Utama > Trauma

Kanser tahap 4

Sel-sel badan normal kehilangan keupayaan untuk membezakan dan menjadi tidak biasa. Terdapat pelanggaran struktur tisu, sel-sel ganas cepat terbelah, tumor mula tumbuh ke tisu sekitarnya. Sekali di saluran limfa atau darah, sel-sel malignan menyebar ke seluruh badan. Berhenti di bawah pengaruh faktor-faktor dalam organ atau kapal, sel atipikal mula terbahagi, berubah menjadi tumor, dan lama-kelamaan tisu-tisu di sekitarnya tumbuh - ini adalah bagaimana tumor utama bermetastasis dan perkembangan fokus barah sekunder.

Jabatan onkologi hospital Yusupov menggunakan kaedah inovatif untuk rawatan barah, pakar klinik telah membuktikan diri mereka secara profesional dalam rawatan neoplasma kulit, barah payudara, barah ovari, barah usus, dan organ sistem pencernaan. Pakar klinik terlibat dalam pelbagai penyelidikan dan pengembangan dalam rawatan barah, penyakit onkologi, dan mempunyai sijil antarabangsa. Hospital Yusupov diakreditasi untuk ujian klinikal, yang memungkinkan penggunaan ubat-ubatan yang tidak dapat digunakan oleh institusi perubatan lain di Rusia. Penggunaan ubat unik akan membantu pesakit di hospital Yusupov untuk meningkatkan jangka hayat dan kualitinya.

Tahap barah

Neoplasma malignan diklasifikasikan berdasarkan peringkat, oleh tanda klinikal, oleh histologi, oleh ciri morfologi. Sistem penunjukan tumor ganas telah dibuat, yang merangkumi penerangan lengkap mengenai keadaan neoplasma: tahap perkembangannya, reaksi kelenjar getah bening serantau, kehadiran metastasis:

  • 0 darjah barah adalah bentuk tumor yang tidak invasif. Kanser berada dalam batasan pendidikan yang asal. Barah 0 dapat disembuhkan sepenuhnya.
  • Kanser gred 1 - tumor malignan mula tumbuh, tetapi tidak mempengaruhi kelenjar getah bening dan organ yang jauh. Pengecualian adalah barah perut, yang pada peringkat pertama perkembangan mempengaruhi kelenjar getah bening serantau.
  • 2 darjah barah - pengesanan awal tumor memainkan peranan penting dalam keberkesanan rawatan tahap kedua neoplasma malignan. Tumor mungkin mula bermetastasis ke kelenjar getah bening (wilayah) yang terletak berhampiran organ yang terjejas, dan pertumbuhan sel pada tumor primer meningkat. Prognosis yang baik bergantung pada banyak faktor - pengesanan awal, jenis tumor, penyetempatan formasi.
  • Kanser gred 3 - tumor sedang berkembang, metastasis terdapat di kelenjar getah bening serantau, jika tidak ada metastasis di kelenjar getah bening dan organ yang jauh, prognosis lebih baik. Prognosis kelangsungan hidup untuk setiap jenis tumor barah tahap 3 adalah berbeza. Yang sangat penting bukan hanya jenis tumor, tetapi juga keadaan kesihatan pesakit, lokasi tumor - semakin kompleks ia berada, semakin sedikit peluang untuk sembuh.
  • Kanser gred 4 adalah peringkat terakhir barah. Prognosis dalam kebanyakan kes adalah negatif.

Kanser tahap empat

Kanser tahap 4 adalah peringkat akhir barah. Dalam kebanyakan kes, peringkat pertama barah tidak simptomatik, dan apabila gejala tumor ganas muncul, selalunya pada peringkat akhir perkembangan. Selalunya, neoplasma berkembang pesat dalam jangka masa yang pendek - faktor-faktor tertentu mempengaruhi kadar perkembangan barah. Kadar perkembangan barah dapat dipengaruhi oleh kehamilan, tekanan, trauma, usia, dan jenis barah. Kanser tahap keempat tidak lagi dapat disembuhkan dengan pembedahan kerana penyebaran proses tumor. Pengabaian proses tidak membenarkan pesakit disembuhkan, tetapi perubatan moden dapat memperpanjang umur pesakit dengan beberapa bulan atau tahun.

Tanda-tanda

Tanda-tanda barah tahap 4 cukup ketara; bergantung pada jenis tumor dan lokasi penyetempatan, mereka menampakkan diri dengan gejala tertentu. Dengan barah usus tahap 4, penyumbatan usus, sembelit, dan sakit teruk di perut dan perut dapat berkembang. Kanser payudara tahap 4 dicirikan oleh ubah bentuk organ, penarikan puting, pembuangan puting, tanda-tanda kerosakan tumor.

Kanser darjah 4 merangkumi kriteria tertentu:

  • pertumbuhan tumor yang cepat.
  • sebarang jenis barah.
  • jenis kanser yang boleh membawa maut: barah pankreas, barah paru-paru, barah hati, barah otak, melanoma, dan jenis barah lain.
  • penyakit ganas progresif dengan metastasis ke organ: hati, otak, pankreas, paru-paru, dengan kerosakan pada sistem rangka.

Adakah mungkin untuk mengalahkan barah kelas 4

Rawatan barah tahap 4 hampir mustahil, tumor sudah berkembang ke tisu sekitarnya, metastasis ke kelenjar getah bening dan organ yang jauh. Rawatan barah tahap 4 sangat sukar dan sukar bagi pesakit yang kesihatannya sudah lemah. Walaupun begitu, ada kes-kes ketika orang sakit parah menaklukkan barah, kerana setiap orang unik dan setiap orang mempunyai kekebalan yang berbeza..

Gejala sebelum kematian

Gejala bergantung pada peringkat yang dilalui pesakit. Tahap pra-penderitaan adalah keadaan yang disebabkan oleh gangguan teruk dalam kerja sistem saraf pusat, kulit menjadi pucat, dan sianosis kulit muncul. Pesakit mengalami kemurungan secara fizikal dan emosi. Tekanan darah turun.

Tahap penderitaan adalah tahap terakhir sebelum kematian pada pesakit. Pesakit mengalami kelaparan oksigen yang teruk, yang menyebabkan penghentian peredaran darah dan penangkapan pernafasan. Sakit boleh bertahan sehingga 3 jam.

Tahap kematian klinikal - tubuh berhenti berfungsi, proses metabolik terakhir berlaku di sel-sel badan. Tahap berlangsung beberapa minit, diakhiri dengan kematian biologi pesakit.

Penghilang rasa sakit

Gejala yang paling jelas menunjukkan perkembangan tumor ganas adalah sakit. Tumor yang aktif berkembang sering menyebabkan kesakitan. Kesakitan boleh disebabkan oleh kerosakan pada tisu saraf, perkembangan proses keradangan pada tumor. Untuk mengurangkan keadaan pesakit, terapi anestetik dilakukan. Ia diresepkan secara individu, dengan mengambil kira keadaan pesakit, dan dapat mengurangkan intensiti kesakitan dengan ketara. Melegakan kesakitan untuk barah tahap 4:

  • apabila kesakitan ringan berlaku, ubat anti-radang nonsteroid diresepkan.
  • kesakitan dengan intensiti sederhana dirawat dengan ubat gabungan: ketorol dan ubat kuat lain.
  • kesakitan yang teruk dan melemahkan dirawat dengan ubat kuat dengan kandungan narkotik - fentanyl, morfin, promedol.

Jangka hayat

Semasa menjalankan rawatan yang berkesan, kadar kelangsungan hidup pesakit, bergantung pada jenis tumor, adalah:

  • Kanser hati darjah 4 - kira-kira 5% pesakit hidup lebih dari 5 tahun.
  • barah kolon darjah 4 - 5% pesakit hidup lebih dari 5 tahun.
  • barah paru-paru darjah 4 - lebih daripada 5 tahun 10% pesakit bertahan.
  • barah perut tahap 4 - 6% pesakit hidup lebih dari 5 tahun.
  • barah pankreas tahap 4 - 10% pesakit hidup lebih dari 5 tahun.
  • barah payudara tahap 4 - 15% wanita bertahan lebih dari 5 tahun.
  • barah payudara tahap 4 - 15% pesakit hidup lebih dari 5 tahun.
  • barah rahim tahap 4 - bergantung kepada penyebaran proses, kadar kelangsungan hidup adalah dari 3 hingga 9%.
  • barah serviks tahap 4 - 8% wanita hidup lebih dari 5 tahun.
  • barah prostat tahap 4 - mempunyai kadar kelangsungan hidup lima tahun yang tinggi, sekitar 30%.

Jabatan Onkologi Hospital Yusupov di Moscow menyediakan rawatan barah pada semua peringkat perkembangan penyakit ini. Pusat diagnostik dan doktor jabatan onkologi berusaha sedaya upaya untuk memberikan bantuan tepat pada masanya kepada pesakit barah. Berjumpa doktor tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa anda. Anda boleh mendaftar untuk berunding melalui telefon.

Kanser tahap 4

Kanser tahap 4 adalah yang paling teruk. Seseorang tidak hanya menderita kesakitan fizikal, tetapi juga kesakitan moral. Sebagai aturan, pasien dan saudara-mara telah memahami fakta bahawa penyakit ini tidak dapat disembuhkan, tetapi mereka berharap dapat meringankan penderitaan dan mengurangi rasa sakit..

Ciri-ciri onkologi peringkat ke-4

Kanser tahap 4 adalah tahap akhir karsinoma, ketika metastasis mula merebak ke tisu dan organ tetangga. Sel-sel kanser parasit ke seluruh badan. Keadaan gambaran klinikal yang memburukkan adalah kerosakan pada sistem saraf dan otak, yang memberi kesan negatif terhadap tingkah laku dan keadaan psiko-emosi pesakit.

Kes onkologi yang diabaikan menunjukkan gejala yang jelas:

  • Keradangan dan kesakitan di kelenjar getah bening. Ini adalah organ di mana barah merebak dengan metastasis, dan pada peringkat ke-4 penyakit ini, sel ganas menimbulkan tumor sekunder di sana..
  • Warna kulit kuning kerana gangguan hati.
  • Berat badan disebabkan oleh penurunan selera makan, kerosakan usus. Pening dan muntah. Oleh kerana proses patologi dalam badan, keperluan seseorang untuk makanan dan makanan berkurang. Sebaik sahaja pesakit mula menolak makanan, jam tangan 24 jam hendaklah dipasang di tepi katil. Keengganan untuk makan menunjukkan permulaan karsinoma tahap terma, menjadikan penyakit ini kritikal. Pesakit secara beransur-ansur kehilangan keupayaan untuk mengurus diri sendiri dan memerlukan pertolongan luar.
  • Kelemahan, keletihan. Anemia menyebabkan apatis dan lemah, penyebabnya adalah selera makan yang berkurang. Peningkatan keletihan disebabkan oleh disfungsi banyak organ dalaman akibat barah, mabuk badan dan pendarahan dalaman.
  • Terhadap latar belakang keracunan barah dan sebagai akibat dari proses keradangan di dalam badan, peningkatan suhu berlaku. Suhu tinggi hampir selalu.
  • Sindrom nyeri yang ketara disebabkan oleh mampatan organ dalaman oleh tumor yang terlalu banyak. Deformasi dalaman organ membawa kepada genangan hempedu, pembentukan gumpalan darah, masalah hati dan ginjal. Untuk melegakan kesakitan, pesakit disuntik dengan morfin. Pada hari-hari terakhir penyakit, candu yang kuat juga tidak dapat menghilangkan rasa sakit..
  • Iskemia kerana disfungsi buah pinggang dan gangguan metabolik.

Kanser tahap 4 mempengaruhi kulit.

Mengabaikan penyakit dan mengabaikan gejala yang membimbangkan pertama membawa akibat yang tidak dapat diperbaiki.

Tanda-tanda jenis onkologi

Proses onkologi mempunyai ciri khas yang ditentukan oleh lokasi fokus tumor:

  1. Batuk dengan gumpalan darah adalah ciri barah tekak dan kerosakan paru-paru. Gejala ini diperhatikan apabila barah mempengaruhi nasofaring..
  2. Disfagia dan muntah berdarah berlaku ketika pembengkakan mempengaruhi usus.
  3. Luka kulit dengan luka yang tidak mengetatkan, di mana terdapat sedikit pembengkakan, mungkin terjadi dengan melanoma.
  4. Pelepasan dari saluran kemaluan wanita, yang mempunyai bau yang tidak menyenangkan, ciri barah serviks.
  5. Disfungsi seksual adalah ciri karsinoma prostat.
  6. Lomota menyiksa pesakit dengan onkologi pada tisu tulang.
  7. Buta tiba-tiba dan sakit kepala yang luar biasa, koordinasi pergerakan dan pekak terganggu, kehilangan ingatan menunjukkan kerosakan pada tumor otak.

Tanda-tanda kematian

Sekiranya pesakit didiagnosis menghidap barah tahap keempat, maka ada tanda-tanda kematian. Pada hari-hari terakhir hidupnya, pesakit banyak tidur, berada di bawah pengaruh candu kuat. Orang yang disayanginya perlu menerima kemungkinan kematian yang tidak dapat dielakkan dan mengetahui betapa sukarnya pendekatan peristiwa yang menyedihkan:

  • Sikap tidak peduli terhadap peristiwa realiti di sekitarnya, sikap tidak peduli, keterasingan, sikap tidak peduli, pemikiran negatif. Muncul sebagai akibat dari kenyataan bahawa seseorang mengundurkan diri sehingga akan mati.
  • Penyimpangan dalam kerja sistem saraf pusat, yang ditunjukkan dalam reaksi emosi yang tidak mencukupi, kekurangan aktiviti fizikal.
  • Predcoma dan koma. Adalah penting bahawa dalam keadaan ini pesakit terus mendengar, oleh itu, saudara-mara harus memberi perhatian dan sokongan kepada mereka..
  • Predagonia. Keadaan ini berlaku selama beberapa hari dan disertai halusinasi, penurunan tekanan darah yang tajam, pucat kulit dan sianosis membran mukus.
  • Kematian klinikal. Fenomena ini dicirikan oleh penghentian kerja semua organ dan sistem tubuh, tetapi proses metabolik berterusan pada tahap sel. Penyebab kematian klinikal adalah bekalan oksigen ke otak yang terhad. Sekiranya keadaan seperti itu berlaku dengan penyakit lain, ada harapan untuk menghidupkan semula seseorang dalam masa 4-5 minit tanpa akibat yang serius. Pada barah tahap 4, ini tidak dapat dilakukan. Kematian secara klinikal pada karsinoma sebenarnya boleh membawa maut.
  • Ketiadaan tanda-tanda fungsi otak dan fungsi organ dan sistem.
  • Akibat kebuluran oksigen dan peredaran darah terganggu, terdapat penderitaan yang muncul sebelum kematian. Kelaparan oksigen ditunjukkan oleh pernafasan sekejap-sekejap, yang dapat hilang sepenuhnya selama 1-2 saat. Nafas menjadi cetek, luput melebihi tempoh penyedutan. Suara memicit dan bersiul ketika bernafas disebabkan oleh fakta bahawa organ pernafasan rosak oleh metastasis.

Untuk memudahkan proses pernafasan, doktor mengesyorkan menggunakan bantal oksigen - dengan cara ini oksigen memasuki paru-paru dengan segera, melewati saluran pernafasan atas. Di samping itu, anda boleh melegakan keadaan seseorang dengan membasahi bibir dan permukaan dalam mulutnya dengan air..

Orang hidup dalam penderitaan selama 3-4 jam, kemudian kematian datang. Tanda kematian adalah penghentian fungsi sel otak. Pada masa yang sama, kulit pesakit menjadi sejuk, tetesan peluh sejuk muncul.

Walaupun dalam keadaan mati, mendapatkan rawatan perubatan dapat menghilangkan rasa sakit dan memanjangkan umur sekurang-kurangnya beberapa minggu..

Terapi karsinoma tahap 4

Pada peringkat ini, mustahil untuk mencegah proses patologi. Walaupun selepas operasi, kesan negatif mungkin berlaku. Tetapi prognosis penyakit ini ditentukan oleh penyetempatan fokus onkologi utama. Terapi paliatif digunakan.

Kimia dan sinaran digunakan untuk mengurangkan metastasis. Pematuhan dengan cadangan doktor dan rawatan kompleks, disertai dengan terapi ubat, memperpanjang umur pesakit selama beberapa tahun.

Penting untuk diingat bahawa tidak ada ubat barah yang dijamin dapat membantu pesakit. Penyakit ini tidak sembuh sepenuhnya, tetapi terapi dapat membantu pesakit.

Bantuan psikologi

Pesakit dengan barah tahap 4 memerlukan sokongan daripada orang yang disayangi. Karsinoma mempengaruhi tubuh, semua organ - pesakit merasakan saat menghampiri kematian dan kegunaannya sendiri.

Saudara mara harus menjadikan pesakit sebagai keadaan yang paling selesa untuk menjalani hari-hari terakhir kehidupan. Muzik latar belakang yang tenang menenangkan, dan perbualan dengan seseorang mengenai kehidupannya membantunya memikirkan semula apa yang telah dia lalui, menyerlahkan pencapaian yang paling ketara, dan menikmati kenangan peristiwa yang menyenangkan. Pesakit senang mendengar ketika saudara mara membaca karya fiksyen kegemaran mereka. Semua ini menyumbang kepada sikap mudah terhadap kematian..

Tidak selalu saudara-mara dapat memberikan bantuan psikologi kepada pesakit, mengetahui bahawa mustahil untuk mengalahkan penyakit ini. Oleh itu, penyediaan perkhidmatan untuk pesakit seperti itu di hospital - organisasi di mana psikologi dan pekerja sosial memberikan bantuan kepada pesakit dan mewujudkan keadaan untuk hidup selesa di luar jangka masa yang diukur. Hospital tidak hanya membantu pesakit barah, tetapi juga saudara mereka, mengajar mereka bagaimana merawat pesakit, membantu mencari bahasa yang sama dengannya dan dengan tenang bertindak balas terhadap reaksi tingkah laku yang tidak menyenangkan. Penyakit kerabat dewasa sukar bagi kanak-kanak - di hospital, psikologi menolong mereka menerima kenyataan yang tidak dapat dielakkan ini.

Tahap terakhir barah sangat sukar. Anda tidak boleh membiarkan pesakit bersendirian dengan kesakitan pada hari-hari dan jam-jam terakhir kehidupan. Mengetahui bahawa saudara-mara tidak meninggalkannya, merasakan penjagaan dan kasih sayang mereka, pesakit dengan mudah pergi ke dunia lain.

Prognosis untuk karsinoma gred 4

Pesakit dan saudara-mara mereka bimbang dengan statistik: adakah pesakit barah kelas 4 dapat disembuhkan? Doktor berhati-hati untuk menyuarakan jangka hayat pesakit kepada saudara-mara, lebih suka menjawab soalan mengenai berapa lama seseorang dibiarkan hidup dengan mengelak. Ini mengganggu saudara-mara kerana mereka mahukan spesifik. Walau bagaimanapun, doktor tidak dapat memberikan jawapan yang tepat, kerana tahap terakhir kanser mempunyai gambaran klinikal yang sangat tidak baik..

Tahap akhir karsinoma dicirikan oleh pembahagian sel barah yang tidak terkawal; tidak mungkin untuk meramalkan kadar proses ini. Kadar penyebaran metastasis ke tisu dan organ tetangga dapat direalisasikan dalam 30 hari, dan kemungkinan hidup dengan barah selama bertahun-tahun jika metastasis berkembang dengan buruk. Keterukan agresif dalam onkologi ditentukan oleh usia pesakit, terapi yang digunakan dan penyetempatan fokus utama kanser.

Unjuran survival doktor meyakinkan untuk jenis karsinoma tertentu. Penyetempatan tumor primer sangat penting dalam merumuskan prognosis.

Oleh itu, penyakit onkologi paru-paru pada tahap 4 mempunyai prognosis yang agak positif: pada terapi paliatif dan kursus pendedahan radiasi, kemoterapi, seseorang hidup dengan penyakit serius sehingga 5 tahun. Sekiranya hati, bahagian perut dan pankreas terjejas, prognosisnya tidak baik: seseorang akan bertahan maksimum enam bulan.

Berapa banyak orang yang menghidap barah tahap 4 dengan metastasis

Walaupun dengan mengambil kira semua pencapaian perubatan moden, banyak penyakit tetap tidak dapat disembuhkan. Ini termasuk kanser tahap 4 dengan metastasis, berapa banyak yang hidup dengan diagnosis seperti itu?

Jangka hayat

Terdapat 4 peringkat perkembangan barah, yang ditentukan berdasarkan ukuran dan penyebaran tumor. Tahap awal dianggap sebagai neoplasma malignan 1 dan 2 darjah..

Pada tahap inilah barah bertindak balas dengan baik terhadap rawatan, kerana sistem limfa praktikalnya belum terjejas. Kanser gred 3 dicirikan oleh penyebaran sel tumor ke kelenjar getah bening terdekat. Dan jika doktor mendiagnosis "barah kelas 4", itu bermaksud bahawa sel barah telah menyebar melalui sistem limfa ke seluruh tubuh manusia dan menyerang organ dan sistem lain..

Tanda-tanda utama penyakit onkologi yang teruk adalah:

  • Metastasis ke organ jauh dari sumber asal sel barah.
  • Tumor malignan dikesan oleh palpasi.
  • Penurunan berat badan secara dramatik.
  • Suhu badan tinggi yang berterusan.
  • Keadaan umum pesakit semakin teruk (pening, insomnia atau mengantuk berterusan, batuk tanpa sebab).
  • Hilang selera makan.
  • Pendarahan dalaman yang berkaitan dengan kerosakan pada tumor saluran darah dan organ dalaman.
  • Keletihan badan.
  • Kesakitan disetempat di bahagian tumor dan bahagian badan yang lain.
  • Anemia, leukositosis, kekurangan protein.

Ujian darah biokimia menunjukkan proses keradangan di dalam badan, memerlukan pemeriksaan yang lebih teliti, di mana neoplasma ganas dengan pelbagai peringkat dikesan.

Tidak ada data pasti mengenai jangka hayat pesakit yang didiagnosis dengan barah kelas 4. Sebarang ramalan dapat dibuat hanya berdasarkan sekumpulan faktor:

  • Penyetempatan penyakit.
  • Jenis barah.
  • Kaedah rawatan.
  • Kehadiran komorbiditi kronik.
  • Jangka hayat bergantung pada usia pesakit.
  • Keadaan umum pesakit.
  • Persediaan psikologi pesakit.
  • Kehadiran metastasis dan penyetempatannya.

Kadang kala metastasis boleh menjadi lebih berbahaya daripada neoplasma malignan itu sendiri. Sebagai contoh, barah prostat gred 4 dengan metastasis otak memendekkan usia hingga 2-3 minggu.

Metastasis merebak ke kapal dan organ berdekatan, misalnya, barah ginjal kelas 4 dengan metastasis merebak ke vena cava dan kelenjar getah bening berdekatan.

Sekiranya barah perut tahap 4 dengan metastasis, sukar untuk meramalkan berapa lama pesakit akan hidup, kerana syaratnya berbeza dari 1 hingga 5 tahun. Kanser perut boleh berkembang dari peringkat awal hingga darjah 4 dalam beberapa bulan (2-6 bulan), yang menjadikan penyakit ini salah satu yang paling berbahaya. Dalam kes ini, sel barah menembusi dinding perut dan mempengaruhi hampir semua organ dalaman sekitarnya - pankreas, peritoneum, saluran darah, ovari, metastasis melalui diafragma ke dalam paru-paru. Kanser paru-paru Gred 4 dengan metastasis memerlukan jangka hayat sekitar 3 tahun, tertakluk kepada semua preskripsi doktor.

Prognosis untuk kanser serviks tahap 4 dengan metastasis juga tidak baik. Metastasis mempengaruhi pundi kencing dan rektum. Perkembangan tumor malignan hingga tahap 4 dan percambahannya ke organ jiran berlaku dalam 3-4 tahun. Oleh itu, sangat penting bagi setiap wanita untuk mengunjungi pakar sakit puan sekurang-kurangnya sekali setahun. Doktor dapat mengenal pasti kanser serviks secara visual pada peringkat 1-2. Langkah tepat pada masanya untuk menyembuhkan penyakit menjamin hasil yang baik dalam 60-90% kes. Diagnosis tahap 4 mengurangkan jangka hayat hingga 5 tahun dalam 5% kes.

Sebab-sebabnya

Metastasis adalah kawasan baru dari neoplasma ganas yang muncul kerana penyebaran sel-sel tumor asal ke seluruh badan. Pembahagian berlaku dengan aliran darah dan limfa. Selalunya, metastasis pada kanser kelas 4 muncul di tulang, paru-paru, hati, pankreas dan kelenjar getah bening.

Penyebab penyakit onkologi boleh:

  • rawatan penyakit organ-organ dalaman yang tidak tepat pada waktunya (ulser perut, hakisan serviks);
  • penyinaran sistematik dengan intensiti rendah (industri kimia, tenaga nuklear);
  • penyinaran dos tinggi satu kali;
  • trauma (sel barah mungkin mula berkembang di tempat lebam, patah tulang);
  • tabiat buruk (merokok, alkoholisme, ketagihan dadah);
  • penyalahgunaan makanan berlemak, siap, dalam tin;
  • kecenderungan keturunan terhadap barah.

Untuk mengelakkan penyebaran sel tumor ke seluruh tubuh manusia, anda harus menjalani pemeriksaan perubatan tahunan. Sekiranya terdapat keturunan, disarankan untuk berjumpa dengan doktor yang hadir setiap enam bulan untuk mengelakkan perkembangan barah ke tahap 4 yang tidak dapat dipulihkan..

Diagnostik

Kanser perut Tahap 4 sudah mempunyai simptom yang jelas, tetapi masih disarankan untuk menjalani beberapa kaedah pemeriksaan tambahan untuk menentukan penyetempatan tumor dan metastasis yang tepat..

Kaedah diagnostik tambahan ini merangkumi:

  • Palpasi kawasan lesi malignan.
  • Diagnostik sinar-X.
  • Biopsi bahan dari tisu yang rosak.
  • Pengimejan resonans magnetik.
  • Analisis untuk penanda tumor.
  • Imbasan CT.
  • Ultrasound (barah rahim kelas 4).
  • Endoskopi.
  • Laparoskopi (barah pankreas gred 4).

Semasa laparoskopi, lokasi tepat tumor ditentukan, jarak neoplasma dengan organ tetangga, kerosakan pada kelenjar getah bening berdekatan.

Terdapat juga kaedah diagnostik yang difokuskan secara sempit untuk jenis kanser tertentu. Sebagai contoh, pada tahap 4 barah usus, sebagai kajian tambahan, doktor menetapkan kolonoskopi dan melakukan palpasi rektum pada neoplasma malignan.

Diagnosis kanser esofagus kelas 4 bertujuan untuk menetapkan kontur tumor yang jelas dan menentukan pencerobohan ke paru-paru, aorta, dan otot jantung. Dalam kes ini, kaedah penyelidikan digunakan sebagai:

  • Esofagoskopi.
  • Trakeoskopi.
  • Gastroskopi.
  • Laparoskopi.
  • Tracheobronchoscopy.

Untuk mendiagnosis kanser ovari tahap 4, ahli onkologi menetapkan kaedah diagnostik tambahan berikut:

  • Imbasan CT organ pelvis (ovari, rahim).
  • Echografi transvaginal.
  • Laparoskopi diagnostik.
  • Mengambil biopsi tanda baca fornix posterior faraj.

Kaedah penyelidikan yang sama berlaku untuk diagnosis barah serviks tahap 4. Ia juga memeriksa sel-sel membran mukus yang melapisi vagina menggunakan mikroskop (kolposkopi).

Rawatan

Bolehkah kanser metastatik disembuhkan? Apabila didiagnosis menghidap barah gred 4 dengan metastasis, pembedahan untuk membuang tumor sudah tidak berguna, kerana tumor itu sendiri sudah cukup besar, kadang-kadang tumbuh menjadi organ tetangga. Di samping itu, kehadiran metastasis tidak membenarkan operasi pembedahan membuang semua sel barah - terlalu banyak kerosakan pada organ dalaman, yang selalunya tidak sesuai dengan kehidupan.

Penjagaan barah untuk kanser kelas 4 melibatkan terapi penyelenggaraan dan kaedah rawatan barah berikut digunakan:

  • Terapi radiasi (radiasi) - menghentikan pertumbuhan tumor dan penyebaran metastasis.
  • Kemoterapi untuk barah kelas 4 - penggunaan ubat kuat yang menghalang aktiviti sel tumor.
  • Chemoembolization - suntikan ubat ke dalam badan tumor yang membunuh sel barah dan menyekat bekalan darahnya.
  • Rawatan tambahan barah tahap 4 dengan metastasis dengan ubat-ubatan rakyat membantu menormalkan proses metabolik dalam badan.

Bagaimana barah kelas 4 dirawat? Malangnya, barah pada peringkat terakhir tidak dapat disembuhkan dan hanya terapi simptomatik dan sokongan yang digunakan. Untuk mengekalkan kehidupan manusia, doktor menetapkan kompleks vitamin, penghilang rasa sakit.

Rawatan kanser perut tahap 4 yang disasarkan dengan ubat-ubatan rakyat sama sekali tidak berguna, kerana ubat dan radiasi yang agresif tidak selalu memanjangkan usia untuk jangka masa yang panjang.

Peranan penting dimainkan oleh pemakanan untuk kanser perut, yang seharusnya pecahan (kira-kira 6 kali sehari dalam bahagian kecil). Diet untuk barah perut adalah dengan mengecualikan makanan rebus, goreng, makanan dalam tin, buah beri, buah-buahan, sayur-sayuran. Dilarang sama sekali mengambil minuman beralkohol dan berkarbonat..

Makanan pesakit harus terdiri daripada hidangan kukus dan rebus ikan, ayam, sayur-sayuran dalam bentuk sup, kentang tumbuk, bijirin. Penggunaan produk tenusu (krim masam, keju kotej) juga disyorkan. Semua pinggan harus berada pada suhu bilik.

Sangat jarang doktor masih beroperasi pada tumor metastatik individu, yang dapat mengurangkan jangka masa dan kualiti hidup pesakit dengan ketara atau mengganggu fungsi satu atau organ lain (contohnya, stoma untuk barah usus).

Rawatan barah prostat tahap 4 juga melibatkan pengenalan terapi hormon. Pada masa yang sama, penyakit onkologi ini, dengan pengesanan tepat pada masanya dan rawatan yang tepat, bertindak balas dengan baik terhadap rawatan..

Kanser bukan lagi hukuman. 50% pesakit barah disembuhkan sepenuhnya

Sekiranya doktor mati kerana barah, adakah harapan untuk pesakit?

Di rangkaian sosial, tahun 2020 dimulakan dengan catatan perpisahan ahli onkologi St. Petersburg Andrei Pavlenko, yang dia sendiri menemui barah dalam dirinya dan selama satu setengah tahun - di laman Facebook, dalam banyak wawancara, penampilan di televisyen - membicarakan perjuangannya dengan penyakit ini..

"Jalan hidup saya akan berakhir, sayangnya, penyakit ini ternyata lebih berbahaya dan perkembangannya tidak memberi saya peluang," tulis doktor di halamannya, dan pada 5 Januari dia meninggal. Gelombang keputusasaan melanda komuniti Internet. Orang menulis bahawa jika pakar onkologi terkemuka di negara ini, ketua klinik berteknologi tinggi, yang mempunyai akses kepada ubat-ubatan yang paling maju dan teknologi yang paling maju, meninggal kerana barah, maka apa yang boleh diharapkan oleh rakyat biasa, yang, untuk mendapatkan janji temu, perlu duduk berjumpa dengan pakar onkologi daerah dan cari ubat yang betul di farmasi? Adakah mereka mempunyai peluang untuk sembuh?

Timbalan pengarah N.N. Blokhin Alexander Petrovsky:

Alexander Petrovsky: Peluang untuk menyembuhkan barah tidak bergantung pada kedudukan atau tahap pesakit, tetapi ditentukan sepenuhnya oleh tahap penyakit dan kepekaan tumor terhadap rawatan yang ditentukan. Sekiranya kita berbicara tentang Andrei Pavlenko, dia benar-benar "tidak bernasib baik", seperti yang dia tulis dalam pesan perpisahannya. Sekiranya penyakitnya terdeteksi pada tahap 1-2, kemungkinan pemulihannya diperkirakan 90%. Dengan barah perut maju (tahap 3-4), dalam 90% kes, hasilnya tidak menguntungkan. Andrey, sebagai profesional dari saat diagnosis, benar-benar menilai peluangnya dan dalam semua wawancara mengatakan bahawa peluangnya untuk mengalahkan penyakit itu kecil.

Mengenai masa dan masa

Lydia Yudina, AIF: Bagaimana orang yang jauh dari perubatan dapat menilai peluang mereka untuk sembuh? Bagaimanapun, soalan pertama yang ditanyakan oleh pesakit ketika mereka mengetahui tentang diagnosis mereka adalah: "Berapa banyak yang saya tinggal?"

- Secara umum, menurut statistik, 50% pesakit barah sembuh sepenuhnya. Dalam kes ini, prognosis jangka hayat dalam setiap kes bergantung pada jenis barah, kerana tidak ada jawaban umum untuk pertanyaan ini. Kanser bukan satu penyakit, tetapi pelbagai penyakit. Terdapat jenis kanser yang disukai secara prognostik, di mana bahkan pada tahap lanjut, dengan adanya metastasis yang jauh, pesakit mempunyai peluang yang tinggi untuk pemulihan atau peralihan penyakit menjadi bentuk kronik. Tetapi ada juga jenis penyakit seperti itu, dari mana pesakit cepat terbakar, walaupun barah itu dikesan pada tahap awal..

Namun, keadaan berubah setiap tahun. Bahkan 5 tahun yang lalu, barah paru-paru dianggap sebagai hukuman. Hari ini, ubat telah muncul, berkat mana orang hidup dengan diagnosis ini sejak sekian lama..

Bagi kanser biasa seperti barah payudara, barah kolorektal, barah ovari, limfoma, dan lain-lain, pesakit boleh tinggal bersama mereka selama 10-15 tahun atau lebih..

- Doktor mengatakan penting untuk mengesan barah pada peringkat awal. Tetapi pada masa yang sama, tidak ada gejala pada awal penyakit ini. Seberapa cepat penyakit ini berkembang dan berlalu dari satu peringkat ke tahap yang lain?

- Terdapat ketumbuhan yang agresif dan cepat tumbuh. Ini termasuk, misalnya, beberapa jenis barah pada kanak-kanak. Tetapi rata-rata, ia memerlukan 5-7, kadang-kadang 10 tahun dari kemunculan sel barah di dalam tubuh hingga pembentukan tumor yang signifikan secara klinikal (berukuran kira-kira 1 cm). Jelas bahawa ada kemungkinan untuk mengesan penyakit pada tahap awal dengan pemeriksaan berkala - dan mereka cukup tinggi.

Sejarah keluarga

- Kumpulan risiko termasuk orang yang saudara terdekatnya didiagnosis menghidap barah?

- Sekiranya seorang nenek berusia 85 tahun didiagnosis menghidap barah payudara, ini tidak bermakna semua wanita dalam keluarga harus segera berjumpa dengan pakar onkologi. Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah mutasi genetik yang secara dramatik meningkatkan kemungkinan penyakit. Contoh yang paling terkenal ialah mutasi pada gen BRCA1 dan BRCA2, yang meningkatkan kemungkinan menghidap barah payudara sebanyak 6-8 kali. Pelakon Angelina Jolie, yang didapati mempunyai "gen yang rosak", membuang payudaranya secara preventif dan dengan itu mengurangkan risiko penyakit dari 89% menjadi 0.1%. Kanser perut Andrei Pavlenko juga tergolong dalam jenis barisan keturunan (bapanya juga meninggal kerana penyakit yang sama. - Ed.).

Oleh itu, anda perlu mengetahui sejarah keluarga anda dan tidak akan diabaikan. Dengan jenis kecenderungan genetik tertentu, doktor berpeluang menjalankan prosedur pencegahan pencegahan, termasuk prosedur pembedahan, yang akan mengurangkan risiko barah..

- Kanser sebenarnya lebih berbahaya bagi golongan muda daripada pada orang tua?

- Secara amnya, ya. Kanser perut, barah payudara yang didiagnosis pada usia muda sering sangat agresif dan berbahaya. Namun, hari ini kita menyembuhkan barah kanak-kanak sepenuhnya dalam 80% kes..

- Doktor sering mengatakan bahawa banyak bergantung pada ciri-ciri individu tumor dan kepekaannya terhadap ubat-ubatan yang ditetapkan, tetapi pada masa yang sama mereka menetapkan rawatan mengikut standard yang sama untuk semua orang.

- Piawaian adalah alasan ekonomi untuk rawatan, dan rawatan itu sendiri ditetapkan mengikut panduan klinikal. Praktik menunjukkan bahawa, walaupun setiap tumor adalah individu, 80% daripada semua kanser dapat dijelaskan dengan pendekatan standard. Pendekatan standard ini termasuk menentukan kepekaan individu terhadap tumor terhadap ubat antikanker tertentu menggunakan kaedah genetik imunohistokimia dan molekul. Dalam kes lain, selalu berpindah ke rawatan individu - untuk ini, doktor hanya perlu mengumpulkan komisen perubatan.

Revolusi dibatalkan?

- Bolehkah pesakit memeriksa sama ada doktor merawatnya dengan betul??

- Semua garis panduan klinikal tersedia untuk umum, dan pesakit dapat mencarinya, menyelidiki dan mencuba memahaminya. Walau bagaimanapun, ini sukar dilakukan tanpa pendidikan perubatan. Ia seperti cuba mengawal pembaiki memperbaiki peti sejuk yang pecah. Lebih baik mempercayai profesional, dan sistem mesti melakukan segalanya untuk memastikan bahawa kepercayaan ini dibenarkan.

- Setiap hari, media melaporkan kes baru penyakit - termasuk orang terkenal. Kejadian barah benar-benar meningkat?

- Kedua-dua kadar kejadian dan pengesanan barah telah meningkat. Dan anda perlu bersedia untuk fakta bahawa setiap tahun akan ada semakin banyak pesakit dengan barah. Hari ini di negara kita 50% pesakit mati akibat penyakit kardiovaskular, 15% dari penyakit onkologi, dan di Jepun, kejadian barah telah muncul di puncak, kerana barah adalah penyakit orang tua, dan jangka hayat ada yang paling tinggi di dunia..

Berita baiknya adalah bahawa bukan sahaja kejadiannya meningkat, tetapi keberkesanan rawatan juga meningkat. Jangka hayat pesakit barah terus meningkat, termasuk mereka yang penyakitnya telah dikesan sudah berada pada tahap lanjut.

- Adakah kemunculan teknologi terobosan baru dalam rawatan barah diharapkan, setanding dengan imunoterapi?

- Jangan menunggu dan menaruh harapan pada kemunculan kaedah revolusi dan memandang rendah keupayaan ubat dan teknologi yang terbukti. Dari sudut pandang perubatan, evolusi - pengembangan kaedah yang ada - lebih baik daripada revolusi, yang sering membawa lebih banyak kehancuran daripada kemenangan. Sudah hari ini, ahli onkologi mempunyai semua yang mereka perlukan untuk membantu kebanyakan pesakit. Penyelidikan lebih lanjut dalam bidang onkologi diperlukan dan sedang dilakukan di seluruh dunia. Onkologi adalah salah satu cabang perubatan yang paling dinamik berkembang. Pada tahun terakhir sahaja, lebih daripada 50 ubat dan petunjuk baru telah didaftarkan untuk rawatan pelbagai jenis tumor. Tugas seseorang hanya untuk berjumpa doktor, dan disarankan untuk melakukan ini seawal mungkin.