebih baik antara meninges terdapat jurang mikroskopik. Keteguhan ini dijamin oleh pembentukan dan peredaran cecair serebrospinal yang berterusan di antara struktur otak. Ini membawa kepada kenyataan bahawa tekanan intrakranial normal mempunyai nilai yang ditentukan dengan ketat..

Biasanya, pada bayi yang baru lahir, bayi harus berada dalam jarak antara 2 hingga 6 mm. rt. Seni. Pada bayi, tekanan kranial boleh menjadi 3-7 mm. rt. Seni. Semasa bayi membesar dan berkembang, nilai normal penunjuk ini juga berubah. Tekanan intrakranial yang tinggi untuk jangka masa panjang menyebabkan perkembangan sindrom hipertensi berterusan.

Sebab kenaikan

Terdapat banyak faktor yang memprovokasi peningkatan tekanan kranial. Bukan kebetulan bahawa pakar neonatologi telah memperhatikan semakin banyak kes pendedahan sindrom tersebut setelah kelahiran bayi. Ratusan bayi dilahirkan setiap hari di seluruh dunia yang mengalami hipertensi intrakranial kongenital.

Sebab-sebab berikut menyebabkan peningkatan tekanan kranial pada bayi baru lahir dan bayi:

  • Anomali dalam struktur plasenta. Melalui organ penting ini sepanjang 9 bulan kehamilan, nutrien yang diperlukan menembusi bayi. Kecacatan pada struktur plasenta atau pembekalan saluran darah menyebabkan perkembangan gangguan aliran keluar vena pada janin. Selepas kelahiran, keadaan ini ditunjukkan oleh perkembangan hipertensi intrakranial..
  • Patologi yang timbul semasa melahirkan anak. Taktik pembedahan yang dipilih dengan tidak betul atau komplikasi yang tidak dijangka dapat menyebabkan berlakunya trauma kraniocerebral kepada bayi. Selalunya pengaruh seperti itu juga menyebabkan kerosakan dan pecah mikro pada meninges. Sekiranya ventrikel serebrum atau urat kepala rosak, gejala hipertensi intrakranial pada bayi meningkat beberapa kali.
  • Jangkitan intrauterin. Yang paling berbahaya adalah trimester kehamilan 1 dan 3. Virus dan bakteria yang memasuki tubuh ibu hamil pada masa ini sangat mudah melalui penghalang hematoplacental. Masuk ke dalam tubuh bayi dengan aliran darah, mereka boleh menyebabkan kerosakan pada otak, yang dalam beberapa kes menyumbang kepada perkembangan hipertensi intrakranial pada bayi setelah kelahirannya.
  • Kecederaan traumatik. Apabila seorang kanak-kanak jatuh dan memukul kepalanya, pelbagai gangguan meninges sering berlaku, serta kecederaan pada vertebra serviks yang dekat secara anatomi. Kecacatan traumatik seperti itu mengganggu aliran keluar cecair serebrospinal dari otak ke saraf tunjang. Pada akhirnya, ini menyumbang kepada perkembangan hipertensi intrakranial pada bayi..
  • Neoplasma. Ia berlaku tidak lebih kerap daripada 1-2% kes. Tumor yang tumbuh secara aktif di otak memampatkan ventrikel serebrum dengan ketara. Ini membawa kepada pelanggaran aliran keluar cecair serebrospinal dan perkembangan sindrom hipertensi..
  • Pendarahan di otak. Pada bayi yang baru lahir, mereka sering berlaku dengan kecederaan otak traumatik yang besar. Dalam beberapa kes, ia boleh menjadi kongenital, akibat peningkatan kerapuhan saluran pembekalan akibat vaskulitis hemoragik.
  • Penyakit radang otak. Meningitis berjangkit membawa kepada pengembalian vena yang terganggu, yang menyumbang kepada perkembangan hipertensi intrakranial.

Semua sebab yang menyumbang kepada perkembangan hipertensi intrakranial menyebabkan hipoksia serebrum yang teruk.

Keadaan ini dicirikan oleh bekalan oksigen yang tidak mencukupi dan peningkatan kandungan karbon dioksida dalam badan. Kelaparan oksigen yang berpanjangan menyumbang kepada aktiviti otak yang terganggu dan membawa kepada kemunculan gejala-gejala buruk dari keadaan ini..

Gejala

Dengan hipertensi intrakranial ringan, sukar untuk mengenali keadaan ini. Biasanya bayi secara praktikal tidak bimbang tentang apa-apa. Gejala boleh menjadi ringan atau halus. Kursus sederhana dan hipertensi intrakranial yang teruk muncul, sebagai peraturan, sangat jelas. Mereka disertai dengan penampilan tanda-tanda klinikal yang merugikan, penghapusannya memerlukan pelantikan rawatan yang kompleks..

Antara gejala peningkatan tekanan kranial pada bayi baru lahir dan bayi:

  • Mengubah saiz kepala. Dia menjadi beberapa sentimeter lebih daripada norma usia. Gejala ini dapat dikesan dengan jelas pada bayi yang baru lahir..
  • Mata membonjol. Dalam kes yang teruk, bola mata menonjol sedikit di luar soket. Pada masa yang sama, kelopak mata atas tidak dapat ditutup rapat. Gejala ini dapat ditentukan secara bebas. Iris mata kelihatan semasa tidur..
  • Regurgitasi berterusan. Simptom yang paling biasa bagi bayi pada 6 bulan pertama kehidupan. Walaupun makan dalam bahagian kecil, bayi mungkin sering menghidupkan makanan. Keadaan ini menyebabkan penurunan selera makan dan gangguan najis.
  • Penolakan penyusuan. Ini bukan hanya disebabkan oleh penurunan selera makan, tetapi juga timbulnya sakit kepala yang meletup pada anak. Bayi yang baru lahir masih tidak dapat memberitahu ibu di mana sakitnya. Dia hanya menunjukkan ini dengan melanggar tingkah lakunya yang biasa..
  • Kemunculan sakit kepala. Ia mungkin berbeza dan kuat. Dengan sindrom kesakitan yang teruk, bayi mula menangis dengan kuat, meminta lebih banyak tangan. Kesakitan biasanya lebih teruk ketika berbaring. Ini disebabkan pengisian vena yang besar dengan darah dan peningkatan hipertensi intrakranial..
  • Perubahan tingkah laku umum. Seorang kanak-kanak dengan hipertensi intrakranial menjadi murung. Dia mungkin menjadi lebih gementar. Bayi yang baru lahir secara praktikal menolak sebarang permainan aktif. Bayi tidak bertindak balas terhadap senyuman yang ditujukan kepada mereka.
  • Gangguan tidur. Peningkatan hipertensi intrakranial diperhatikan terutamanya pada waktu petang dan malam. Ini menyukarkan anak untuk tidur. Pada waktu malam, dia sering dapat bangun, menangis dan meminta pelukannya. Pada siang hari, tidur anak biasanya tidak terganggu..
  • Pembengkakan urat. Pada bayi yang baru lahir, gejala ini juga dapat diperiksa di rumah. Urat kepala menjadi sangat kembung dan dapat dilihat dengan baik. Dalam beberapa kes, anda juga dapat melihat denyutannya yang berbeza..
  • Meninggalkan perkembangan mental dan fizikal. Hipertensi intrakranial yang panjang menyebabkan aktiviti otak terganggu. Dengan pemeriksaan berkala, pakar pediatrik akan dapat mengenal pasti pelanggaran ini, yang akan menjadi penanda yang jelas mengenai kemungkinan perkembangan tekanan intrakranial yang meningkat pada anak..
  • Gangguan penglihatan. Selalunya gejala ini dapat dikesan hanya dengan tekanan kranial yang panjang dan cukup tinggi. Penglihatan menurun dan penglihatan berganda dikesan pada bayi pada usia satu tahun.
  • Bersalaman atau gegaran jari.

Cara mengenali?

Tekanan intrakranial yang meningkat tidak selalu disyaki di rumah. Bentuk hipertensi ringan tidak disertai dengan kemunculan gejala yang jelas.

Biasanya, sindrom hipertensi dikesan semasa pemeriksaan oleh pakar pediatrik. Mereka juga boleh melakukan ujian tambahan untuk mengesan tanda-tanda hipertensi intrakranial yang tersembunyi..

Untuk mewujudkan keadaan ini, diperlukan perundingan dengan pakar neurologi, pakar oftalmologi. Sekiranya penyebab sindrom hipertensi adalah kecederaan otak traumatik, maka pemeriksaan oleh pakar bedah saraf juga akan diperlukan. Selepas pemeriksaan pakar, analisis dan pemeriksaan tambahan diperlukan.

Untuk mewujudkan hipertensi intrakranial, gunakan:

  • Analisis darah umum. Leukositosis periferi menunjukkan adanya pelbagai jangkitan pada tubuh anak. Peningkatan neutrofil tusukan menunjukkan kemungkinan jangkitan dengan bakteria.
  • Kajian biokimia cecair serebrospinal. Ia diresepkan untuk kecederaan trauma pada meninges, dan juga untuk pelbagai jangkitan saraf. Untuk menilai indikator, nisbah protein dan graviti spesifik digunakan. Juga dalam cecair serebrospinal, anda dapat mengesan kemungkinan patogen dan mengenal pasti kepekaannya terhadap antibiotik. Kaedahnya invasif dan memerlukan tusukan lumbal. Ditetapkan hanya oleh pakar neurologi pediatrik atau pakar bedah saraf.
  • Ultrasound struktur otak. Membantu mewujudkan kecacatan anatomi pada otak dan saraf tunjang. Dengan menggunakan ultrasound, doktor mengukur tekanan intrakranial. Dalam kombinasi dengan neurosonografi, ia memberikan gambaran yang cukup lengkap mengenai patologi yang ada di otak..
  • Elektroensefalografi. Kaedah ini digunakan sebagai pembantu. Ia membantu mewujudkan gangguan serebrum.
  • Pengimejan resonans magnetik dan dikira. Berikan penerangan yang sangat tepat mengenai semua struktur otak. Dengan kaedah ini, kecederaan trauma terkecil dapat dikesan. Ujian ini selamat dan tidak menyebabkan kesakitan pada anak..

Kesan

Peningkatan tekanan intrakranial yang berpanjangan adalah keadaan yang sangat berbahaya bagi bayi yang sedang membesar. Sindrom hipertensi berterusan disertai dengan hipoksia yang teruk. Ia membawa kepada gangguan organ-organ penting. Dengan keadaan yang begitu lama, pelbagai patologi muncul di dalam badan. Ini termasuk gangguan mental, perkembangan sindrom epilepsi, kelewatan perkembangan fizikal dan mental, gangguan penglihatan.

Rawatan

Adalah mungkin untuk menyembuhkan hipertensi intrakranial hanya setelah menghilangkan penyebab penyakit yang mendasari yang menyebabkan keadaan ini. Doktor Komarovsky percaya bahawa jika mereka belum dapat dihilangkan, maka gejala hipertensi intrakranial dapat berulang pada bayi berulang kali. Skema terapi dibina oleh doktor yang hadir setelah menjalankan keseluruhan pemeriksaan yang diperlukan. Biasanya perjalanan terapi dikira selama beberapa bulan..

Untuk rawatan hipertensi intrakranial, perkara berikut digunakan:

  • Diuretik. Ubat-ubatan ini menyumbang kepada pengeluaran air kencing yang aktif, dan, akibatnya, penurunan jumlah cecair dalam badan. Menurut ibu bapa, dana tersebut dapat meningkatkan kesejahteraan anak dengan ketara. Diacarb, furosemide, daun lingonberry, kaldu pasli, gliserin mempunyai kesan diuretik. Ubat harus digunakan dengan mengambil kira usia anak..
  • Nootropik dan ubat-ubatan yang meningkatkan aktiviti otak. Ini termasuk Actovegin, Pantogam dan produk lain. Tentukan ubat untuk penerimaan kursus. Dengan penggunaan biasa, mereka membantu menormalkan aktiviti serebrum dan meningkatkan kesejahteraan bayi dengan ketara..
  • Urutan yang menenangkan. Ini membantu meningkatkan aliran keluar vena, melegakan nada yang meningkat, dan juga mempunyai kesan pengukuhan umum. Urut terapeutik digunakan untuk bayi 2-3 kali setahun selama 10-14 prosedur.
  • Menghidupkan semula rawatan air. Program rawatan yang dipilih khas untuk bayi baru lahir mempunyai kesan positif terhadap peredaran cecair serebrospinal di dalam badan anak. Dengan prosedur air biasa, imuniti dan pertahanan anak terhadap pelbagai jangkitan juga diperkuat.
  • Ejen antibakteria dan antivirus. Ditugaskan semasa jangkitan dikesan. Ubat ini biasanya diresepkan selama 7-10 hari. Memantau keberkesanan rawatan yang ditentukan dinilai dengan meningkatkan kesejahteraan umum dan dengan perubahan dalam ujian darah umum.
  • Antiemetik. Ditetapkan sebagai rawatan tambahan. Ia digunakan untuk menghilangkan muntah pada hipertensi intrakranial yang teruk.
  • Kompleks multivitamin. Dana ini semestinya mengandungi sejumlah vitamin B. Bahan aktif secara biologi ini mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem saraf..
  • Penenang. Mereka diresepkan untuk meningkatkan kerengsaan dan kegelisahan pada anak. Herba ubat yang mempunyai kesan penenang boleh digunakan sebagai penenang. Ini termasuk: motherwort, valerian, lemon balm. Mandi lavender yang hangat juga sesuai untuk bayi baru lahir..
  • Pemakanan yang baik. Sangat penting bagi bayi untuk menerima susu ibu. Produk semula jadi ini diserap dengan baik dan menyediakan tubuh anak dengan semua nutrien yang diperlukan. Bersama dengan susu ibu, bayi mendapat semua vitamin yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya sistem sarafnya.
  • Memastikan rutin harian yang betul. Seorang kanak-kanak dengan hipertensi intrakranial harus kerap berjalan di luar. Berjalan dengan bayi anda di udara segar memberi kesan positif kepada peredaran saraf tunjang.
  • Pembedahan. Ia digunakan untuk kecederaan otak traumatik yang memprovokasi perkembangan sindrom hipertensi. Pemulihan integriti struktur tulang dan penghapusan hematoma intrakranial dilakukan oleh pakar bedah saraf.

Pencegahan

Agar tekanan intrakranial anak tetap dalam norma usia, anda harus menggunakan cadangan berikut:

  • Aturkan bayi anda dengan rutin harian yang betul. Bayi mesti berehat pada waktu siang dan tidur lena pada waktu malam..
  • Berjalanlah dengan anak anda di udara segar secara berkala. Pengambilan sejumlah besar oksigen sangat membantu menghilangkan hipoksia..
  • Suasana yang menggembirakan di dalam rumah. Emosi positif sangat penting bagi bayi pada tahun pertama kehidupan mereka. Untuk fungsi normal sistem saraf dan aktiviti mental yang menyeluruh, anak mesti merasa selamat sepenuhnya..
  • Teruskan menyusu selama mungkin.

Susu ibu adalah produk makanan yang penting dan disesuaikan sepenuhnya untuk bayi mana pun. Ia mengandungi semua nutrien dan vitamin yang penting bagi anak..

  • Perhatikan setiap perubahan tingkah laku anak anda. Sekiranya bayi menjadi lebih lesu dan berubah-ubah, dan juga mula menyerah - pastikan anda menunjukkan bayi kepada pakar pediatrik.

Maklumat lebih lanjut mengenai tekanan intrakranial pada bayi terdapat dalam video berikut.

Peningkatan tekanan intrakranial pada kanak-kanak

Selalunya, sejak lahir bayi, pelbagai diagnosis neurologi muncul di kad, yang paling menakutkan adalah peningkatan tekanan intrakranial, atau singkatan ICP. Pediatrik moden dan neurologi pediatrik cenderung terlalu banyak diagnosis dan kadang-kadang aktif, tetapi rawatan yang tidak sepenuhnya dibenarkan.

Ibu bapa dengan kehadiran singkatan "ICH" di kad hilang dan ketakutan. Sebilangan besar bahan meragukan dari Internet mengenai akibat buruk dari peningkatan tekanan di dalam tengkorak menambah bahan api. Kami akan cuba memahami keadaan secara terperinci dan objektif.

Dari mana datangnya tekanan?

Untuk memahami intipati perubahan dan asas patologi, anda perlu memahami secara ringkas anatomi kepala bayi dan proses yang berlaku di dalamnya. Otak bayi dikelilingi oleh selaput khas - arachnoid, lembut dan keras, ditutup di atas dengan tulang tengkorak yang padat. Cecair serebrospinal atau serebrospinal (CSF) terletak di antara lapisan dalam otak, di kawasan ruang subarachnoid (subarachnoid). Otak seolah-olah melayang di dalamnya, mencuci dari semua sisi. Di dalam otak itu sendiri terdapat rongga khas yang disebut ventrikel otak, mereka berlubang, berkomunikasi antara satu sama lain dan juga diisi dengan cairan yang sama. Sistem peredaran cecair ini melindungi otak dari pengaruh negatif dan memberi nutrisi. Tengkorak tulang, lapisan otak dan cairan serebrospinal melindungi otak dari kecederaan dan gegar otak ke had tertentu, jika tidak, bahkan pukulan ringan dan sentakan akan menyebabkan kerosakan otak. CSF selalu beredar di dalam ventrikel dan di sekitar otak dengan tekanan tertentu, masing-masing, turun naik tekanan ini mungkin berlaku, ke atas dan ke bawah.

Adakah tekanan darah tinggi selalu menjadi patologi?

Dalam keadaan normal, tahap tekanan bukan nilai tetap, bergantung pada aktiviti anak, ia turun naik secara berkala dalam had tertentu. Ini meningkat dengan tekanan dan buang air besar, menjerit dan menangis, menghisap payudara, tekanan, batuk, dan turun naik seperti itu tidak menimbulkan ancaman bagi otak. Walau bagaimanapun, jika tekanan intrakranial meningkat dengan sangat kuat atau untuk waktu yang lama, ini dapat menyebabkan perubahan fungsi otak tertentu, dan memerlukan rawatan dengan ubat-ubatan atau intervensi lain.

Selain itu, peningkatan tekanan intrakranial bukanlah diagnosis, ini adalah gejala gangguan apa pun, akibatnya tekanan yang sama meningkat. Tanpa sebab, tekanan itu sendiri tidak meningkat, dan oleh itu anda mesti selalu mencari penyebab yang menyebabkan hipertensi (ini adalah nama peningkatan tekanan).

Apa yang boleh menyebabkan peningkatan ICP?

Pertama sekali, penyebabnya ialah pembentukan volumetrik dari rongga kranial - tumor jinak atau malignan. Mereka menempati ruang tengkorak tertentu, yang dibatasi oleh tulang, sehingga cairan dipaksa untuk memampatkan (tidak ada tempat untuk dipaksa keluar) dan tekanan meningkat. Kerana tekanan cecair yang berlebihan pada tisu otak, mereka cacat dan berubah. Ini membawa kepada gejala neurologi yang teruk..

Keradangan saraf tunjang (meningitis) atau otak (ensefalitis) otak, di mana terdapat pembengkakan otak dan peningkatan jumlahnya, masing-masing, cecair tetap kurang ruang dan tekanannya meningkat. Sekiranya ini adalah proses purulen, maka sifat cecair serebrospinal juga berubah, menjadi likat, ia mengalir lebih teruk melalui saluran sempit di kawasan cecair serebrospinal.

Edema serebral toksik dan pengembangan hidrosefalus (peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal atau pelanggaran aliran keluarnya) dapat memberikan peningkatan dalam ICP. Dalam kes ini, pengeluaran cecair serebrospinal berterusan, aliran keluar cecair dan penyerapannya terganggu, yang menyebabkan pengumpulan lebihan cecair di rongga tengkorak tertutup. Tekanannya secara semula jadi meningkat.

Trauma kepala, menyebabkan edema zat otak dan penurunan jumlah cecair serebrospinal, disebabkan tekanan cecair meningkat. Tekanan dapat meningkat dengan sangat kuat dengan adanya hematoma (pecahnya kapal dengan kebocoran darah, yang menempati isipadu tertentu dari rongga kranial, menggantikan cairan serebrospinal).

Edema serebrum boleh berlaku akibat jangkitan intrauterin, trauma kelahiran atau hipoksia janin akut semasa melahirkan, di samping itu, peningkatan tekanan intrakranial dapat menyebabkan peleburan tulang tengkorak terlalu awal, yang menyebabkan kepala tidak dapat tumbuh sepenuhnya sesuai dengan pertumbuhan otak. Oleh kerana pertumbuhan otak, jumlah cecair tetap kurang dan tekanannya meningkat.

Tanda peningkatan ICP pada kanak-kanak

Sekiranya terdapat diagnosis "peningkatan ICP" anak itu cukup ceria dan ceria, berkembang dengan baik, kemungkinan besar patologi terdedah secara tidak masuk akal. Masalahnya ialah dengan peningkatan tekanan cecair serebrospinal yang nyata, gejala yang cukup terang dan jelas muncul, yang bergantung pada usia anak. Manifestasi dikaitkan dengan penyebab peningkatan tekanan, dan dengan tekanan cecair berlebihan pada otak dan membran. Di samping itu, akan terdapat perbezaan yang signifikan dalam manifestasi pada anak-anak pada usia yang lebih muda, sebelum anak mencapai usia satu tahun, dan juga pada anak-anak yang lebih tua yang menggabungkan jahitan kranial dan fontanelles tertutup..

Manifestasi ICP pada bayi

Untuk peningkatan ICP pada bayi, serangan tangisan dan kegelisahan adalah perkara biasa, terutama diucapkan pada waktu malam. Sepanjang hari, bayi dapat menjadi agak tenang, dan pada waktu malam dan malam dapat terjadi tangisan yang kuat dan tidak henti-hentinya, kerana anak itu tidak dapat menenangkan diri, tertidur. Ini berlaku kerana keunikan struktur pengumpul vena dan laluan cecair serebrospinal bayi. Pada waktu malam dan malam, bayi berada dalam posisi mendatar untuk waktu yang lebih lama, sementara aliran darah melalui vena terhambat, dan urat itu sendiri di dalam tengkorak dan di sekitar otak dipenuhi dengan darah, yang menyebabkan peningkatan pengeluaran cairan serebrospinal. Peningkatan jumlah cairan serebrospinal menyebabkan genangan darah yang lebih besar dalam urat, yang menimbulkan peningkatan tekanan intrakranial. Perubahan seperti itu menimbulkan sakit kepala, kerana ada masalah dengan tertidur, gangguan tidur dengan sering terbangun..

Dicirikan oleh peningkatan ICP, regurgitasi yang berlimpah dan kerap, serta muntah dengan air pancut, dorongan untuk muntah dengan latar belakang tangisan atau kegelisahan.

Juga khas adalah peningkatan ukuran kepala, pertumbuhannya yang tidak seimbang dengan perbezaan jahitan dan fontanelles yang membonjol, peningkatan ukuran dahi dan tengkorak serebrum. Ini disebabkan oleh pengumpulan cecair di rongga kranial dan tekanannya pada meninges dan tulang tengkorak. Untuk mengurangkan tekanan, peningkatan kompensasi pada lilitan kepala berlaku - hidrosefalus terbentuk. Apabila kepalanya bertambah besar, jaring urat di bawah kulit kepala menjadi lebih cerah. Ini disebabkan oleh regangan kulit dan penipisannya dengan genangan darah di kawasan pleksus vena, limpahannya dan pengembangan rangkaian vena subkutan. Vena ini lebih kelihatan pada ketebalan kulit..

Gejala Grefe dapat dikesan - kepincangan di kawasan saraf oculomotor dengan penyimpangan mata yang tidak terkawal ke bawah, kerana jalur putih membran protein terungkap antara kelopak mata atas dan iris mata (gejala ini juga disebut "matahari terbenam").

Kanak-kanak mungkin enggan memberi makan, kerana ketika menghisap, tekanan intrakranial meningkat secara fisiologi dan intensitas sakit kepala meningkat. Dengan pemberian makanan yang kurang baik, anak-anak mula bertambah berat badan, menurunkan berat badan, perkembangannya terganggu, dan terbentuknya perkembangan fizikal dan psiko-emosi. Kerosakan mental dikaitkan dengan kekurangan nutrisi dan kesan ICP pada tisu otak.

Manifestasi ICP pada Kanak-kanak yang Lebih Besar

Manifestasi utama peningkatan ICP adalah sakit kepala, mual dan muntah akibat kerengsaan pusat muntah. Muntah di hadapan tekanan tinggi tidak membawa kelegaan kepada anak, yang membezakannya dengan muntah, yang berlaku dengan latar belakang gangguan pencernaan. Mungkin ada keluhan sakit di dalam bola mata dan di dalam kepala, yang ditentukan oleh tekanan cecair pada soket mata dari dalam. Penglihatan berganda di depan mata, kilatan, lalat atau pita di depan pandangan mungkin berlaku, yang disebabkan oleh pembengkakan dan kerengsaan saraf. Juga biasa adalah sakit kepala yang teruk yang tumbuh pada waktu petang dan malam, mudah marah dengan air mata dan keletihan, gangguan tidur.

Diagnosis dan rawatan ICP

Tetapi untuk mengesahkan peningkatan ICP, pengukuran indikator ini diperlukan. Ia dapat ditentukan dengan tepat hanya dengan tusukan lumbal, ketika cairan serebrospinal mengalir keluar dari jarum di bawah tekanan. Teknik ini jarang digunakan, oleh itu, ICP hanya ditentukan oleh tanda-tanda tidak langsung. Untuk menentukan ICP dan akibatnya, pemeriksaan lengkap dan terperinci terhadap anak dilakukan dengan menggunakan kaedah diagnostik moden.

Pertama sekali, pemeriksaan oleh pakar neurologi ditunjukkan dan pengenalpastian tanda-tanda tekanan darah tinggi tidak langsung, yang telah kami jelaskan di atas. Di samping itu, doktor akan memperhatikan kelainan pada refleks, nada otot dan keadaan jahitan dan fontanelles di kepala anak. Pemeriksaan fundus oleh pakar oftalmologi akan melengkapkan gambaran klinikal. Dengan adanya ICP, urat di kawasan fundus mengembang dan berdarah penuh, tetapi arteri berada dalam kekejangan, kepala saraf optik mungkin edematous.

Pada kanak-kanak dengan fontanelles terbuka, salah satu kaedah diagnosis tidak langsung adalah neuropati serebrum, yang menunjukkan pengembangan fisur interhemispheric dan peningkatan jumlah ventrikel serebrum, ubah bentuk atau anjakan struktur serebrum ke satu sisi, terutama terhadap latar belakang massa. Kaedah ini sama sekali tidak berbahaya dan dapat dilakukan seberapa banyak yang diperlukan. Walau bagaimanapun, hanya berdasarkan data NSG, diagnosis hipertensi intrakranial tidak dibuat, ini adalah kaedah tidak langsung untuk mengenal pasti masalah.

Pada kanak-kanak yang berusia lebih dari satu tahun, dengan fontanelles tertutup, MRI otak akan membantu mengesahkan diagnosis.

Pemilihan taktik rawatan bergantung kepada tahap kerosakan struktur otak dan keparahan peningkatan tekanan. Terapi kompleks merangkumi normalisasi rejimen, berjalan di udara, aktiviti fizikal sederhana. Dengan peningkatan tekanan yang ketara, diuretik digunakan - diacarb atau triampur, serta agen untuk menormalkan fungsi tisu otak, penenang, glisin dan banyak lagi. Fisioterapi ditunjukkan. Sekiranya terdapat massa, hanya pembedahan yang akan membantu menghilangkan ICP, dan sekiranya berlaku hidrosefalus, pembedahan pintasan dengan penyingkiran lebihan cecair di rongga badan melalui kateter.

Peningkatan ICP yang teruk dan ketara, dibiarkan tanpa rawatan, boleh berubah menjadi aktiviti epilepsi, gangguan penglihatan, gangguan mental dan strok bagi seorang anak. Selain itu, kesedaran, aktiviti otak dan jantung, pernafasan mungkin terganggu, dan kelumpuhan dapat terjadi. Tetapi ini berlaku hanya dengan peningkatan tekanan yang ketara, yang jarang berlaku..