Utama > Tekanan

Bagaimana mengembangkan ingatan

Ingatan yang baik adalah hadiah sejak lahir, dan ingatan yang luar biasa adalah hasil latihan! Adakah anda lupa mengapa anda pergi ke peti sejuk, anda tidak dapat mengingati nombor telefon dan anda selalu terlambat untuk mesyuarat kerana anda sama sekali tidak mengingatinya? Jangan risau, ingatan bukan sahaja mungkin tetapi juga perlu dikembangkan! Lagipun, orang yang memiliki maklumat itu memiliki dunia. Dan untuk ini, otak anda mesti berfungsi seefisien mungkin. Dalam artikel ini, anda akan belajar mengenai teknik mudah yang akan membantu "menyedarkan" ingatan anda. Sudah tentu, kami tidak berjanji untuk menghafal kombinasi digital yang kompleks, tetapi untuk meningkatkan memori cukup!

Jenis-jenis ingatan

Terdapat beberapa klasifikasi dan jenis memori. Mari soroti tiga kriteria popular.

Mengikut tempoh:

Jangka pendek. Sebilangan kecil maklumat cepat diingat dan hilang begitu cepat. Data disimpan selama kira-kira 30 saat dan tanpa pengulangan dapat hilang selamanya.

Jangka panjang. Maklumat dapat disimpan dalam jangka masa yang cukup lama: dari beberapa jam hingga beberapa tahun. Tetapi penghancuran dangkal tanpa kajian bahan berkualiti tinggi tidak membantu di sini. Memori jangka panjang memerlukan kajian terperinci, penafsiran mental dan perkaitan dengan pengetahuan yang ada..

Operasi. Memori disimpan untuk jangka masa tertentu semasa proses atau tindakan dilakukan. Ini berbeza dengan jangka pendek karena mengatur aktiviti tertentu dan terlibat dalam mengekalkan hasil pertengahannya.

Dengan tujuan:

Sukarela. Kekurangan tujuan untuk mengingati. Maklumat diserap walaupun tidak diperlukan sama sekali.

Sewenang-wenangnya. Menghafal bahan adalah proses yang bertujuan.

Dengan aktiviti mental

Motor. Ia dicirikan oleh penghafalan tindakan, pergerakan. Ciri khas - ketangkasan fizikal dan ketangkasan di tempat kerja.

Emosi. Ingatan untuk perasaan yang berpengalaman, momen-momen cerah dan peristiwa berwarna yang lain.

Perangkaan. Ingatan untuk bunyi, rasa, bau, pemandangan dan gambar dari kehidupan. Contohnya, jejak minyak wangi yang tipis dari orang yang lewat di jalan raya boleh berpindah ke zaman kanak-kanak dan mengingatkan anda akan cinta pertama anda, tentang keadaan di mana anda berada ketika itu.

10 latihan untuk melatih ingatan anda

Buat persatuan

Gabungkan beberapa gambar visual sekaligus dalam imaginasi anda. Otak dengan cepat memperbaiki hubungan ini dan setelah beberapa saat ia pasti akan memberi anda salah satu daripadanya. Dan memori kemudian akan memainkan selebihnya.

Sebutkan perkataan secara terbalik

Ini bagus untuk melatih memori dan perhatian visual! Dan anda boleh mengeluarkan frasa dari kepala anda. Tulis beberapa perkataan di atas kertas, dan kemudian baca semula.

Kembangkan hemisfera kanan anda

Adalah dipercayai bahawa orang kidal mempunyai ingatan yang lebih baik. Sekiranya anda tangan kanan, cuba sambungkan tangan kiri anda ke bidang kehidupan yang sebelumnya anda percayai hanya dengan tangan kanan anda. Tandatangani dokumen, basuh pinggan, gunakan tetikus komputer, sikat dan gosok gigi dengan tangan kiri! Anda juga boleh belajar bahasa asing. Ini akan membolehkan anda bukan sahaja meluahkan fikiran secara bebas semasa berada di negara asing, tetapi juga mengembangkan otak kanan dengan sempurna..

Baca lebih lanjut

Kaedah termudah untuk meningkatkan ingatan anda. Semasa membaca buku, otak anda cuba mengingati perincian dan menggambarkan gambar. Ia mengembangkan imaginasi dan perhatian..

Kaedah Aivazovsky dalam tindakan

Tidak semua orang boleh mempunyai memori fotografi yang baik. Tetapi anda boleh memperbaikinya! Perhatikan objek yang ingin anda ingat selama lima minit, perhatikan nuansa dan perinciannya. Kemudian tutup mata anda dan buat semula apa yang anda lihat seakurat mungkin. Latihan secara berkala akan membawa anda ke kejayaan!

Didiklah diri!

Mengapa mereka diminta belajar puisi panjang di sekolah? Ya, sehingga pada masa dewasa ingatan anda tidak lumpuh! Oleh itu, ingatlah masa lalu dan mulailah mempelajari ayat-ayat klasik atau penyair moden. Tidak kira. Perkara utama ialah anda menyukai mereka!

Pengulangan adalah ibu belajar

Cuba ulangi dan baca semula bahan sepanjang hari. Tidak perlu berfikir secara tidak sengaja, hanya memuatkan maklumat dalam ingatan anda, dan ia pasti akan disimpan di "jabatan" jangka panjang.

Tukar laluan

Pulang dari sekolah, tempat kerja atau restoran, orang sering melakukan kesalahan yang sama untuk otak mereka: mereka berjalan di jalan yang dipukul. Adakah anda ingin belajar menghafal dengan lebih baik? Berjalan di jalan yang berbeza, temui laluan baru, pelajari papan iklan dan papan tanda kedai... Mengunjungi tempat baru dapat menguatkan aktiviti otak anda!

Buat cerita

Terdapat begitu banyak perkara dan peristiwa yang berlaku pada hari yang anda tidak dapat mengingatnya tanpa menulis dalam buku harian anda? Buat cerita dengan plot yang konsisten dan logik! Lukis gambar yang sesuai di kepala anda. Cara hafalan ini sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa..

Baca dengan kuat

Maklumat baru yang diluahkan dengan kuat akan lebih baik diingat dan diserap. Jangan percaya? Lihat dengan membaca artikel ini kepada rakan anda.

Aplikasi pengembangan memori

Setiap hari, otak menerima banyak maklumat yang diperlukan dan tidak perlu dari rangkaian sosial, buku dan sumber lain. Untuk mengatasi aliran data dan mengelakkan kegagalan otak, anda perlu melatih ingatan anda. Aplikasi telefon pintar untuk membantu anda!

Puncak

Satu set latihan otak merangkumi latihan ingatan, pemilihan kata cepat, interaksi dengan bentuk geometri, ketangkasan, bekerja dengan nombor, dll..

Otak+

Latihannya benar-benar interaktif. Terdapat watak sebenar dan permainan mini penuh di sini. Anda harus menghafal nama dan nama keluarga pembicara, mencari jalan terbaik dari satu objek ke objek lain, dan menyelesaikan teka-teki mudah.

"Jadual Schulte"

Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengembangkan perhatian, memori visual dan menjadi lebih fokus. Jadual adalah susunan angka atau huruf yang kacau pada bidang persegi, yang mesti dilipat mengikut urutan yang diinginkan: menaik atau menurun.

Perang otak

Sekiranya anda ingin mengambil lebih sedikit masa untuk membuat keputusan penting, dan perhatian menjadi titik tolak anda, muat turun aplikasi ini! 30 tugas unik bertujuan untuk menyelesaikan hampir semua kemampuan otak.

"Matematik"

Gauss pernah mengatakan bahawa matematik adalah ratu sains. Lagipun, ia berfungsi dengan nombor dan nombor yang merupakan latihan otak terbaik! Aplikasi ini menawarkan latihan yang dapat dilaksanakan untuk mengembangkan kemahiran dalam bidang pengiraan aritmetik cepat.

NeuroNation

Simulator kompleks terdiri daripada semua jenis latihan untuk logik, perhatian dan ingatan. Beberapa tahap kesukaran, menghitung statistik, kemampuan untuk bersaing dengan pemain lain di rangkaian, analisis lengkap hasilnya - lebih dari sekadar pelatih peribadi untuk otak anda?

"Logik nombor"

Adakah anda sukar untuk mengira bil di kafe? Maka aplikasi ini untuk anda! Ini akan membantu mengembangkan pemikiran strategik dan meningkatkan matematik dengan mengingat jadual pendaraban.

Tinggikan

Aplikasi ini bertujuan untuk mengembangkan kemampuan memori dan matematik, kepekatan dan kemahiran analisis. Sebelum melancarkan, ujian pendek akan ditawarkan untuk menentukan tahap anda. By the way, semua soalan dan tugas adalah dalam bahasa Inggeris!

10 latihan untuk melatih ingatan anda

Otak adalah perkara yang sangat suka malas. Peluang sedikit sebanyak muncul, dia "mematikan" dan mula "bekerja dengan kebodohan".

Untuk menendang sedikit dan melatih ingatan anda, saya mencadangkan beberapa latihan menarik dari buku oleh Angel Navarro "Memori tidak berubah".

Latihan 1

Ingatlah selama satu minit lokasi titik dan garis di empat baris pertama. Kemudian, tanpa melihatnya, tambahkan garis yang hilang di empat baris bawah.

Latihan 2

Tentukan persatuan untuk nombor dan perkataan mengikut bentuk luarannya. Anda boleh menghabiskan banyak masa untuk ini mengikut keperluan anda. Kemudian tutup dan jawab soalan yang dicadangkan.

Sila jawab soalan:
1. Tokoh apa yang sesuai dengan orang salji?
2. Nombor apa yang sesuai dengan jurang dan lilin?
3. Nombor apa yang sesuai dengan perahu layar, telur dan ular?
4. Nombor apa yang sesuai dengan belon, burung, gelongsor kanak-kanak dan itik?

Latihan # 3

Kaji gambar di sebelah kiri selama 20 saat. Kemudian, tanpa memandangnya, beritahu dia yang mana antara empat tokoh di sebelah kanan yang serupa dengannya..

Latihan 4

Ingat senarai belanja anda untuk masa yang anda perlukan. Kemudian, tanpa melihatnya, beritahu dia senarai mana yang betul. Harap maklum bahawa pesanan mungkin telah berubah.

Latihan 5

Menghafal kumpulan haiwan yang ditunjukkan dalam gambar selama satu minit.

Kemudian, tanpa melihat gambar, tuliskan nama haiwan mengikut abjad pada sehelai kertas..

Latihan 6

Teliti dua senarai perkataan. Lajur kanan mengandungi anagram ke perkataan dari kiri. Pautkan setiap perkataan dari lajur kiri ke perkataan yang sesuai dari kanan dan hafal.

Lihat lajur di bawah dan sebutkan perkataan yang anda lupakan.

Latihan 7

Ingatlah pakaian, benda, dan nama keempat-empat gadis ini selama satu setengah minit. Kemudian tutup gambar dan jawab soalan di bawah. Lihat semula yang asli dan betulkan kesilapan anda.

Sila jawab soalan:
1. Yang mempunyai busur biru di kepala mereka - Maria atau Bibiana?
2. Apakah nama gadis yang memakai kasut biru?
3. Mana antara gadis yang mempunyai poni dan sut polka-dot?
4. Mana antara gadis yang mempunyai anak kucing - Juana atau Bibiana?

Latihan 8

Ingat pasangan gambar dan perkataan berikut selama 30 saat. Kemudian tuliskan kata-kata ini pada sehelai kertas dalam urutan yang sama tanpa melihat gambar. Petua: cari hubungan antara objek dan perkataan, pergaulan akan lebih mudah diingat.

Latihan 9

Kaji lukisan di petak selagi perlu. Sekiranya anda telah menghafal semuanya, tutup gambar dan jawab soalan.

Sila jawab soalan:
1. Berapa banyak bunga dengan tiga kelopak yang ditunjukkan dalam gambar?
2. Berapa banyak bunga hitam yang ditunjukkan dalam gambar?
3. Berapa banyak bunga dalam gambar yang hanya mempunyai lima kelopak, tetapi tidak ada unsur tambahan dalam bentuk apa pun?

Latihan 10

Anda perlu melengkapkan bilik anak-anak anda. Di bawah ini kami memberikan harga dari katalog perabot. Ingatlah sebentar, kemudian tutup label dan jawab soalan di bawah.

Berapa banyak wang yang akan anda belanjakan jika anda memutuskan untuk membeli katil dua tingkat, permaidani bulat, dua kerusi berlengan, dua lampu dan almari pakaian dua keping?

Sekiranya anda menyukai siaran tersebut, sila kongsi dengan rakan anda! :)

Perkembangan memori pada orang dewasa: dari permainan yang menyeronokkan hingga ubat-ubatan

Berfikir, perhatian, ingatan, pertuturan berkait rapat dengan kerja otak. Namun, seiring bertambahnya usia, sel-selnya cenderung mati, dan hubungan saraf musnah kerana pelbagai faktor. Dengan bertambahnya usia, beban kecederaan, penyakit, pergolakan emosi terkumpul - semua ini menyumbang kepada kemerosotan proses kognitif mental.

Akan sangat menyedihkan jika bukan untuk satu "tetapi". Kesemuanya memberi latihan yang melambatkan proses penuaan, memperkuat hubungan saraf, dan mengurangkan risiko terkena komplikasi setelah semua keadaan trauma. Dan anda boleh memperbaikinya pada usia berapa pun. Perkembangan ingatan pada orang dewasa sangat penting, kerana dialah yang pertama kali gagal. Isyarat yang membimbangkan sudah dapat dirasakan pada usia 35 tahun, dan jika ada kecederaan - lebih awal. Perkara utama adalah memahami apa yang perlu dilakukan dan berlatih secara berkala untuk mencapai hasil..

Ciri-ciri:

Banyak orang percaya bahawa tidak perlu orang dewasa mengembangkan ingatan, kerana asasnya diletakkan sejak kecil dan jika mereka tidak bekerja dengan anak itu, tidak ada yang dapat diperbaiki. Ini mungkin sebahagiannya berkaitan dengan ucapan atau pemikiran, tetapi bukan kemampuan untuk mengingat dan menghasilkan semula maklumat. Ia boleh dan bahkan perlu dilatih sepanjang hayat..

Pada usia muda

Dari usia 20 hingga 30 tahun, ingatan merosot paling kerap disebabkan oleh trauma kraniocerebral, jangkitan sebelumnya, gaya hidup yang tidak sihat, dan faktor traumatik. Penyalahgunaan alkohol, kurang tidur kronik, masalah hubungan dan masalah di tempat kerja semuanya mempengaruhi fungsi otak secara negatif. Untuk memperbaiki keadaan, pertama sekali, anda perlu mengatur kehidupan anda dengan teratur. Dan kemudian pilih simulator dan kompleks latihan yang sesuai. Sebagai peraturan, pada usia ini, masih tidak diabaikan, dan anda boleh berlatih di rumah dengan selamat selama 5-10 minit sehari..

Pada usia pertengahan

Dari usia 30 hingga 40 tahun, orang dewasa mula mengembangkan ingatan, paling sering untuk tujuan peningkatan diri, untuk menghafal lebih banyak dan lebih baik lapisan maklumat yang diperlukan untuk kemajuan yang berjaya di tempat kerja. Ini dengan sempurna membantu mengatasi semua tanggungjawab yang diberikan dan sepanjang perjalanan meningkatkan IQ, kerana teknik tersebut berfungsi untuk meningkatkan proses pemikiran juga. Untuk zaman ini, anda boleh menasihati mnemonik moden yang agak sukar dikuasai, seperti "Giordano".

Masalah serius bermula pada usia 40 hingga 50 tahun. Perubahan hormon berlaku di dalam badan, proses penuaan dipicu, metabolisme melambatkan, yang tidak dengan cara terbaik mempengaruhi fungsi otak. Sudah waktunya untuk mula mengembangkan kemampuan anda, atau setiap tahun kemerosotan hanya akan terjadi: kegagalan akan lebih dalam dan berlarutan. Anda perlu menumpukan sekurang-kurangnya 15 minit untuk ini setiap hari..

Pada usia tua

Sekiranya orang dewasa terlibat dalam pengembangan memori tepat pada masanya dan berjaya mencapai kejayaan tertentu dalam bidang ini pada usia 50 tahun, mereka akan merasakan betapa bermanfaatnya itu. Pertama, terdapat masalah yang jauh lebih sedikit daripada mereka yang tidak pernah mendengar mengenai mnemonics dan neurosains. Kedua, ini adalah pencegahan sklerosis dan marasmus pikun, penyakit Alzheimer dan Parkinson yang sangat baik..

Sekiranya anda kerap bersenam (= setiap hari), walaupun selepas 60 tahun, anda boleh pergi ke kedai tanpa senarai runcit dan dengan tenang memanggil nombor telefon anak lelaki atau anak perempuan anda dari ingatan. Semakin banyak masa yang anda habiskan pada usia tua, kaedah yang digunakan akan lebih berkesan. Tetapi mengenai pilihan mereka, lebih baik berjumpa doktor..

Metodologi

Penting bagi orang dewasa bahawa kaedah untuk mengembangkan memori dipilih dengan betul. Sekiranya terdapat program khusus untuk kanak-kanak (paling kerap permainan), maka selepas sekolah seseorang akan ditinggalkan sendirian dengan masalahnya. Seseorang lebih suka mengabaikannya: melupakan janji temu - siapa yang tidak berlaku! Seseorang tidak berani membuat janji temu dengan ahli psikoterapi atau pakar sains saraf: memalukan untuk mengakui bahawa anda tidak dapat mengingati nombor telefon anda sendiri. Yang lain cuba mengikuti jejak kenangan zaman kanak-kanak dan bermain simulator dalam talian untuk kanak-kanak prasekolah dan remaja, kerana mereka sendiri tidak dapat mencari sesuatu yang lebih berharga..

Ketiga-tiga keadaan gagal. Akibatnya, ingatan akan semakin merosot dan semakin banyak setiap tahun. Oleh itu, semua orang dewasa perlu mengetahui kaedah apa yang telah dibuat untuk perkembangannya untuk orang yang sudah berumur... Dan sebenarnya tidak sedikit daripada mereka:

  • mnemonik;
  • neurobik;
  • gimnastik jari;
  • pengisian ucapan;
  • bacaan laju;
  • simulator dalam talian;
  • tugas ujian dan permainan;
  • latihan ingatan rutin;
  • aplikasi mudah alih.

Sebagai tambahan kepada kaedah yang berkesan ini, anda boleh menggunakan kaedah perubatan tradisional dan teknologi moden yang inovatif. Makanan tambahan, kompleks vitamin, pil yang meningkatkan fungsi otak dan menguatkan proses mental kognitif, bersama dengan kaedah di atas, akan membolehkan anda mengingati dan menghasilkan semula gigabait maklumat berguna. Dan, tentu saja, jangan lupa bahawa semua ini tidak akan memberi kesan sekiranya anda tidak menormalkan gaya hidup anda dan tidak memantau kesihatan anda..

Usaha intelektual

Oleh kerana hippocampus, bahagian otak, bertanggungjawab untuk ingatan, kebanyakan kaedah dirancang untuk pengembangannya. Pada orang dewasa, ia sudah terbentuk sepenuhnya, tetapi, bagaimanapun, latihan diperlukan untuk mengekalkan dan memperkuat hubungan saraf antara ia dan sistem saraf yang lain. Anda pasti yakin bahawa perhatian, pertuturan, dan kecerdasan juga akan bertambah baik, kerana latihan dan teknik akan memberi kesan positif pada keseluruhan korteks serebrum..

Dari satu segi, aktiviti bermain ditujukan terutamanya kepada kanak-kanak. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, dapat mengembangkan ingatan pada orang dewasa jika:

  • dia adalah pemula dalam perniagaan ini dan tidak pernah menangani perkembangan ingatan sebelumnya - lebih baik memulakannya dengan mudah;
  • dia mengalami trauma yang teruk (craniocerebral, mental), yang menyebabkan masalah dengan ingatan - perkembangan dan pemulihannya mesti ditangani secara beransur-ansur;
  • permainannya agak rumit dan tidak setiap orang dewasa dapat mengatasinya.

Kami menawarkan gambaran keseluruhan beberapa permainan yang boleh digunakan oleh orang dewasa dengan selamat untuk mengembangkan proses kognitif.

Lima belas

Permainan yang tidak asing lagi bagi kanak-kanak sejak kecil, yang tidak boleh diabaikan walaupun dewasa. Untuk meletakkan setiap nombor di tempatnya, dengan hanya satu kotak kosong yang boleh anda gunakan, anda harus menguras pemikiran (penaakulan secara logik) dan memori (mengingat pelbagai kombinasi) untuk mengira pergerakan dengan tepat.

Catur, backgammon, checkers

Hanya sedikit orang yang tahu bahawa catur adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk mencegah dan merawat penyakit Alzheimer, gejala utamanya adalah gangguan ingatan. Prinsip pengembangannya sama dengan permainan sebelumnya: anda perlu menghafal sebanyak mungkin kombinasi gerakan agar tidak melakukan kesalahan dan menang melawan musuh.

Kad

Poker, pilihan dan juga permainan solitaire paling mudah yang dimainkan oleh semua orang di komputer sekurang-kurangnya sekali dianggap bukan yang paling positif (tetapi biasanya orang dewasa) dan juga perjudian. Namun, penjudi yang berpengalaman selalu memiliki ingatan yang sangat baik, akal yang tajam dan akal yang cepat, kerana di sini anda juga perlu menghafal kombinasi dan gerakan (milik anda dan lawan) untuk menang.

Tanda silang kata

Orang dewasa suka melakukan silang kata. Sekiranya anda dengan mudah "memusnahkan" buku kata imbas dalam sehari dan berfikir bahawa ini cukup untuk pengembangan memori dan pemikiran, anda salah. Semua perkataan mungkin sudah tertera di kepala anda, dan tidak ada latihan yang dilakukan. Anda menandakan masa di satu tempat. Cuba cari dan selesaikan jenis silang kata lain: anagram, asosiatif, dwibahasa (dalam dua bahasa), kata kunci (dengan angka), longgar (seperti teka-teki), siklokross (tidak hanya menegak dan pepenjuru, tetapi juga busur dan bulatan), -cross (sebaliknya) dan lain-lain.

Rebus

Ternyata mereka bukan hanya untuk kanak-kanak, tetapi juga untuk orang dewasa. Cari teka-teki seperti di mana seluruh frasa disulitkan - peribahasa, ucapan dan fakta yang ingin tahu. Sebilangan daripada mereka akan mengambil masa berjam-jam untuk berteka-teki. Perkembangan memori berlaku kerana anda harus selalu ingat susunan huruf dalam abjad, angka, nota dan corak lain. Sebagai contoh, cuba baca apa yang disulitkan dalam gambar ini:

Jawapan: Sekiranya anda tiba-tiba digigit buaya, maka anda hanya perlu menekan matanya, dan dia akan melepaskan anda (fakta saintifik dari kehidupan haiwan).

Permainan dalam talian untuk pengembangan proses kognitif:

  • Jalan Ninja;
  • Ahli Numismatik;
  • Ahli astrologi;
  • Seniman suara;
  • Peralihan menegak;
  • Piramidostroy, dll..

Muat turun untuk kesihatan dan perkembangan!

Latihan ingatan

Sekiranya anda berada dalam mood yang lebih serius dan tidak mahu bermain sama sekali, pilih latihan khas untuk mengembangkan ingatan dan perhatian pada orang dewasa dan lakukan selama 10-15 minit sehari. Ini akan mencukupi untuk menyelesaikan masalah yang paling serius, dari kegagalan kecil hingga amnesia. Kami menawarkan salah satu kompleks untuk perhatian anda.

"Detektif"

Seseorang dari keluarga anda meletakkan 15-20 objek yang berbeza di hadapan anda. Anda mempelajarinya dengan teliti selama 30 saat dan berpaling. Pembantu membuang 1 atau 2 item di belakang punggung anda. Anda mesti meneka apa yang hilang.

"Storan Mememonik"

Cuba ingat 15 penulis abad ke-19, buah tropika, formula matematik, saintis terkenal, karya Leo Tolstoy, nombor telefon saudara-mara dan rakan anda, dll. Adakah anda terlepas 15? Cari serpihan yang hilang, hafal dan mainkan lagi sehingga semuanya mengisi "Mnemonic Repository" anda.

"Imlak kosa kata"

Pembantu menulis perkataan pada sehelai kertas yang tidak berkaitan antara satu sama lain (lari, batu curb, percutian, cantik, jam penggera, dll.), Dan menghitungnya (dari 15 hingga 20). Anda mempelajarinya selama 1 minit, kemudian senarai itu dikeluarkan dari mata anda, dan anda mengeluarkannya secara bertulis dalam urutan yang sama.

"Mari berkenalan!"

Adakah anda menangguhkan kelas kerana jadual yang sibuk dan tekanan masa yang kekal? Maka latihan ini sesuai untuk anda! Ia boleh dilakukan dalam perjalanan pulang atau pada waktu makan tengah hari. Pilih objek untuk pemerhatian - mestilah orang yang anda tidak kenal yang tidak bergerak (duduk atau berdiri). Kaji selama 1 minit. Kemudian berpaling dan cuba ingat, hingga terperinci terkecil, seperti apa rupanya. Perincian seperti warna mata, tahi lalat, jam tangan, perhiasan, butang, poket dan lain-lain akan menjadi penting..

"Bercakap Selular"

Senaman yang mudah - tetapi hanya pada pandangan pertama. Di hadapan seseorang (ini adalah prasyarat), mulailah dengan cepat dan tanpa jeda untuk memanggil semua perkara yang anda lihat dengan lantang. Luangkan masa anda sendiri berapa banyak yang anda tidak dapat berhenti. Jarang ada yang menjangkau 4 minit. Rasa malu (kekangan) di hadapan penonton, keletihan alat artikulasi dan sel otak dicetuskan. Semakin kerap anda memberi mereka beban seperti itu, semakin lama anda tahan..

"Penulis"

Ini agak mengingatkan pada latihan "Imbuhan Kosa Kata". Pembantu memberikan anda 10-12 perkataan yang tidak ada kaitan antara satu sama lain, anda menghafalnya dan berdasarkannya anda mengarang cerita. Ini boleh menjadi kisah dongeng, ayat atau karya sastera apa pun. Perkara utama adalah bahawa benar-benar semua perkataan disebutkan di dalamnya..

Latihan Aivazovsky

Ini termasuk dalam hampir semua kompleks latihan mnemonik untuk semua usia, termasuk orang dewasa. Meningkatkan memori fotografi. Adalah perlu untuk memilih gambar kompleks dengan banyak perincian untuk pemerhatian (contohnya, S. Rosen "Kehidupan yang masih segar dengan buah dan pemandangan matahari terbenam" atau P. Bruegel "Mad Greta"). Kaji selama 1.5 minit. Kemudian tutup mata anda atau pandang jauh dan cuba menghasilkan semula butiran terkecilnya..

Lukisan oleh P. Bruegel "Mad Greta"

Neurobik

Seperti yang sudah anda fahami, untuk mengembangkan ingatan dan pemikiran, anda perlu sentiasa melatih otak. Ia menguatkan hubungan saraf dan meningkatkan fungsi hippocampal. Neurobik - gimnastik (senaman) untuk minda akan membantu melakukan ini dengan cepat dan cekap. Pada pandangan pertama, nampaknya ia sama sekali tidak ada kaitan dengan proses menghafal dan menghasilkan semula maklumat, tetapi setelah beberapa minggu kelas anda akan merasakan bagaimana jumlahnya meningkat..

  1. Cuba lawati tempat baru.
  2. Gunakan pelbagai minyak pati, sabun wangi, minyak wangi, deodoran, penyegar udara.
  3. Lakukan aktiviti biasa dengan mata tertutup (seperti menyedut atau mandi).
  4. Tukar tangan: kadang-kadang lakukan dengan tangan kiri apa yang biasa anda lakukan dengan kanan dan sebaliknya.
  5. Kuasai aktiviti baru, dapatkan beberapa formasi.
  6. Cari banyak jawapan untuk soalan yang sama..
  7. Baca teks yang tidak dikenali sekali sehari mengenai topik yang jauh dari kawasan minat anda, dan cuba memahaminya.
  8. Redamkan suara TV. Teka apa ini.
  9. Adakah anda terbiasa melakukan semuanya dengan cepat? Perlahankan kadar 2 kali. Atau sebaliknya.

Tugas utama ilmu saraf adalah untuk mewujudkan persekitaran baru untuk pancaindera. Ini akan memaksa otak untuk menghidupkan sumber yang tidak digunakan sebelumnya, termasuk membangunkan hippocampus, yang bertanggungjawab untuk pengembangan memori..

Gimnastik jari

Gimnastik jari membantu meningkatkan ingatan pada orang dewasa dengan mengembangkan hemisfera serebrum, mewujudkan hubungan saraf baru di otak. Ini mempercepat proses pemikiran dan meningkatkan jumlah maklumat yang dihafal. Bersedia untuk fakta bahawa tidak semuanya dapat berjalan lancar pada kali pertama. Kereta dan hasilnya akan terbukti.

  1. Tunjukkan ara dengan satu tangan, dengan tangan yang lain - seperti / cepat menukar tangan.
  2. Letakkan penumbuk yang lain di telapak tangan sebelah tangan yang terbuka / tukar tangan dengan cepat.
  3. Duduk di atas meja, ketuk secara metodis dengan satu tangan, tangankan permukaan dengan telapak tangan yang terbuka dengan gerakan bulat / cepat bertukar tangan.

Dalam yoga terdapat sebilangan besar latihan khusus untuk gimnastik jari, dan masing-masing akan berfungsi untuk mengembangkan ingatan. Perkara utama adalah melakukan latihan setiap hari dan sentiasa menyulitkan tugas..

Pengisian ucapan

Ucapan secara langsung berkaitan dengan ingatan dan pemikiran. Satu perkara semakin teruk - ini membawa kepada masalah dengan proses lain. Oleh itu, semua komponen ini perlu dikembangkan. Gangguan lidah berfungsi dengan baik dengan ini. Lebih-lebih lagi, kanak-kanak tidak akan bekerja. Ambil mana yang lebih sukar. Pertama, anda perlu menghafal kata demi kata. Kedua, untuk mengucapkan dengan cepat - ini adalah bagaimana bukan sahaja alat diksi dan artikulasi berkembang, tetapi juga memori. Apa yang boleh anda ambil:

  1. Bot panjang tiba di pelabuhan Madras. Seorang pelaut membawa tilam di atas kapal. Di pelabuhan Madras, tilam pelaut terkoyak dalam pertempuran oleh albatros.
  2. Walaupun leher anda, bahkan telinga anda, anda bernoda dengan maskara hitam. Segera mandi. Mandi maskara dari telinga anda. Basuh maskara dari leher anda di bawah pancuran. Keringkan diri anda selepas mandi. Leher lebih kering, telinga lebih kering, dan tidak mengotorkan telinga anda lagi.
  3. Staffordshire Terrier reaktif, dan Giant Schnauzer yang berambut hitam itu segar.
  4. Sudah disengat oleh ular. Saya tidak dapat bergaul dengan ular. Saya sudah menjadi seram - seekor ular akan memakan ular untuk makan malam.
  5. Di pondok, seorang darwis kuning dari Algeria berdesir dengan sutera dan, menyulap dengan pisau, memakan sepotong buah ara.

Mnemonik

Salah satu teknik yang paling berkesan untuk mengembangkan memori. Berdasarkan terutamanya pada persatuan, tetapi juga menggunakan teknik lain. Sekiranya orang dewasa tidak cukup beruntung untuk belajar puisi pendek di sekolah semasa kecil mereka untuk menghafal beberapa corak (urutan planet dalam sistem suria, warna pelangi / pengecualian terhadap peraturan / formula matematik dan pecahan perpuluhan panjang seperti pi), sudah waktunya untuk memulakan. Ini akan meningkatkan memori dan meningkatkan kelantangannya..

Sistem latihan untuk kaedah ini, untuk semua peringkat umur, boleh didapati di artikel kami yang berasingan..

Ujian

Di Web, anda boleh menemui banyak simulator dalam talian yang menawarkan ujian untuk menentukan tahap dan jumlah memori. Semakin kerap anda menggunakan sumber-sumber tersebut dan semakin banyak pilihan tugas yang semakin berbeza, semakin cepat perkembangan proses kognitif akan berlaku. Pelaksanaannya memerlukan peningkatan perhatian, kepintaran, kemampuan menghafal banyak informasi..

Simulator dalam talian yang disyorkan: Wikium, Sepika, Bitreinika, Superbrain, BrainApps, Zanimatika.

Jenis tugas anggaran:

  1. Di antara selusin item dengan jenis yang sama, cari yang lain.
  2. Isi tempat kosong dalam contoh atau persamaan.
  3. Cari sebilangan perbezaan dalam ilustrasi.
  4. Ingat nombor atau perkataan yang muncul di skrin seketika.
  5. Menghitung contoh yang sukar.

Satu ujian sehari untuk orang dewasa - dan tidak akan ada masalah dengan hafalan.

Tugas

Ada tugas untuk pemikiran logik dan kepintaran, yang memerlukan penumpuan perhatian dan kemampuan untuk menghafal perincian dan sejumlah besar maklumat. Tugas-tugas ini sangat baik untuk perkembangan memori pada orang dewasa..

Dalam kejuaraan bola sepak, di mana setiap pasukan saling bertarung 1 kali, 4 pasukan mengambil bahagian: "Alpha", "Beta", "Omega" dan "Gamma". Untuk kekalahan, pasukan ini diberikan 0 mata, untuk kemenangan - 2 dan seri - 1. Perlawanan akhir berakhir: Alpha kalah kepada Omega, tetapi masih menang, dan Omega tidak meningkatkan skor pasukan mereka. Bagaimana "Omega" dan "Gamma" bermain di antara mereka??

Terdapat 6 permainan secara keseluruhan, yang bermaksud 12 mata. Alpha tidak lebih dari 4 mata kerana permainan terakhir dimenangi. Tetapi satu pasukan tidak dapat memperoleh 3 mata, kerana pasukan lain tidak lebih dari 2 mata ("Alpha" berada di tempat pertama), oleh itu semua kumpulan tidak lebih dari 9 mata. Ternyata "Alpha" mempunyai 4 mata dan mereka mengalahkan "Beta" dan "Gamma". Sebelum perlawanan akhir, Omega tidak dapat memperoleh 2 atau 1 mata. Jika tidak, sekiranya mereka mengalahkan Alpha, mereka akan naik ke tempat yang lebih tinggi. Oleh itu, Omega kalah 2 permainan lain dan dengan itu hanya memperoleh 2 mata. Akibatnya, Beta dan Gamma mengalahkan Omega dan menarik antara mereka.

Kemudahan

Sekiranya teka-teki intelektual dan teka-teki logik tidak membantu, maka seorang pakar mesti menangani perkara ini..

Ubat

Sekiranya terdapat masalah serius dengan ingatan dan doktor mendiagnosisnya, dia mungkin mencadangkan untuk menyelesaikannya dengan pil. Terdapat sebilangan ubat yang meningkatkan peredaran serebrum dan mendorong perkembangan pemikiran dan ingatan. Yang paling terkenal: Noopept, Nootropil, Glycine, Phenibut, Piracetam, Tenoten dan nootropics lain, adaptogens, antioksidan, antidepresan.

Kadang-kadang mereka boleh menetapkan vitamin individu yang menyumbang kepada peningkatan dan pengembangan memori: C, D, E, hampir keseluruhan kumpulan B. Mereka juga dikumpulkan dalam kompleks multivitamin yang direka khusus untuk otak.

Orang dewasa boleh mengambil makanan tambahan, tetapi tidak ada yang dapat menjamin keberkesanannya. Walaupun ubat yang baik untuk pengembangan proses kognitif dihasilkan oleh Doppelherz (Jerman), Evalar (Rusia), Solgar (AS).

Ubat-ubatan rakyat

Perkara yang sama berlaku untuk ubat-ubatan rakyat. Mereka tidak mengembangkan ingatan. Tetapi dengan mengaktifkan peredaran serebrum, menormalkan tekanan darah dan meningkatkan kesejahteraan keseluruhan, mereka menyumbang kepada fakta bahawa orang dewasa mula menghafal dan menghasilkan semula jumlah maklumat yang jauh lebih besar dengan lebih cepat dan lebih baik (tanpa kesilapan). Sifat tersebut dimiliki oleh infus dan decoctions dari bunga semanggi padang rumput, daun motherwort dan wormwood, akar elecampane tinggi, kulit abu gunung merah, pinggul mawar.

Walau bagaimanapun, anda harus berhati-hati dengan ubat-ubatan rakyat, kerana jika terdapat penyakit kronik, mereka boleh menyebabkan pemburukan atau kesan sampingannya.

Cadangan

Pakar juga memberikan nasihat berguna untuk orang dewasa yang merancang pengembangan memori..

  1. Cuba ketatkan otak anda secepat mungkin. Belajar bahasa asing baru, ikuti kursus memandu, dll..
  2. Tonton filem intelektual, kunjungi pameran seni yang tidak biasa.
  3. Berjumpa dengan orang lebih kerap, berkomunikasi lebih banyak, membuat hubungan - terlibat dalam rangkaian.
  4. Baca lebih lanjut, beri keutamaan kepada klasik.
  5. Belajar menguruskan emosi anda, jangan biarkan pengalaman dan kegelisahan kosong menguasai anda.
  6. Gunakan kaedah terkenal untuk meningkatkan peredaran serebrum: nikmati udara segar sebanyak mungkin, bersenam, latihan pernafasan utama.

Sekiranya anda mahu semua kaedah di atas berfungsi, cuba patuhi cadangan ini..

Buku

  1. Bukin D. Pengembangan memori mengikut kaedah perkhidmatan khas.
  2. Buzan T. Tingkatkan Ingatan Anda.
  3. Dumchev A. Ingat semuanya. Panduan praktikal untuk mengembangkan memori.
  4. Kawashima R. Latih otak anda. Sistem Jepun untuk pengembangan kecerdasan dan ingatan.
  5. Katz L. Jangan Biarkan Otak Anda Kering. 83 latihan neurobik.
  6. Loberg K., Beister M. Fikiran pantas. Cara melupakan yang tidak perlu dan ingat yang perlu.
  7. Mueller S. Ingat segalanya: rahsia memori super. Buku simulator.
  8. Pugach Yu. K. Perkembangan ingatan. Sistem teknik + 126 latihan untuk mengembangkan ingatan.
  9. Perkembangan otak Saype R. Cara membaca lebih cepat, menghafal dengan lebih baik, dan mencapai matlamat yang lebih besar.
  10. Foer J. Einstein berjalan di bulan. Sains dan seni menghafal.

Pembangunan memori perlu ditangani bukan hanya untuk kanak-kanak, tetapi juga untuk orang dewasa. Semua kaedah di atas akan menghentikan proses penuaan, yang menyebabkan kemerosotannya. Mereka mengurangkan atau sepenuhnya menghilangkan kesan berbahaya dari gaya hidup yang tidak sihat, kecederaan kepala, penyakit berjangkit yang teruk dan faktor-faktor berbahaya yang lain, kerana sel-sel otak mati dan sambungan saraf rosak. Hanya 10-15 minit senaman harian dan semua ini dapat dikurangkan sehingga pada usia 40 tahun anda tidak menderita sklerosis pikun.

Bagaimana meningkatkan ingatan dan perhatian pada orang dewasa? Latihan untuk meningkatkan ingatan

Isi kandungan:

Hari ini, di zaman yang bukan sahaja merupakan kemajuan besar dalam bidang teknologi maklumat, tetapi juga tekanan yang hebat, banyak orang tidak hanya peduli dengan jumlah memori komputer, tetapi juga dengan mereka sendiri.

Kehidupan benar-benar melintas di depan mata anda: banyak perkara yang perlu dilakukan, banyak orang untuk berkomunikasi, dan masih ada 24 jam dalam sehari. Dan semua ini - tekanan, diet yang buruk, kurang tidur. Dan kemudian kami terkejut bahawa kami tidak dapat mengingat senarai membeli-belah lima item. Ternyata tumpuan, waktu kerja dan waktu rehat secara langsung mempengaruhi ingatan kita. Oleh itu, perlu difikirkan bagaimana meningkatkan ingatan, dan apa yang mempengaruhinya..

Mari mulakan dengan apa itu memori. Dari sudut pandangan saintifik, ingatan adalah keupayaan untuk menyimpan dan menghasilkan semula maklumat yang diterima. Adakah mungkin untuk mengingati sesuatu tanpa memperhatikannya? Cuba jawab soalan ini.

Cara meningkatkan ingatan dan perhatian pada orang dewasa dan kanak-kanak?

Nasihat untuk orang dewasa. Kami mengesyorkan agar anda membaca artikel ini:

Membersihkan badan astral anda akan meningkatkan memori anda dan banyak lagi.

Kami mengemukakan beberapa latihan yang dapat mengingatkan anda agar sentiasa berfungsi, dan juga memperbaikinya. Ini akan menjadi 3 latihan yang akan dilakukan setiap hari. Apabila anda berasa selesa, kelas tidak akan memakan banyak masa..

Oleh itu, mari kita mulakan dengan latihan untuk mengembangkan perhatian:

  • Latihan pertama. Untuk melakukan ini, anda memerlukan sehelai kertas, pen atau pensil, jam randik, dan, baiklah, pembantu. Biarkan dia melukis tablet 5 hingga 5 di atas sehelai kertas, dan tulis di dalamnya sebarang nombor dari 0 hingga 40 (tidak ada pengulangan). Berdekatan adalah tanda yang sama, tetapi kosong. Tetapkan pemasa selama 2 minit dan mulakan tugas.

Anda perlu mencari nombor dalam jadual pertama mengikut urutan menaik, tulis di jadual kedua, bermula dengan sel pertama, kemudian semuanya berturut-turut. Seperti yang anda fahami, akan ada juga nombor yang hilang, kerana terdapat 25 sel, dan angka tersebut adalah dari 1 hingga 40. Anda boleh menuliskannya secara berasingan dengan mengelilinginya. Ini tidak akan dianggap sebagai kesalahan. Selepas 2 minit, tugas itu ditamatkan. Kami membetulkan hasilnya di bawah jadual.

  • Latihan kedua. Mari keluar dari pen dan kertas. Tetapkan pemasa selama 10 minit. Duduk di kerusi, dapatkan kedudukan yang selesa dan berehat. Tutup mata anda dan cuba ingat apa yang ada di sekeliling anda.

Ingat semuanya, hingga yang terkecil. Ini boleh menjadi warna kertas dinding, jumlah tingkap, barang di atas meja, dan sebagainya. Sekiranya ada pembantu, minta dia menuliskan apa yang anda katakan. Selepas 10 minit, buka mata anda dan periksa perkara yang tidak anda ambil kira, perkara yang tidak anda perhatikan sebelumnya.

  • Latihan ketiga. Minta pembantu anda menulis 10 perkataan yang tidak berkaitan secara logik. Tugas anda adalah memasukkan kata hubung di antara mereka untuk membuat cerpen. Sungguh mengagumkan bagaimana otak kita dapat menghafal semua jenis omong kosong, sementara, setelah datang dari kedai, sehelai daun berisi senarai produk dijumpai di meja malam di lorong. Sekiranya anda menggunakan latihan ini, maka senarai itu akan disimpan dalam ingatan.

Mari kita beri contoh: kuku, matahari terbenam, kehijauan, topeng gas... Kami membentuk frasa yang tidak masuk akal (lebih-lebih lagi, semakin bodoh atau lucu, semakin baik ia diingat). Oleh itu, ungkapan kami: Dengan paku di tangan, adalah yang paling selamat untuk menunggu matahari terbenam, kerana, apabila menyedut aroma ambrosia hijau, anda pasti mahu melakukannya dengan topeng gas... Setelah memasukkan semua perkataan, cuba ingat yang mana yang ada dalam tugas tersebut. Percaya atau tidak, sekarang akan sukar untuk melupakan ungkapan bodoh ini..

Latihan untuk meningkatkan ingatan

Latihan dilakukan dengan mata ditutup dengan kuat. Sekiranya ada pembantu, biarkan dia mencatat masa pelaksanaan di atas kertas. Setiap tugas secara berasingan, maka kita akan mengira jumlah masa.

Berikut adalah satu set latihan untuk meningkatkan ingatan, pilih yang anda suka:

1. Kira dari 100 hingga 1

2. Apakah 20 nama wanita?

3. Kini 20 lelaki

4. 20 produk makanan (bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran, beri...)

5. 20 kata nama setiap huruf (pilihan anda). Hari ini adalah A, esok adalah B, dan seterusnya.

6.20 sebarang haiwan

7. Buka mata anda dan hitung semula dari 100 hingga 1

Latihan ini sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Ia boleh dilakukan di mana sahaja: dalam pengangkutan, berbaring di tempat tidur, berdiri di barisan...

Sekiranya anda menyukai kompleks ini, lakukan sekurang-kurangnya pertama kali dengan penetapan waktu, maka setelah seminggu kelas harian, waktu pelaksanaan sekurang-kurangnya separuh.

Hasilnya, akan memakan masa 4-5 minit. Namun, bertahun-tahun kemudian, otak anda akan bersyukur selama 5 minit sehari. Semakin lama anda terlibat dalam aktiviti intelektual, semakin kecil kemungkinan anda menghidap penyakit Alzheimer dan gangguan ingatan yang lain.

Bagaimana lagi anda boleh meningkatkan ingatan anda?

1. Kepentingan tidur. Adakah anda banyak tidur dan cukup tidur? Tidur yang nyenyak dan kenyang mempengaruhi ingatan anda, seperti dalam mimpi semua maklumat yang anda terima sepanjang hari diserap.

Jangan berlebihan dengannya. Tidur semestinya dalam keadaan sederhana, seperti banyak perkara dalam kehidupan. Sekiranya anda selalu tidur berlebihan, anda boleh mengumpul penyakit kardiovaskular dan diabetes. Kadar yang disyorkan - 8 jam.

2. Adakah anda suka membaca? Sekiranya demikian, itu sangat bagus. Membaca bukan sahaja dapat membantu mempelbagaikan masa lapang, menambah perbendaharaan kata dan menjadi lebih pintar, tetapi juga meningkatkan ingatan. Anda boleh membaca literatur khusus untuk meningkatkan ingatan. Bunuh dua burung dengan satu batu: kedua-duanya meningkatkan ingatan anda dan memahami cara terbaik untuk melakukannya.

3. Belajar bahasa asing. Sudah lama anda bermimpi belajar bahasa Inggeris atau bahasa lain? Maka sudah tiba masanya untuk memulakan! Pada masa yang sama, anda bukan sahaja akan melatih ingatan anda dengan mempelajari kata-kata baru, tetapi juga mencegah demensia.

4. Menghafal puisi juga akan membantu melatih ingatan anda. Ini sesuai untuk mereka yang mempunyai anak - anda boleh belajar puisi bersama mereka. Tetapi tidak semestinya. Ramai yang mempunyai penyair kegemaran - belajar puisi mereka. Sekiranya anda ditanya karya siapa yang anda suka, anda bukan sahaja dapat menyebut nama penyair, tetapi juga dapat memberitahu puisi kegemaran anda yang ditulis olehnya.

Jangan menghafal perkataan tanpa memahaminya. Lama kelamaan, anda akan melupakan yang bergerigi, dan tidak akan ada akal dari kata-kata yang hanya dihafal. Fahami dan ketahui apa yang anda cuba ingat.

Pergaulan juga pandai membantu mengingati sesuatu. Ini boleh menjadi perbandingan dengan orang terkenal, dengan bau, dengan filem atau lagu, dengan frasa - tidak menjadi masalah. Ulangi apa yang telah anda pelajari, cuba ceritakan semula dengan kata-kata anda sendiri. Ini juga akan membantu.

5. Sekiranya anda bukan peminat gaya hidup aktif, ini adalah peristiwa yang terlalu negatif. Gaya hidup yang tidak aktif tidak hanya boleh menyebabkan pelbagai penyakit, tetapi juga mempengaruhi ingatan secara negatif. Anda perlu berusaha bergerak, walaupun anda mempunyai pekerjaan yang tidak aktif..

Rehat sebentar untuk berjalan-jalan, atau lakukan selepas bekerja. Berjoging atau pergi ke gim juga merupakan contoh aktiviti fizikal yang baik. Menguatkan bukan sahaja ingatan, tetapi juga otot. Dan siapa yang tidak menyukai seseorang dengan bentuk fizikal yang baik?

6. Komponen lain dari gaya hidup sihat adalah pemakanan yang betul. Ya, kek manis dan kentang goreng memang sedap, tetapi kelimpahannya sama sekali tidak membantu tubuh anda. Otak membuat anda merasa lemah untuk makanan seperti itu, tetapi anda tidak boleh mematuhinya sepenuhnya.

Makan sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan dan makanan laut, kenari, biji labu, telur, kacang, roti gandum, oatmeal, makan biji rami dan minyak, dan minum jus blueberry.

Makan makanan yang mengandungi magnesium. Teh dan kopi juga baik untuk ingatan. Jangan berlebihan, terutamanya dengan kopi. Walaupun sedikit coklat akan membantu apabila anda perlu melemahkan ingatan anda. Sedikit sahaja.

Jangan lupa sarapan. Yang terbaik adalah membuat menu untuk diri sendiri dan makan secara rasional, iaitu mendapatkan semuanya dalam jumlah yang mencukupi. Sekiranya anda tidak melakukan diet yang ketat, ini hanya akan memburukkan lagi keadaan ingatan anda..

7. Bagi peminat permainan video. Permainan membantu meningkatkan ingatan. Cukup setengah jam sehari, jangan duduk terlalu lama - ia tidak akan berguna lagi. Segala-galanya harus dalam keadaan sederhana.

Meningkatkan fungsi otak kita

Ingatan secara langsung bergantung pada kerja otak kita. Tekanan, kegemukan, alkohol, tembakau, kolesterol dan faktor-faktor lain pasti menyebabkan pemiliknya yang tidak sedarkan diri ke jurang. Ada "kawan" baru menantinya - penyakit. Pertama sekali, ia mempengaruhi peredaran darah intrakranial, yang mengakibatkan gangguan pendengaran, penglihatan, koordinasi pergerakan, lemahnya perhatian dan ingatan, mati rasa anggota badan, dan penurunan kecerdasan, yang terutama akan mempengaruhi kualiti hidup.

Sebagai peraturan, selama hidup, hanya satu dari dua belahan yang aktif bekerja, dan yang kedua masuk ke mod pasif. Dalam hal ini, seseorang mengembangkan dan memilih jenis pekerjaan yang dapat dilakukannya dengan mengambil kira hemisfera aktif, kiri atau kanan. Contohnya, anda seorang artis. Bermakna, hemisfera kanan dikembangkan.

Sekiranya anda seorang pengaturcara - kiri. Secara umum diterima bahawa pengembangan kedua belahan otak adalah tugas yang sukar. Sudah tentu, anda harus berusaha sendiri, tetapi sangat berbaloi. Semasa melakukan senaman tertentu, otak akan mula bekerja secara aktif, tetapi tidak secara sepihak, tetapi sepenuhnya. Terdapat teknik yang sangat mudah dan berkesan untuk mengembangkan dua hemisfera..

Teknik Cermin

Kebanyakan orang menulis dengan tangan kanan. Tidak ada yang memikirkan hakikat bahawa anda boleh dan harus menulis dengan kedua tangan. Penyertaan tulisan tangan menyumbang kepada kerja aktif "komputer" kami. Ambidexterity bukanlah manifestasi kebolehan manusia yang luar biasa, tetapi fungsi otak yang normal dan dikembangkan secara serentak.

Perkara pertama yang harus dilakukan ialah memulakan belajar menulis dengan tangan yang bertentangan, bukan dengan yang anda gunakan untuk menulis sejak kecil. Ambil sehelai kertas kosong dan cuba tulis dengan kedua tangan pada masa yang sama.

Pada mulanya, anda akan memahami bahawa tangan yang tidak dilatih untuk menulis secara automatik akan mula "mencerminkan" apa yang ditulis. Sekiranya anda melekatkan cermin pada coretan tulisan, anda boleh membaca perkataannya. Kekhususan perkataan mesti diselaraskan. Usahakan menulis huruf pada sudut kanan dari kanan ke kiri, seperti biasa. Cetak satu huruf pada satu masa. Kemudian satukan mereka menjadi kata-kata.

Keindahan apa yang ditulis tidak menjadi masalah. Perkara utama adalah mengajar tangan yang tidak aktif untuk menulis. Anda akan terkejut bahawa belajar ini ternyata mudah. Hemisfera otak yang bertanggungjawab untuk kerja tangan akan mula bangun dengan sangat cepat dan dalam masa sesingkat mungkin akan mengaktifkan kerjanya secara maksimum.

Perkara utama dalam amalan adalah ketekalan. Seseorang hanya perlu ditinggalkan, dan aktiviti otak akan mulai menurun. Latihan ini akan membantu mengembangkan kreativiti dan pendekatan yang luar biasa untuk situasi sukar sebagai hasil kerja aktif kedua belahan otak..

Teknik "Ahli Matematik dan Artis"

Kaedah ini melibatkan pelbagai aktiviti sepanjang minggu. Anda harus merancang minggu anda sedemikian rupa sehingga setiap hari penuh dengan aktiviti yang bersifat hemisfera kanan atau kiri. Contohnya, hari Isnin adalah mengenai melukis atau mendengar muzik klasik..

Pilih aktiviti yang benar-benar asing bagi anda. Tidak kira apa yang anda lukis. Perkara utama adalah mula melakukannya. Kemudian, dari coretan nonseskrip, anda akan mula mendapat corak dan bentuk yang cantik..

Tugas utama adalah melibatkan hemisfera yang bertanggungjawab. Selasa akan dikhaskan untuk matematik dan analisis. Sepanjang hari cuba mengira dalam fikiran anda, menganalisis situasi hari dari sudut logik. Cuba selesaikan masalah asas dalam matematik, fizik atau kimia.

Keesokan harinya sekali lagi akan dikhaskan untuk kreativiti. Dengan cara ini, dalam masa seminggu, otak anda akan mula bangun dan berfungsi. Sekali lagi, jangan tinggalkan kelas anda separuh jalan. Ketekunan dan keputusan yang tegas untuk mengembangkan kemampuan otak akan melakukan muslihat.

Ingatlah untuk minum lebih banyak air dan bersenam semasa latihan anda. Air dan karbon dioksida penting untuk fungsi otak yang normal. Latihan senaman sederhana yang berterusan akan membantu anda mencapai kejayaan dan mengembangkan pemikiran kreatif.

Cara meningkatkan peredaran darah di otak

Terdapat banyak cara mudah untuk meningkatkan peredaran serebrum dan, oleh itu, menguatkan ingatan anda. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  1. Satu sendok teh daun periwinkle di atas api didihkan dalam bekas 0.5 liter, mendidih selama 5 minit, tuangkan satu sudu bunga dan daun hawthorn dan angkat dari api. Biarkan teh mendidih selama beberapa jam. Minum 150 gram secara berkala sebelum makan selama kira-kira 1 jam. Juga, teh ini meningkatkan hemodinamik serebrum..
  2. 30 gram strawberi, balsem lemon dan daun veronica masing-masing 10 gram, buah dan perbungaan hawthorn 40 gram dikukus dengan air mendidih per 1 liter. Minum seperti teh dengan madu setiap hari. Juga meningkatkan ingatan.
  3. Tuang 1 sudu besar celandine tanah dengan air mendidih 0.2 liter selama 20 minit, tapis. Kami mengambil dua sudu tidak lebih dari tiga kali sehari. Tempoh kemasukan tidak lebih dari tiga minggu. Selepas enam bulan, prosedur dapat diulang. Membantu dengan baik selepas strok.
  4. 350 gram madu, 0,5 kilogram cranberry (anda boleh ais krim), pukul 150 gram lobak parut dalam pengisar. Ia diambil dalam satu sudu makan bersama teh selepas makan. Simpan di dalam peti sejuk dalam bekas cetek.
  • Senam, berenang, berbasikal atau hanya latihan pernafasan adalah alat yang sangat kuat, kerana ia dapat meningkatkan peredaran darah dan memenuhi otak dengan oksigen. Bahkan pergerakan bulat kepala yang sederhana dan lancar ke satu arah dan yang lain memberikan hasil yang sangat baik. Ia berguna untuk mengurut otot leher, muka, telinga, kulit kepala. Mendaki di taman, di tebing takungan, di pergunungan sangat bermanfaat..

Setelah mengurus keadaan saluran darah terlebih dahulu, menggunakan gudang ubat-ubatan rakyat untuk memelihara dan memperbaiki peredaran darah serebrum, memberi otak peluang untuk menerima segala yang diperlukan sepenuhnya, membersihkan badannya dari toksin berbahaya, anda dapat mengembalikan keupayaan otak yang hilang sebelumnya, memulihkan ingatan, meningkatkan perhatian dan mengembalikan kegembiraan hidup.

8 teka-teki untuk melatih memori: orang dewasa dan kanak-kanak

Perkembangan memori: permainan kertas untuk seisi keluarga

Ahli psikologi Angels Navarro, penulis, pengarang monograf mengenai perkembangan memori dan perhatian, terapi bermain psikomotor

Kita sering mengadu tentang ingatan yang lemah - baik yang kita ingat, dan terutama pada anak-anak. Pakar sebulat suara: anda hanya perlu menangani perkembangan memori. Untuk menjadikan sesuatu lebih menyeronokkan, kami telah memilih 8 teka-teki dari buku baru, yang semuanya berkaitan dengan peningkatan memori. Kami berharap permainan ini dapat mencerahkan masa lapang keluarga anda.

Biola, gunting, zirafah.

Perhatikan objek dalam gambar dengan teliti selama dua minit. Kemudian, tanpa melihat gambar, tuliskan di atas sehelai kertas apa yang anda ingat. Jangan berkecil hati jika anda tidak dapat mengingat semuanya.

Apa yang ada di poster?

Perhatikan poster sebentar.

Sekarang, tanpa mengintip, jawab soalan-soalannya.

  1. Berapa banyak kuda yang ditunjukkan di poster?
  2. Ini mengenai AS atau UK?
  3. Apa yang diumumkan oleh poster ini - festival filem atau sarkas?
  4. Berapakah bilangan bintang di bahagian bawah poster?

Lilin dan orang salji

Tentukan persatuan untuk nombor dan perkataan mengikut bentuk luarannya. Anda boleh menghabiskan banyak masa untuk ini mengikut keperluan anda. Kemudian tutup gambar.

Jawab soalan yang dicadangkan.

  1. Tokoh apa yang sesuai dengan orang salji?
  2. Berapakah nombor yang sesuai dengan jurang dan lilin?
  3. Berapakah bilangan yang sesuai dengan perahu layar, telur dan ular?
  4. Berapakah nombor yang sesuai dengan belon, burung, gelongsor kanak-kanak dan itik?

Semua orang berenang!

Pelajari dan hafal perincian foto selama satu setengah minit. Kemudian tutup dan jawab soalan.

  1. Di mana tindakan itu berlaku - di pantai atau di pergunungan?
  2. Adakah semua wanita memakai pakaian renang?
  3. Adakah terdapat seorang lelaki dalam foto dengan jari telunjuk yang dinaikkan??
  4. Adakah semua orang di latar depan atau ada orang lain di latar belakang??

Semasa Galileo dilahirkan?

Selama satu setengah minit, hafal nama-nama tokoh sejarah dan tahun kelahiran mereka. Kemudian tutup senarai.

Thomas Edison1847
Kardinal Richelieu1585
Maria Curie1867
Galileo1564
Voltaire1694
Nikollo Paganini1782
Sarah Bernhardt1844
Rabindranath Tagore1861

Sekarang semua nama dan tarikh bercampur. Cari tahun kelahiran yang betul bagi setiap orang bersejarah.

Kardinal Richelieu1861
Nikollo Paganini1564
Maria Curie1585
Galileo1867
Thomas Edison1694
Sarah Bernhardt1782
Voltaire1844
Rabindranath Tagore1847

Berapa banyak almari pakaian?

Anda perlu melengkapkan bilik anak-anak anda. Gambar menunjukkan harga dari katalog perabot. Ingatlah mereka selama satu minit. Sekarang tutup label dan jawab soalan:

Berapa banyak wang yang akan anda belanjakan jika anda memutuskan untuk membeli katil dua tingkat, permaidani bulat, dua kerusi berlengan, dua lampu dan almari pakaian dua keping?

Apa makan tengah hari?

Sekumpulan rakan pergi makan tengah hari bersama. Baca pesanan dan ingatlah. Sekarang tutup senarai.

Jawab soalan berikut:

  1. Berapa banyak air yang dipesan rakan?
  2. Adakah ada yang memesan sandwic ikan?
  3. Sara meminta gula atau sakarin?
  4. Yang memesan roti bakar?
  5. Yang memesan dua minuman sekaligus?
  6. Apa yang diperintahkan oleh Martin?

Berapa banyak kerusi?

Kaji pelan rumah dengan teliti selama empat puluh lima saat. Kemudian tutup dan jawab soalan.

Adakah rumah mempunyai teres?
Bilik mandi bertentangan dengan bilik tidur?
Bilik tidur berkembar?
Adakah terdapat meja di hadapan sofa?
Terdapat dua kerusi di teras?
Meja ruang makan adalah bulat, persegi atau segi empat tepat?