Utama > Tekanan

Gagap dalam rawatan kanak-kanak

Stuttering (logoneurosis) adalah gangguan pertuturan kompleks yang berkaitan dengan psikofisiologi, di mana integriti dan kelancaran pertuturan seseorang terganggu. Ini menampakkan diri dalam bentuk pengulangan atau pemanjangan bunyi, suku kata, atau kata-kata. Ia dapat menampakkan diri dalam bentuk berhenti atau tidak yakin dengan pertuturan, akibatnya aliran iramanya terganggu.

Bercakap adalah salah satu aktiviti yang paling mencabar. Interaksi pertuturan adalah syarat yang diperlukan untuk kehidupan. Perkembangan sistem otak yang memberikan fungsi pertuturan tidak berakhir pada masa pranatal, tetapi berlanjutan selepas kelahiran. Fungsi pertuturan, secara ontogenetik yang paling lama dibezakan dan lambat matang, rapuh dan rentan - tempat paling tidak tahan. Dan seperti yang anda ketahui, di mana ia nipis, di sana ia pecah.

Logoneurosis - neurosis pertuturan - varian neurosis sistemik. Ketidakkonsistenan sistem kawalan pertuturan dan pembiakan pertuturan ditunjukkan oleh pelanggaran kelancaran pertuturan. Dan semakin besar rasa takut akan hasil pertuturan, pertuturan semakin terganggu, kerana penekanan perhatian mempengaruhi. Logophobia meningkatkan keparahan neurosis log dan menyukarkan rawatannya.

Gagap adalah perkara biasa pada kanak-kanak berumur 2 hingga 5 tahun. Peranan penting dalam perkembangan kegagapan dimainkan oleh kecenderungan keturunan. Kerosakan pertuturan didiagnosis tiga kali lebih kerap pada kanak-kanak lelaki berbanding kanak-kanak perempuan. Pada usia prasekolah, kemahiran pertuturan lisan yang betul terbentuk.

Sebab-sebab gagap:

  • peningkatan nada dan kesediaan kejang yang timbul secara berkala dari hujung motor pusat-pusat pertuturan otak;
  • akibat tekanan akut dan kronik pada masa kanak-kanak;
  • kecenderungan genetik (beberapa jenis kegagapan diwarisi);
  • akibat kerosakan perinatal pada sistem saraf pusat;
  • kecenderungan tindak balas kejang;
  • pelbagai kerosakan otak;
  • trauma, akibat penyakit berjangkit dan endokrin;
  • pelanggaran perkembangan normal pertuturan pada kanak-kanak (perkembangan pertuturan awal dan perkembangan psikomotor yang tertunda);
  • kanak-kanak dapat meniru orang yang gagap, tetapi setelah beberapa lama mereka akan membentuk kecacatan yang berterusan;
  • ketika cuba melatih orang kidal semasa kecil;
  • kekurangan kasih sayang, cinta, pemahaman pada anak.

Pada usia tiga tahun, anak kecil mengembangkan sistem pergerakan pertuturan dan pemikiran lisan yang terkoordinasi. Ucapan pada usia ini adalah kawasan yang paling rentan dan terdedah. Pelanggaran perkembangan pertuturan disebabkan oleh fakta bahawa anak-anak sangat mudah bersemangat, sebahagian daripada mereka cenderung untuk menyita. Ciri khas neurofisiologi pada zaman ini adalah kenyataan bahawa mereka tidak mempunyai reaksi penghambatan yang kuat. Risiko terkena kegagapan pada anak yang bersemangat jauh lebih tinggi daripada pada pesakit phlegmatic.

Gagap pada kanak-kanak boleh berlaku sebagai akibat daripada asuhan yang ketat, peningkatan keperluan untuk anak. Sebilangan ibu bapa ingin membangkitkan genius dari anak-anak mereka, memaksa anak-anak mereka untuk menghafal puisi yang hebat, mengucapkan dan menghafal kata-kata dan suku kata yang sukar, yang seterusnya dapat menyebabkan gangguan pertuturan anak. Gagap pada kanak-kanak boleh meningkat atau menurun. Kerja berlebihan, selsema, pelanggaran rutin harian, hukuman dapat menjadi faktor yang memprovokasi peningkatan kegagapan. Sekiranya kanak-kanak kecil mempunyai gejala gangguan pertuturan pertama, anda mesti segera menghubungi pakar, ini tidak akan berfungsi sendiri.

Ia perlu untuk menyembuhkan kegagapan pada kanak-kanak sebelum sekolah. Untuk memahami bagaimana menghilangkan kegagapan, ibu bapa dengan anak-anak berusia 2-5 tahun beralih kepada ahli terapi pertuturan.

Gangguan pertuturan yang diperhatikan semasa akil baligh adalah salah satu manifestasi neurosis. Kerosakan pertuturan dapat bertambah baik apabila seseorang semakin tua. Menurut statistik, hanya satu peratus populasi dewasa yang menderita kegagapan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak tergagap?

Rawatan kegagapan pada kanak-kanak dilakukan bersama oleh psikologi, ahli terapi pertuturan dan pakar pediatrik.

Tugas pakar pediatrik adalah merawat komorbiditi, menguatkan badan, mencegah selesema, terutama penyakit telinga dan pita suara. Adalah perlu untuk mengubati penyakit kronik, untuk mencapai pengampunan jangka panjang yang stabil. Adalah penting untuk menetapkan prosedur fisioterapi kanak-kanak: kolam renang, urut, tidur dengan elektrik.

Psikoterapi menolong anak mengatasi penyakitnya, membantunya merasa selesa dalam apa jua keadaan, menolong tidak takut untuk berkomunikasi dengan orang lain, menolong anak menyedari bahawa dia tidak rendah diri dan tidak berbeza dengan rakan-rakannya di sekelilingnya. Kelas dengan ahli psikologi semestinya dilakukan bersama dengan ibu bapa yang juga membantu anak mengatasi penyakit ini.

Kelas terapi pertuturan membantu kanak-kanak mengatasi penyakit dengan lebih cepat.

Kelas terapi pertuturan

Kelas diadakan mengikut sistem tertentu, mempunyai tahap, urutan. Pertama, kanak-kanak belajar menggunakan naratif yang betul. Mereka membaca puisi, menceritakan semula kerja rumah. Keanehan cerita ini adalah bahawa anak merasa selesa, dia tahu bahawa dia tidak akan diberi nilai, dan tidak ada yang akan menertawakannya. Pertuturan kanak-kanak semasa aktiviti tersebut diukur, tenang, tanpa mengubah intonasi. Apabila mungkin untuk mencapai ketiadaan kegagapan dalam cerita naratif, anak diminta untuk membawa pewarnaan emosi untuk bersuara: di suatu tempat untuk menaikkan suaranya, di suatu tempat untuk membuat aksen, di suatu tempat untuk membuat jeda teater.

Di dalam kelas, pelbagai situasi kehidupan disimulasikan di mana seorang kanak-kanak mungkin mendapati dirinya sendiri. Ini membantunya mengatasi kegagapan di luar pejabat ahli terapi pertuturan..

Sangat mustahak untuk menjaga anak dalam keadaan baik. Anak itu harus mendapat ganjaran atas pencapaian mereka. Biarkan ia hanya pujian, tetapi anak itu harus merasakan pentingnya pencapaian mereka..

Contoh pertuturan yang betul harus ada di dalam kelas. Ini boleh menjadi ucapan ahli terapi pertuturan, perbualan kanak-kanak lain yang telah berjaya menyelesaikan kursus rawatan..

Bahagian yang sangat penting dalam rawatan kanak-kanak dengan kegagapan adalah penggunaan teknik seperti irama terapi pertuturan. Teknik ini merangkumi latihan untuk vokal, otot muka, permainan luar, latihan dan permainan dengan nyanyian, tarian bulat.

Adalah mustahak agar anak diberi tugas pekerjaan rumah, kerana rawatan tidak boleh hanya terbatas di pejabat ahli terapi pertuturan.

Dalam keadaan apa pun, dalam keadaan apa pun, tinggikan suara anda pada anak, ini hanya dapat memperburuk kegagapan.

Penggunaan kaedah terapi pertuturan moden membantu kanak-kanak mengatasi penyakit dengan cepat dan menjalani kehidupan yang penuh. Adalah sangat penting untuk berusaha mengatasi kegagapan sebelum anak memasuki sekolah (dan untuk ini anda perlu menghubungi ahli terapi pertuturan secepat mungkin dan mematuhi semua arahannya dengan tegas), kerana kurikulum sekolah merangkumi ucapan umum ketika menjawab soalan guru, yang boleh menjadi masalah besar bagi bayi.

Mengatasi kegagapan menjadi lebih sukar dengan usia kerana pengukuhan kemahiran pertuturan yang salah dan gangguan yang berkaitan. Oleh itu, lebih awal rawatan dimulakan, semakin baik hasilnya. Sebagai hasil rawatan, 70% kanak-kanak prasekolah menyingkirkan kegagapan sepenuhnya; 30% mempunyai kesan sisa; 20% pelajar sekolah sembuh sepenuhnya; 80% telah meningkatkan pertuturan ke tahap yang berbeza-beza.

Gagap pada kanak-kanak: penyebab dan rawatan logoneurosis (senaman dan ubat-ubatan)

Rawatan kegagapan pada kanak-kanak, gangguan pertuturan yang paling biasa, dilakukan dengan berkesan menggunakan teknik yang dikembangkan khas dan hari ini mempunyai prognosis yang baik.

Apa yang perlu dilakukan jika seorang kanak-kanak mula gagap, apa yang tergagap pada kanak-kanak, sebab dan rawatan logoneurosis - baca tentang ini dan banyak lagi dalam artikel ini.

Logoneurosis pada kanak-kanak - apa itu

Gagap atau, dalam istilah perubatan, logoneurosis adalah kecacatan dalam bidang pertuturan yang disebabkan oleh penyimpangan dalam kerja sistem saraf pusat. Ketika gagap, ucapan menjadi tidak sekata, spasmodik, disertai dengan gagap kejang dan pengulangan pelbagai bunyi individu.

Dengan logoneurosis pada kanak-kanak, gejala berikut diperhatikan:

  • ucapan berselang dengan pemanjangan bunyi dan suku kata (m-m-m-machine, ma-ma-machine), atau dengan jeda paksa (m…. mesin);
  • kegelisahan, kegelisahan, ketegangan sebelum ucapan;
  • pergerakan yang tidak dapat dipertanggungjawabkan, misalnya, sering berkedip, meringis wajah, sebagai usaha mengatasi kegagapan;
  • pernafasan sekejap dengan nafas terlalu dalam, atau pernafasan cepat dengan kegembiraan.

Kerja organ organ pertuturan yang terkoordinasi dengan baik, sistem pernafasan dan suara gagal dan kelancaran pertuturan terganggu.

Bagaimana anda tahu jika anak anda gagap? Kekejangan muka, sesak nafas, suara tegang dan tekanan daripada komunikasi. Sekiranya tidak ada ketegangan, tetapi hanya ada kegagapan dalam ucapan kerana keinginan untuk menyuarakan semuanya sekaligus, maka anda tidak perlu risau.

Punca logoneurosis pada kanak-kanak

Mengapa kanak-kanak itu gagap? Sebabnya mungkin:

  • beban emosi dan maklumat;
  • penyakit dan komplikasi masa lalu selepasnya;
  • tiruan orang tersayang yang gagap;
  • kelemahan kongenital organ-organ artikulasi;
  • keturunan;
  • kecederaan melahirkan anak;
  • penyakit berjangkit yang teruk;
  • gangguan organik dalam kerja otak.

Sekiranya seorang kanak-kanak yang terlalu emosional, pemalu, mudah marah mula gagap pada usia 2 atau 3 tahun, penyebabnya boleh menjadi ketakutan yang teruk.

Sebab-sebab kegagapan pada anak-anak berusia 3, 4, 5 tahun, ketika proses pembentukan pertuturan, pengisian kosa kata sedang berlangsung secara aktif, boleh menjadi maklumat yang berlebihan. Rawatan dalam kes seperti itu semestinya menyediakan untuk mengatur rejimen hari yang hemat dengan tinggal lama di udara segar, waktu tidur yang mencukupi, tidak ada tekanan dan pengecualian interaksi dengan peralatan komputer.

Kadang-kadang anak mungkin tergagap, meniru seseorang yang dekat, terutama ketika proses "berbicara" sedang berlangsung.

Penyakit dengan komplikasi secara signifikan mengurangkan imuniti anak, membuatnya terlalu sensitif terhadap manifestasi dunia luar dan boleh mencetuskan gangguan pertuturan. Otot artikulasi yang lembik, lidah yang malas sama sekali tidak menyumbang kepada kelancaran pertuturan dan juga boleh menjadi penyebab logoneurosis.

Kes kegagapan akibat perubahan organik di otak dianggap kompleks dan memerlukan rawatan dalam dan jangka panjang..

Jenis dan jenis kegagapan pada kanak-kanak

Sekiranya kekejangan organ artikulasi berlaku dengan latar belakang kegembiraan, tekanan emosi, dan jika tidak ada tekanan, ini bukan jenis logoneurosis neurotik. Sekiranya kanak-kanak itu gagap terus menerus, tanpa mengira keadaan luaran, kerana pelanggaran perkembangan fizikal dan mental, maka terdapat jenis patologi neurosis.

Dengan sifat manifestasi, gagap terbahagi kepada beberapa jenis:

  • tonik, apabila jeda yang berpanjangan berlaku kerana kekejangan otot-otot pertuturan, suara diberikan dengan sukar, wajah tegang, pernafasan terganggu;
  • klonik, apabila bunyi, suku kata diulang berulang kali;
  • bercampur, apabila terdapat tanda-tanda jenis tonik dan klonik.

Untuk menyembunyikan kecacatan, anak itu tersenyum, batuk, menguap. Atau dia mengepalkan penumbuknya, mengetuk kakinya untuk mengatasi masalah itu. Bagaimana menolong orang kecil? Bagaimana menyelamatkan anak dari kegagapan? Sebelum memulakan rawatan, masuk akal untuk membincangkan akar masalah psikologi..

Psikosomatik logoneurosis pada kanak-kanak

Ahli psikologi berpendapat bahawa kaedah membesarkan anak dalam keluarga dapat mempengaruhi penampilan masalah dengan pertuturan. Mereka dikaitkan dengan jenis psikologi kanak-kanak:

  • Histeria. Ini adalah jenis ketika anak boleh melakukan apa sahaja. Mereka merosakkannya, memenuhi setiap keinginannya. Masa sukar datang apabila anda perlu "keluar", misalnya, ke tadika dan menjadi seperti orang lain. Tekanan boleh mencetuskan kegagapan.
  • Neurasthenic. Dalam kes ini, anak ditekan kerana tidak selaras dengan cita-cita yang dipegang oleh ibu bapa. Abaikan, keengganan untuk memperhitungkan pendapatnya, penghinaan terhadap maruah - tekanan psikologi seperti itu boleh menyebabkan logoneurosis.
  • Psikasthenik. Keperlindungan ibu bapa yang berlebihan, kawalan sepenuhnya terhadap mereka menjadikan anak tidak aman dan malu-malu. Komunikasi dengan rakan sebaya sukar baginya. Kanak-kanak seperti itu mungkin mula tergagap..

Berisiko adalah kanak-kanak yang mudah dipengaruhi dan terlalu rentan, tidak tegas dan malu-malu.

Untuk menyelamatkan orang kecil yang tidak berdaya dari masalah, masuk akal untuk tidak memanjakan anak, mempertimbangkan pendapatnya, untuk mewujudkan keadaan untuk berkomunikasi dengan rakan sebaya, untuk membolehkan dia belajar dunia di sekelilingnya tanpa kawalan yang berlebihan dari pihak ibu bapa. Kasih sayang terhadap anak anda akan menjadikannya orang yang bebas..

Cara merawat kegagapan pada kanak-kanak: pakar dan kaedah

Kanak-kanak itu mula gagap pada usia 3-4 tahun, gagap pada usia 6-7 tahun. Apa nak buat? Adakah kegagapan dapat disembuhkan dan bagaimana? Siapa yang merawat kegagapan pada kanak-kanak? Mari pergi dengan teratur.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak gagap? Dengan pendekatan bersepadu, kegagapan dapat diperbaiki dengan jayanya! Untuk melakukan ini, perlu menjalani pemeriksaan untuk menentukan penyebabnya dan memulakan rawatan tepat pada masanya..

  • Ahli terapi pertuturan akan menghilangkan penyelewengan dalam kerja alat artikulatori, mengajar sebutan suara yang betul, membetulkan kelancaran dan ketepatan pertuturan.
  • Pakar psikologi akan mengenal pasti punca penyakit, membantu mengatasi ketakutan, kegelisahan, kegembiraan, mengajar sikap yang betul terhadap situasi tertekan.
  • Pakar neurologi akan menetapkan terapi yang sesuai untuk menormalkan fungsi sistem saraf.

Kaedah moden untuk merawat penyakit ini merangkumi kaedah pembetulan dan terapi.

Menstabilkan keadaan emosi dan mengimbangkan sistem saraf adalah perkara utama dalam kegagapan neurotik. Tablet dan ubat-ubatan dalam bentuk persediaan herba penenang, hipnosis, urut, serta latihan pernafasan dan latihan gagap, yang diselaraskan dengan ahli terapi pertuturan, yang harus anda lakukan secara teratur di rumah, semuanya adalah bantuan yang nyata untuk anak anda..

Dalam kes gagap seperti neurosis, terapi untuk gangguan otak ditetapkan, yang bertujuan untuk memulihkan proses mental. Penggunaan ubat penenang dan antispasmodik, bekerjasama dengan psikoterapis dan ahli terapi pertuturan - ini adalah kompleks rawatan.

Rawatan gagap di rumah

Aktiviti terapi dan rekreasi yang dapat diberikan oleh ibu bapa kepada anak adalah:

  • berjalan-jalan di udara segar, lawatan di alam semula jadi, permainan, aktiviti sukan;
  • tidur penuh;
  • pemakanan sihat;
  • mewujudkan suasana hati yang baik, yang difasilitasi oleh sikap baik hati terhadap satu sama lain, peningkatan wilayah dan premis tempat anak itu;
  • senaman dan tarian berirama untuk muzik.

Rawatan di rumah untuk kegagapan merangkumi sikap penyayang dan perhatian terhadap bayi. Sekiranya anak anda tergagap, berikut adalah beberapa petua yang baik:

  • Bercakap dengan bayi anda dengan perlahan, luangkan masa anda, sebutkan setiap perkataan.
  • Bercakap dengan tenang, dengan senyuman, ramah.
  • Pergerakan dan kata-kata yang tajam, teriakan dan kedutan, tidak dapat diterima.
  • Sekiranya anda menggendong bayi, duduk "sejajar" dan melihat ke matanya, dia pasti akan dapat memberitahu anda tanpa ragu-ragu semua perkara yang dia tidak sabar untuk memberitahu anda. Masih boleh! Dia akan merasakan sokongan anda.!
  • Atur pembacaan rumah yang selesa, dan biarkan pahlawan dongeng menjadi baik dan berani.
  • Ajar anak tanggungjawab, berdikari, ajar dia bekerja.

Perbualan dengan anak-anak sangat penting untuk dinamika positif, yang membantu membentuk sikap yang betul terhadap diri mereka sendiri, percaya pada kekuatan mereka sendiri, mengajar untuk menetapkan matlamat dan menuju ke arah mereka..

Rawatan untuk kegagapan pada remaja

Anak-anak remaja juga mudah dijangkiti penyakit ini. Perubahan hormon dalam badan, jiwa yang tidak stabil, terlalu tinggi nilai menjadikan tubuh mudah terdedah. Logoneurosis boleh memperburuk masalah psikologi yang wujud pada zaman ini dan menyebabkan kompleks.

Untuk menyembuhkan kegagapan pada remaja, perlu juga membentuk satu pasukan doktor pakar, ibu bapa dan orang yang sedang berkembang sendiri, untuk bersama-sama mengatasi gangguan pertuturan ini..

Cadangan berikut dapat membantu seorang remaja menyingkirkan kegagapan sendiri sebagai langkah tambahan:

  • Nyanyikannya. Anda tidak akan dapat gagap semasa menyanyi. Cuba lakukan dengan senang hati..
  • Dapatkan kreatif. Hadkan aktiviti yang memerlukan aktiviti mental yang kuat. Meditasi, yoga, perjalanan juga bermanfaat..
  • Simpan buku harian. Ini akan memberi anda peluang untuk merenungkan, mengekspresikan secara bertulis, dan tidak dengan lantang, pemikiran anda dalam suasana yang tenang. Monolog mental tanpa gagap akan membantu mengatasi masalah gangguan pertuturan.
  • Kuasai latihan pernafasan, belajar bernafas dengan lancar dan terukur. Ini akan membantu pertuturan anda menjadi sama..

Carilah, cari kekuatan untuk mengatasi masalah itu, itu boleh dilakukan.

Anak-anak kita, tanpa mengira usia, sayang kepada kita. Gagap adalah masalah. Tetapi ia dapat diselesaikan dan dapat diatasi. Kesabaran, keyakinan dalam kejayaan, dan yang paling penting, cinta yang tidak terbatas untuk anak anda dapat membuat keajaiban!

Anak mula gagap? Kami merawat kegagapan pada kanak-kanak di rumah

Gagap tergolong dalam kategori penyakit yang disebut logo neurosis. Rawatan kegagapan pada kanak-kanak adalah proses yang kompleks, memakan masa dan panjang yang memerlukan pendekatan bersepadu. Mereka paling kerap muncul pada kanak-kanak ketika mereka mula bercakap, di suatu tempat antara usia 2 dan 3 tahun. Tempoh kedua boleh berlaku pada remaja berusia 12 hingga 15 tahun. Dan dalam tempoh ini, anda perlu memperlakukan anak-anak seperti itu. Sebagai permulaan, saya mencadangkan untuk lulus satu ujian kecil: Ucapkan perkataan "Streptococcus" dengan kuat dan jelas kepada anak itu. Bagaimana ia berlaku? Adakah anak anda dapat menyebut perkataan ini dengan jelas dan jelas? Maka dia tidak mempunyai masalah dengan gagap! Tetapi jika anda tidak dapat, pastikan anda membaca artikel itu hingga akhir.!

Mengapa kegagapan berlaku?

Saya ingin segera mengatakan bahawa tidak akan ada kegagapan dari ketakutan! Ini semua fiksyen! Tetapi sekarang saya akan memberitahu anda dengan lebih terperinci mengapa kegagapan benar-benar berlaku. Gagap boleh menjadi organik. Semua orang tahu bahawa otak kita bertanggungjawab untuk pergerakan pelbagai bahagian badan, dan juga kawalannya. Jadi, sebahagian besar otak bertanggungjawab untuk bibir dan lidah (pusat dan zon pembentukan ucapan). Masalah pertama ialah gangguan ucapan boleh dikaitkan dengan strok (ini berlaku pada orang dewasa). Sebab utama kegagapan pada kanak-kanak adalah kelewatan perkembangan pusat pertuturan! Kanak-kanak mungkin mengalami kegagapan pertama kerana hakikat bahawa pusat-pusat dan zon-zon pembentukan pertuturan ini, yang bertanggungjawab untuk penyelarasan ucapan ini, belum matang (pematangan kemudian dari zon-zon ini), jadi anda perlu mendekati pemahaman dan rawatan kanak-kanak dengan betul, maka anda akan mengimbangi lebih cepat masalah yang diberikan. Kita semua tahu bahawa otak kita mempunyai dua belahan kiri dan kanan. Pusat pertuturan terletak di hemisfera kiri (ini untuk orang kanan) dan jika pusat pertuturan tidak terbentuk, maka hemisfera kanan akan mengganggu sebelah kiri, berkat ini, kanak-kanak gagap. Tugas guru, ibu bapa - jika anak gagap tidak menyiksanya dengan menghafal puisi dan membaca buku, terjemahkan semuanya ke dalam format bertulis!

Jenis kegagapan

Pertama sekali, perlu menentukan jenis gagap, kerana rancangan tindakan selanjutnya akan bergantung padanya..

  • Logoneurosis, atau gagap neurotik. Ia berlaku sebagai akibat dari keadaan traumatik pada kanak-kanak yang terdedah kepada reaksi neurotik, yang timbul disebabkan oleh ciri sistem saraf semula jadi (kanak-kanak seperti itu tidak mempunyai "kerosakan" sistem saraf pusat). Sebagai contoh, bayi melankolik yang melamun dan sensitif secara semula jadi atau gelisah kolerik yang luar biasa mempunyai kerentanan yang lebih tinggi terhadap kegagapan daripada phlegmatic yang tenang secara semula jadi. Juga, kegagapan jenis ini boleh berlaku dengan latar belakang peningkatan beban pertuturan yang tajam, sebagai contoh, ketika bayi melankolik berusia 3,5 tahun yang biasa bercakap, tetapi takut diarahkan untuk belajar puisi atau peranan yang terlalu sukar baginya ketika ini untuk anak-anak.
  • Gagap seperti neurosis. Tidak seperti jenis pertama, ia timbul dan tumbuh secara beransur-ansur. Dia akhirnya menampakkan dirinya ketika anak itu mula bercakap dalam keseluruhan frasa. Selalunya dapat diperhatikan bahawa, selain masalah pertuturan, bayi seperti itu ketinggalan dalam perkembangan fizikal dan mental. Pemeriksaan neurologi kanak-kanak seperti ini cenderung untuk menunjukkan tanda-tanda lesi umum saraf pusat

Jenis kegagapan

Terdapat tiga jenis kegagapan:

  1. Jenis klon gagap (berulang) - apabila seseorang (anak) mengulang huruf. Contoh: "Ma-ma-ma-ma-ma-ma". Dalam kes ini, terdapat pengulangan beberapa bunyi..
  2. Gagap meruncing - seseorang tidak dapat mula bercakap (mulakan dengan kata). Dia boleh berkata: "Mmmm" dan selepas itu ada jeda dalam ucapan, dan kemudian "Ibu".
  3. Clonic-tonic (bentuk stuttering yang lebih kompleks) - ketika, bersamaan dengan pengulangan, ada jeda antara pengucapan.

Rawatan gagap

Rawatan kegagapan selalu rumit dan hanya boleh dimulakan setelah lulus pemeriksaan menyeluruh. Sekiranya doktor memutuskan bahawa kanak-kanak itu mempunyai jenis kegagapan neurotik (logoneurosis), maka psikologi kanak-kanak akan menjadi pakar utama yang harus anda hubungi. Tugas utamanya adalah mengajar kaedah relaksasi, melegakan ketegangan otot dan emosi, meningkatkan daya tahan emosi anak terhadap tekanan, mengajar ibu bapa kaedah berinteraksi berkesan dengan anak, dengan mempertimbangkan sifat sistem sarafnya, memilih langkah-langkah pendidikan yang optimum, dll. Juga, kemungkinan besar, anda memerlukan farmakoterapi dalam bentuk ubat-ubatan kekejangan otot yang menenangkan dan melegakan, yang boleh dipilih oleh pakar neurologi dengan betul. Sudah tentu, bekerja dengan ahli terapi pertuturan juga diperlukan. Dengan kegagahan seperti neurosis, lebih penting untuk bekerjasama dengan ahli terapi pertuturan-defectologist, kerana kegagapan jenis ini memerlukan lebih banyak bantuan terapi pertuturan, yang semestinya berkala dan jangka panjang (sekurang-kurangnya setahun). Matlamat utama ahli terapi pertuturan adalah untuk mengajar anak bercakap dengan betul. Terdapat juga pemerhatian dinamik seorang pakar neurologi, yang mungkin akan menetapkan rawatan ubat kompleks jangka panjang, mengabaikan yang tidak akan berjaya dengan terapi pertuturan. Bantuan psikoterapi dalam kes ini tidak memainkan peranan utama.

Bantu dengan kegagapan di rumah

Untuk kanak-kanak mengatasi kegagapan, hanya bekerja dengan pakar tidak mencukupi, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat akan membantu. Penting untuk belajar bagaimana berinteraksi secara konstruktif dengan anak anda dan mewujudkan suasana tenang dan memahami di rumah, jika tidak, kerja pakar akan berjalan lancar. Semasa berkomunikasi dengan anak anda, cuba patuhi peraturan berikut.

  1. Bercakap dengan anak anda dengan perlahan dan kerap dengan jeda. Tunggu beberapa saat setelah anak anda selesai bercakap dan sebelum anda mula bercakap lagi. Ucapan santai dan tenang anda akan lebih bermanfaat daripada kritikan terhadap anak, atau nasihat seperti: "Bercakap lebih perlahan", "Ulangi perlahan-lahan lagi".
  2. Kurangkan jumlah soalan yang biasanya anda ajukan kepada anak anda. Kanak-kanak bercakap dengan lebih senang ketika mereka secara bebas meluahkan fikiran mereka sendiri daripada ketika mereka menjawab soalan dari orang dewasa. Daripada mengemukakan soalan, beri komen apa yang anak anda katakan, beri tahu dia bahawa anda telah mendengarkannya..
  3. Gunakan ekspresi dan gerak badan anda, beri tahu si anak bahawa anda mendengar isi pernyataannya dengan teliti dan tidak memperhatikan bagaimana dia mengatakannya.
  4. Luangkan beberapa minit setiap hari pada masa yang sama untuk memberi perhatian kepada anak anda. Selama ini, izinkan anak itu melakukan apa sahaja yang dia mahukan. Biarkan dia memimpin anda dan tentukan sama ada dia mahu bercakap atau tidak. Sekiranya anda bercakap dengannya pada masa ini, maka bercakaplah dengan perlahan dan sangat tenang, dengan banyak berhenti. Kesunyian dan ketenangan ini akan membantu mewujudkan suasana kepercayaan khusus untuk anak kecil dan memberi dia peluang untuk merasakan bahawa ibu bapa senang berkomunikasi dengannya.
  5. Tolong setiap ahli keluarga belajar bercakap dan mendengar satu sama lain secara bergantian. Lebih mudah bagi kanak-kanak, terutama mereka yang tergagap, untuk bercakap ketika mereka tidak terganggu dan pendengar memberi mereka perhatian sepenuhnya..
  6. Perhatikan bagaimana anda berkomunikasi dengan anak anda. Cuba dengarkan anak anda lebih banyak agar dia yakin bahawa dia tidak akan terganggu dan dia mempunyai cukup masa untuk bercakap. Cuba kurangkan jumlah kritikan, gangguan dan pertanyaan kepada anak itu, dan juga perlahankan tahap percakapan anda.
  7. Dan yang paling penting, tunjukkan kepada anak anda bahawa anda menerimanya sebagaimana adanya. Kekuatan yang paling kuat adalah sokongan anda kepadanya, sama ada dia gagap atau tidak..

Gagap pada kanak-kanak

Gagap pada kanak-kanak adalah kecacatan pertuturan di mana pergerakan kejang otot-otot bahagian artikulasi, vokal dan pernafasan alat pertuturan berlaku pada awal atau pertengahan pertuturan, akibatnya pesakit bergantung pada bunyi atau sekumpulan suara tertentu. Gagap bukanlah gangguan sistem saraf pusat yang tidak dapat dipulihkan.

Selalunya, kegagapan pada kanak-kanak pertama kali dikesan pada usia 2–5 tahun, iaitu, dalam tempoh pembentukan intensif fungsi pertuturan anak. Lebih jarang, proses patologi menampakkan diri di sekolah awal atau remaja. Tempoh yang paling rentan, iaitu, di mana risiko mengembangkan patologi sangat tinggi, adalah usia 2-4 dan 5-7 tahun..

Gagap pada kanak-kanak boleh menyebabkan penyempitan lingkaran rakan anak, timbulnya rasa curiga, kegelisahan, kerengsaan, perasaan tidak mencukupi, penurunan prestasi sekolah, masalah dengan penyesuaian dalam masyarakat.

Gagap adalah patologi yang agak biasa, ia diperhatikan pada 5-8% kanak-kanak, pada kanak-kanak lelaki hampir 3 kali lebih kerap daripada pada kanak-kanak perempuan. Di samping itu, ia lebih stabil pada kanak-kanak lelaki. Beban keturunan dijumpai pada sekitar 17.5% kes kegagapan neurotik pada kanak-kanak.

Punca kegagapan pada kanak-kanak dan faktor risiko

Tidak mustahil untuk mengenal pasti punca kegagapan pada kanak-kanak..

Faktor risiko merangkumi:

  • kecenderungan keturunan;
  • kelemahan kongenital alat pertuturan;
  • pelanggaran pengembangan rasa irama dan kemahiran motorik, pergerakan meniru-artikulasi;
  • patologi organik sistem saraf pusat;
  • trauma intrauterin atau kecederaan yang dialami semasa melalui saluran kelahiran;
  • tekanan mental yang berlebihan;
  • gangguan metabolik.

Gagap pada kanak-kanak boleh diprovokasi oleh trauma mental satu tahap (ketakutan teruk, kegembiraan, pemisahan dari orang yang disayangi), dwibahasa atau multibahasa dalam keluarga, kadar pertuturan yang dipercepat secara patologi (tachyllalia), pengucapan kata-kata yang kabur, tuntutan berlebihan pada ucapan anak, tiruan (dengan komunikasi yang berpanjangan dengan orang gagap). Patologi boleh terbentuk dengan latar belakang neurotisasi mental yang berpanjangan dengan sikap tidak adil dan kasar yang berpanjangan terhadap anak (hukuman, ancaman, nada yang berterusan), iklim psikologi yang buruk dalam keluarga, enuresis, peningkatan kerengsaan, ketakutan malam.

Kami mengesyorkan mempercayakan rawatan kegagapan pada kanak-kanak kepada pakar profesional pusat psikoterapi Alvian.

Gagap pada kanak-kanak dapat menampakkan diri setelah penyakit berjangkit yang teruk, serta komplikasinya.

Bentuk kegagapan pada kanak-kanak

Mengikut faktor etiologi, kegagapan pada kanak-kanak terbahagi kepada dua bentuk:

  • neurotik (logoneurosis) - kerana trauma psikologi, boleh berkembang pada usia berapa pun;
  • seperti neurosis - kerana disfungsi struktur serebrum, biasanya berlaku pada 3-4 tahun.

Gagal neurotik pada anak kecil dapat memperbaiki diri dalam kumpulan terapi pertuturan dan tadika.

Bergantung pada ciri-ciri gangguan pertuturan, kegagapan boleh menjadi jenis berikut:

  • tonik - kelewatan pada bunyi atau sekumpulan bunyi;
  • klonik - pengulangan bunyi, suku kata atau perkataan;
  • bercampur.

Tahap gagap pada kanak-kanak

Terdapat empat peringkat dalam perkembangan patologi:

  1. Gangguan pengucapan sering terjadi pada kata-kata awal kalimat, ketika mengucapkan bahagian pertuturan yang pendek (konjungsi, preposisi), anak tidak menanggapi kesulitannya dalam mengucapkan kata-kata.
  2. Gangguan pertuturan berlaku secara berkala, lebih kerap semasa pertuturan pantas, dengan kata-kata polysyllabic, kanak-kanak mencatat kesukaran dengan pertuturan, tetapi tidak menganggap dirinya gagap.
  3. Penyatuan sindrom kejang diperhatikan, pesakit tidak mengalami rasa janggal atau takut ketika berkomunikasi.
  4. Reaksi emosi yang diucapkan terhadap kegagapan, kanak-kanak itu cuba mengelakkan komunikasi.

Gejala

Selalunya kegagapan disertai oleh gangguan somatik pada alat artikulatori: penyimpangan lidah ke sisi, fornix tinggi lelangit, hipertrofi concha hidung, septum hidung yang menyimpang.

Gangguan pernafasan merangkumi pengambilan udara yang berlebihan semasa menghirup dan menghembuskan nafas dengan latar belakang gangguan ketahanan di kawasan artikulasi. Semasa cuba mengucapkan suara, penutupan glotis yang kejang berlaku, yang menghalang pembentukan suara. Dalam kes ini, terdapat pergerakan cepat dan tajam laring ke atas dan ke bawah, serta pergerakan ke hadapan. Pesakit berusaha mengucapkan bunyi vokal dengan kuat. Pada masa yang sama, gejala kegagapan dapat dikurangi hingga normalisasi pertuturan ketika bernyanyi, berbisik.

Pesakit boleh mengiringi ucapannya dengan isyarat yang tidak diperlukan, tetapi dibuat oleh kanak-kanak secara sedar. Semasa serangan gagap, anak dapat memiringkan kepalanya atau membuangnya kembali, mengepalkan penumbuknya, menghentakkan kakinya, mengangkat bahu, beralih dari kaki ke kaki.

Bahagian utama rawatan gagap di institusi khusus adalah irama terapi pertuturan dan psikoterapi kolektif dengan cara yang suka bermain.

Kadang-kadang kegagapan disertai oleh gangguan mental, misalnya, ketakutan gagal dalam pengucapan bunyi, suku kata dan kata-kata tertentu. Pesakit cuba untuk tidak menggunakannya dalam pertuturan mereka dan mencari penggantinya. Dalam kes yang teruk, ini menyebabkan kebas mutlak semasa serangan kegagapan. Pemikiran mengenai kemustahilan komunikasi verbal yang normal dapat menjadi alasan untuk pembentukan kompleks rendah diri. Anak-anak menjadi pemalu, takut, pendiam, dan mungkin menjauhkan diri dari percakapan dan komunikasi secara umum.

Dengan bentuk tonik gagap, anak sering tersekat semasa perbualan dengan pembentukan jeda atau peregangan suku kata individu yang berlebihan dalam satu perkataan. Dalam bentuk patologi klonik, pesakit mengucapkan bunyi individu, kumpulan bunyi atau perkataan beberapa kali. Bentuk gagap bercampur dicirikan oleh gabungan tanda-tanda kegagapan tonik dan klonik. Dalam bentuk klonik-tonik gagap, pesakit biasanya mengulangi bunyi atau suku kata awal, setelah itu dia tersandung semasa perbualan. Dengan kegagapan tonik-klonik, gangguan pertuturan menampakkan diri dalam bentuk gagap dan berhenti dengan peningkatan suara yang kerap, gangguan pernafasan yang jelas dan pergerakan tambahan semasa perbualan.

Sekiranya pesakit mengalami kegagahan neurotik, gangguan pengucapan yang jelas (ucapan kabur) diperhatikan. Kanak-kanak dengan bentuk patologi ini, sebagai peraturan, mula bercakap kemudian daripada rakan sebaya mereka. Dengan perkembangan bentuk patologi neurosis, serangan gagap biasanya berlaku dalam situasi tertentu, misalnya, dengan kegembiraan.

Kadang-kadang kegagapan pada kanak-kanak tidak ada ketika bercakap dengan haiwan atau benda mati, membaca dengan kuat.

Diagnostik

Diagnosis dibuat oleh ahli terapi pertuturan atau pakar neurologi; seorang psikologi boleh terlibat untuk menjelaskan bentuk kegagapan.

Rawatan yang paling berkesan untuk kegagapan diperhatikan apabila gabungan latihan dengan urutan.

Diagnostik berdasarkan data yang diperoleh semasa pengumpulan aduan dan anamnesis. Situasi psikoemosi dalam keluarga anak, situasi di mana kegagapan berlaku dan / atau memburukkan lagi, keadaan di mana patologi terserlah, tempoh sejarah kegagapan diperjelaskan.

Perhatian tertumpu pada kehadiran tanda-tanda berikut selama tiga bulan atau lebih lama:

  • kesukaran dan kegagapan pada awal ucapan;
  • pelanggaran irama pertuturan (peregangan bunyi tertentu, pengulangan suku kata, potongan perkataan dan / atau frasa);
  • cubaan mengatasi kegagapan melalui pergerakan sisi.

Untuk mengecualikan gangguan organik sistem saraf, pengimejan resonans magnetik otak, elektroensefalografi, rheoencephalography mungkin diperlukan. Diagnosis pembezaan dilakukan dengan pertuturan kabur dan disfonia spastik.

Rawatan kegagapan pada kanak-kanak

Pembetulan gagap pada kanak-kanak bertujuan mengembangkan kemahiran pertuturan yang betul, menghilangkan sebutan yang tidak betul, mengatasi masalah psikologi. Ahli terapi pertuturan, pakar neurologi dan psikoterapis mengambil bahagian dalam rawatan ini.

Dengan bentuk gagap neurotik, kejayaan rawatan sangat bergantung pada diagnosis keadaan patologi yang tepat pada masanya. Gagal neurotik pada kanak-kanak dapat memperbaiki diri dalam kumpulan terapi pertuturan dan tadika. Bahagian utama rawatan gagap di institusi khusus adalah irama terapi pertuturan dan psikoterapi kolektif dengan cara yang suka bermain. Psikoterapi keluarga menggunakan kelonggaran, gangguan, dan cadangan juga penting. Kanak-kanak diajar untuk bercakap dalam nyanyian atau tepat pada waktunya dengan pergerakan jari yang berirama.

Dengan memberikan rawatan yang mencukupi tepat pada masanya, prognosisnya baik bagi 70-80% pesakit.

Rawatan ubat gagap neurotik terdiri daripada pelantikan tonik dan penenang, antispasmodik, kompleks vitamin. Untuk tujuan ini, fitoterapi (motherwort, valerian, aloe) boleh digunakan.

Terapi ubat untuk bentuk gagap seperti neurosis yang disebabkan oleh kerosakan otak organik biasanya terdiri daripada penggunaan ubat antispasmodik, dos penenang minimum. Dalam beberapa kes, kursus penyahhidratan ditunjukkan.

Bekerja dengan ahli psikoterapi bertujuan untuk menghilangkan kemungkinan konflik interpersonal, meminimumkan faktor psikologi yang memburukkan kegagapan.

Rawatan gagap pada kanak-kanak dalam beberapa kes merangkumi kaedah fisioterapeutik: elektroforesis dengan ubat penenang pada zon kolar, franklinization, electrosleep, dll..

Sama pentingnya, yang sering menentukan kejayaan rawatan kegagapan pada anak-anak, adalah suasana tenang dalam keluarga, menjaga rutin harian yang rasional (tidur malam sekurang-kurangnya 8 jam sehari), dan rejim pertuturan yang betul. Kanak-kanak dengan kegagapan digalakkan untuk berlatih menari, menyanyi, muzik - ini menyumbang kepada pembentukan pernafasan pertuturan yang betul, serta rasa irama, tempo.

Kriteria pemulihan adalah ucapan normal kanak-kanak dalam apa jua keadaan, termasuk dalam keadaan tekanan emosi yang tinggi (misalnya, bercakap di hadapan penonton).

Urut gagap pada kanak-kanak

Urut untuk gagap pada kanak-kanak dilakukan oleh ahli terapi pertuturan semasa kelas pembetulan. Selain kepala dan leher, urut meluas ke bahu, punggung atas dan dada. Urut segmen dan akupresur digunakan secara meluas, serta gabungannya.

Selalunya, kegagapan pada kanak-kanak pertama kali dikesan pada usia 2–5, iaitu, dalam tempoh pembentukan intensif fungsi pertuturan anak.

Urutan segmen bertujuan untuk memberi kesan yang berasingan pada otot tertentu yang mengatur aktiviti pertuturan. Urutan jenis ini dilakukan setiap hari selama 2-3 minggu..

Urut akupresur dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling berkesan untuk membetulkan kegagapan pada kanak-kanak. Ia memberi kesan positif pada pusat pertuturan, membantu menghilangkan kegembiraannya yang berlebihan. Urut akupresur boleh dilakukan di rumah setelah latihan awal ibu bapa oleh pakar. Urut akupresur untuk kegagapan pada kanak-kanak dilakukan secara berkala selama dua hingga tiga tahun.

Latihan untuk kegagapan pada kanak-kanak

Kumpulan latihan ini merangkumi latihan pernafasan, regangan untuk menormalkan kontraksi otot, dan latihan mata untuk meningkatkan persepsi.

Matlamat utama gimnastik pernafasan semasa kegagapan pada kanak-kanak adalah menguasai teknik pernafasan diafragma, mengatur irama pernafasan secara sedar, menguatkan otot-otot dinding perut anterior. Gimnastik pernafasan untuk kegagapan pada kanak-kanak terdiri dari melakukan satu set latihan di pelbagai posisi badan, pada waktu rehat dan semasa pergerakan aktif. Lama kelamaan, manifestasi lisan dihubungkan dengan latihan pernafasan. Peningkatan tahap kerumitan latihan yang lancar menyumbang kepada pembetulan patologi yang cepat.

Rawatan yang paling berkesan untuk kegagapan diperhatikan apabila gabungan latihan dengan urutan.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Gagap pada kanak-kanak boleh menyebabkan penyempitan lingkaran rakan anak, timbulnya rasa curiga, kegelisahan, kerengsaan, perasaan tidak mencukupi, penurunan prestasi sekolah, masalah dengan penyesuaian dalam masyarakat.

Gagap diperhatikan pada 5-8% kanak-kanak, pada kanak-kanak lelaki hampir 3 kali lebih kerap daripada kanak-kanak perempuan. Di samping itu, ia lebih stabil pada kanak-kanak lelaki..

Dengan pembetulan yang tidak betul atau tidak teratur, serta jika tidak berlaku, kegagapan dapat bertahan lama, kadang-kadang sepanjang hidup.

Ramalan

Dengan memberikan rawatan yang mencukupi tepat pada masanya, prognosisnya baik bagi 70-80% pesakit.

Pencegahan

Untuk mengelakkan kegagapan pada kanak-kanak, disarankan:

  • menjaga iklim psikologi yang baik dalam keluarga, berhati-hati, penuh perhatian dan sikap baik terhadap anak, penolakan tuntutan yang berlebihan;
  • memperluas cakrawala anak;
  • mengelakkan tekanan mental yang berlebihan;
  • rutin harian yang rasional, rehat yang baik;
  • pengajaran anak yang betul untuk bertutur;
  • diet seimbang;
  • pemeriksaan pencegahan oleh pakar, rawatan patologi somatik tepat pada masanya.

Cara menyembuhkan kegagapan pada kanak-kanak berumur 4-7 tahun

Kursus kanak-kanak
atau teknik untuk membetulkan kegagapan pada kanak-kanak berumur 4-7 tahun.

Saya telah menumpukan lebih dari 20 tahun penyelidikan untuk topik ini, kajian sedar mengenai pelbagai "klinik", teknik, nasihat dari ahli terapi pertuturan "berpengalaman", dan juga "penyembuh rakyat". Pengalaman peribadi untuk rawatan dengan ahli terapi pertuturan, bahkan di rumah sakit, diizinkan, seperti yang mereka katakan, untuk mengalami banyak kaedah "rawatan" rasmi yang ada.

Pengalaman yang terkumpul memungkinkan untuk sistematisasi prinsip-prinsip asas, serta mengenal pasti kesalahan yang memperburuk keadaan.

Saya menghadapi kegagapan pada masa kanak-kanak lagi ketika anak saya mula tersandung setelah beralih dari tadika komersial menjadi "biasa", kadang-kadang saya sendiri tegas dengannya dan tidak menunjukkan kekangan....

Anak itu tersandung selama kira-kira satu setengah tahun. Pada tahun pertama saya dan isteri tidak tahu apa yang harus dilakukan dan kegagapan semakin bertambah. Dari pengalaman saya sendiri, saya tidak mempunyai harapan untuk ahli terapi pertuturan, tetapi di tadika kami ditawari untuk berunding dengan ahli terapi pertuturan yang bertugas di tadika ini. Anak lelaki itu mengulangi semua kata dengan sempurna setelah ahli terapi pertuturan, tetapi dalam keadaan normal kekejangan tidak berhenti. Pada musim sejuk (pada bulan September ke sekolah), saya memutuskan untuk menggunakan teknik ini, yang saya kembangkan pada awalnya untuk orang dewasa - secara beransur-ansur pertuturan saya bertambah baik, kekejangan menjadi tidak begitu kuat, gagap menjadi semakin jarang dan sebelum sekolah kami mempunyai gagap kecil yang tidak mengganggu menjawab di kelas, bercakap melalui telefon. Kemudian mereka hilang sama sekali...

Penyebab kecacatan pertuturan berbeza, tetapi kecenderungan umum masuk akal: pada masa kanak-kanak, pada beberapa kanak-kanak, perkembangan otak (pemikiran) secara signifikan melebihi perkembangan fizikal alat pertuturan, yang tidak dapat mengatasi arus pemikiran yang cepat. Anda mungkin telah memperhatikan kecerdasan luar biasa anak anda, pemikirannya "melebihi tahun-tahunnya".

Kalimat yang kompleks, kanak-kanak belum dapat menyebut dengan jelas dengan alat vokal bayi yang kurang berkembang - keraguan atau pertuturan yang tidak dapat difahami berlaku.

Anak memusatkan perhatian pada ini, pengalaman, atas dasar ini ada NEUROSIS.

Pun begitu, penyebabnya ialah trauma kanak-kanak (lebam, luka bakar, dll.), Sebab psikologi: keibubapaan yang ketat, kadang-kadang walaupun dengan penggunaan kekuatan fizikal, "serangan" kanak-kanak yang lebih tua, dll..

KECERGASAN, PENGALAMAN, RASA RASA yang timbul adalah gejala NEUROSIS, yang mengganggu keseimbangan pertuturan. Gagap adalah NEUROSIS dan kami, atau lebih tepatnya anda, ibu bapa, akan menyembuhkan bayi dengan menggunakan prinsip berikut.

Analisis, pemahaman, pengalaman peribadi pemulihan diri dan anaknya menyebabkan pemilihan yang utama:

Pertama, saya akan bercerita. Suatu ketika, saya berumur 10 tahun, rakan sekolah saya memberitahu bahawa sejak dulu (!), Ketika berusia 5 tahun, dia juga banyak tergagap seperti saya. "Bagaimana anda dapat disembuhkan?" Saya bertanya (secara peribadi dengannya saya bercakap lebih baik daripada biasa). Dia menjawab: "Ibu saya menyembuhkan saya. Ahli terapi pertuturan mengatakan kepadanya bahawa perkara utama dalam rawatan adalah dua minggu TANPA KECERGASAN. "Tetapi bagaimana dengan semua hospital, kelas dengan ahli terapi pertuturan, yang memerlukan banyak masa dan usaha. Adakah itu semudah itu !? ”- Saya berfikir dengan tidak percaya. Mungkin, dia adalah ahli terapi pertuturan yang sangat berpengalaman yang tidak bertemu dengan saya dan ibu bapa saya...

Hanya bertahun-tahun kemudian, setelah melewati jalan "sukar" di jalan pengetahuan diri, ketika saya berusia lebih dari 30 tahun, saya menyedari bahawa itu benar, dia TEPAT! Walaupun tidak dua minggu, tetapi dalam 4-6 bulan, bahkan setahun, adalah mungkin untuk mengurangkan keraguan dengan ketara. Adalah mungkin untuk menghilangkan kegagapan sepenuhnya pada anak dalam 1,5-2 tahun. Peningkatan pertuturan yang ketara dapat berlaku lebih awal, dengan syarat prinsip di bawah dipatuhi. Hilang masa - anda perlu "sembuh" selama 5-10 tahun atau lebih.

Prinsip 1. Anehnya, ibu bapa harus bermula dengan diri mereka sendiri. Kebarangkalian bahawa anda adalah penyebab masalah ini sangat tinggi! Selalunya faktor luaran, seperti masalah di tempat kerja atau situasi kehidupan lain, dipindahkan ke hubungan keluarga. Kemungkinan pertengkaran keluarga, teriakan, penghinaan, walaupun tidak berkaitan langsung dengan anak, boleh menyebabkan kegagapan. Lebih-lebih lagi, jika anda bersikap tegas dengan anak itu, maka kegagalan pertuturan adalah sebab langsung komunikasi anda!

Jangan putus asa, semuanya boleh diperbaiki! Perlu berhenti dan memikirkan apa yang salah? Lihatlah diri anda dari luar, bukankah kesihatan anak anda adalah tujuan anda? CINTA dan Hormat adalah prinsip utama hubungan keluarga dan perlakuan gagap! Beri kata-kata anda sendiri untuk mengubah HUBUNGAN ATMOS DALAM KELUARGA, dan demi memulihkan pertuturan anak, sesuaikan diri anda dalam masa enam bulan (lebih baik setahun) - tidak ada pertengkaran, skandal, kata-kata kasar, kedutan anak! Tingkah laku EQUAL dan CALM sehingga tidak berlaku: cawan pecah, mainan pecah, pakaian bernoda, dll - tidak akan membuat anda "marah". (pakaian boleh dicuci, mainan boleh diperbaiki, dan lain-lain - tidak ada situasi putus asa!)

(Saya akan membuat penyimpangan kecil: seseorang tidak boleh menuduh pasangan atau pasangannya kelakuan "buruk", kerana tingkah laku tersebut mungkin disebabkan oleh asuhan ibu bapa yang ketat dan lebih jauh di sepanjang rantai. Ibu bapa kita adalah anak-anak dari masa pasca perang yang sukar, dan datuk dan nenek mengalami masa lapar dan perang yang sukar... Ini mempengaruhi tingkah laku, sifat emosi. Anda hanya perlu menjelaskan keadaan dan meminta enam bulan "kedamaian" demi anak. Doa dan iman akan menenangkan hati yang hangat!)

Mari beralih kepada prinsip yang serupa.

Prinsip 2. Lindungi anak dari faktor ketakutan (ketakutan) yang lain: muzik kuat, kartun "moden", filem TV genre "aksi" atau "filem seram", bahkan komik "cerita menakutkan" (contohnya, mengenai bilik gelap.), Dan sebagainya lebih jauh dan seumpamanya. Seorang kanak-kanak dapat memproyeksikan peristiwa dunia maya ke kehidupan nyata dan benar-benar takut.

Di kampung, tidak perlu anak menunjukkan penyembelihan, dan jika suami adalah pemburu / nelayan, minta bangkainya dipotong tidak di hadapan anak... Ingatlah bahawa anak-anak lebih mudah difahami daripada anda dan gambar-gambar kehidupan yang kasar ini terlalu awal untuk dia ketahui. Tetapi, jika ini terjadi dan anak itu melihat bagaimana "ikan kegemarannya" dibantai, maka dapat dijelaskan bahawa ikan / haiwan itu diberikan kepada kita oleh Pencipta untuk makanan.

Menurut fisiologi badan kita, dengan adanya faktor bahaya, tubuh menggerakkan daya hidup untuk tujuan kelangsungan hidup dalam situasi tertentu: komposisi hormon darah berubah, pernafasan semakin cepat, otot mengecut untuk tersentak...!? Sekiranya seseorang mempunyai lebih dari seratus otot di wajahnya, bagaimana anda rasa ketegangannya akan mempengaruhi pertuturan? Mungkin tidak menjadi lebih baik. Dan pernafasan, otot interkostal juga tegang, seolah-olah seluruh badan "dimampatkan"... Seragam, pernafasan bebas berubah menjadi cepat atau, sebaliknya, perlahan dan tegang. Ucapan ditolak ke latar belakang oleh badan, bukan sehingga, anda perlu menyelamatkan diri... Inilah yang berlaku apabila anda takut.

Kami telah menganalisis faktor ketakutan luaran, topik serupa seterusnya adalah faktor ketakutan dalaman, saya akan menonjolkan "ketakutan dalaman" sebagai prinsip yang berasingan, kerana harus dikerjakan dengan teliti.

Prinsip 3. Mengenal dan menerangkan kepada kanak-kanak "ketakutan" secara dalaman.

"Ketakutan dalaman" - fobia, sedar dan tidak sedar, juga terdapat pada orang dewasa. Seseorang sangat takut dengan tawon, lebah, lebah - semua yang menggelegar dan boleh menggigit dengan menyakitkan. Seseorang takut pada tikus. walaupun mereka tidak mungkin menggigit... dan sebagainya.
Terdapat banyak di antara mereka, setiap orang mempunyai sendiri: untuk bersendirian di dalam bilik, menunggang di lif, takut bilik gelap, dan sebagainya....

Beberapa kali saya didekati dengan pertanyaan mengenai "ketakutan anjing" anak. Saya mengaku bahawa saya sendiri takut, jadi saya akan memikirkan dengan lebih terperinci mengenai bagaimana "membuat", "menguraikan" ketakutan ini. Dan "peringatan terdahulu"! Takut dibongkar "di rak" sama sekali tidak menakutkan).

"Anjing besar dengan mulut besar - bagi saya sesuatu yang mengerikan..." Saya akan mempunyai mulut seperti itu. Saya pasti akan menerkam dan menggigit pesalah.. ”- Saya fikir, memproyeksikan pencerobohan saya ke atas binatang yang tidak bersalah. Anak anda juga berfikir begitu. Bagaimana untuk mengurangkan pencerobohan pada seorang kanak-kanak, kami telah membincangkannya di atas dan akan dipertimbangkan pada masa akan datang..

Bagaimana untuk menghilangkan ketakutan ini? Biarkan anak menjawab soalan berikut untuk anda, dan yang paling penting untuk dirinya sendiri:

- pernahkah dia melihat anjing menyerang lelaki dan menggigitnya? (Saya harap jawapannya tidak)

- Anjing ini dulunya anak anjing berbulu yang comel, sekarang ia sudah dewasa, tetapi ia tetap seperti dulu. Mengapa dia menerkam seseorang sekarang?

Saya berpendapat bahawa dengan menjawab soalan-soalan ini, kanak-kanak itu tidak akan merasa panik oleh anjing pertama yang ditemuinya. Sikap baik terhadap dunia dikembalikan oleh kebaikan timbal balik!

Situasi hidup adalah berbeza, dan jika kanak-kanak itu melihat pencerobohan anjing itu, maka cubalah menjelaskannya juga, sebagai contoh: anjing itu "sedang bekerja", menjaga rumah, pangkalan, dll..

Sekiranya hujah-hujah ini ternyata tidak mencukupi, kemudian analisis beberapa kaedah perlindungan dari anjing (7-8 sudah cukup), misalnya: ambil tongkat dan buangkannya, hentakkan kaki anda dan berteriak dengan kuat, dll. Mintalah anak mengambil atau membuat tongkat dan meletakkannya di sudut bilik atau di halaman rumah persendirian. Biarkan dia tahu bahawa dia boleh mencari jalan untuk menyelesaikan masalah sendiri atau bersama dengan ibu bapa anda.

Ketakutan seterusnya: terperangkap dalam lif. Tunjukkan di mana butang bantuan lif berada. Jelaskan bahawa mereka harus menunggu... Sekiranya anda mempunyai telefon bimbit, hubungi ibu bapa anda... Dan seterusnya.

Sekiranya seorang kanak-kanak bimbang bahawa Bumi itu bulat dan orang-orang dapat jatuh ke angkasa, maka terangkan mengenai gaya graviti... dan seterusnya))

Berkomunikasi dengan anak anda, ketahui "ketakutan" nya, selesaikannya bersama. Ini akan menjadi bukti tambahan bahawa anda menyayangi dan menjaga bayi anda. Sokongan anda sangat penting untuk bayi, ia akan memberi keyakinan: anda adalah dia, bukan menentang, ANDA DUA KUASA!

Prinsip 4. Perlakuan dengan CINTA dan bukti cinta ini. Ini adalah prinsip penting yang ingin saya ketengahkan secara berasingan..

Mungkin seseorang akan berpendapat bahawa ini adalah dangkal dan jadi jelas bahawa semua usaha dan sumber daya dilaburkan untuk anak-anak...: bahan makanan, pakaian, pangsapuri, bahagian, bulatan, pengasuh, dan sebagainya... Ini dapat difahami bagi ANDA DEWASA. Anak itu juga memahami hal ini secara intuitif, dan walaupun tidak ada bahagian, bulatan dan McDonald's, dia akan tetap mencintaimu sebagai balasannya. TETAPI... anak itu juga mengingati kebencian... Anda mempunyai hari yang sibuk, banyak peristiwa yang berbeza dan anda sudah lupa tentang konflik itu. dan anak itu ingat! Mungkin seminggu yang lalu anda menjerit kepadanya... dll.

Apa nak buat? Bercakap dengan anak anda dan terangkan bahawa anda dan ayah (ibu) sangat menyayanginya! Anda menjaga dia! Anda tidak peduli dengan masalahnya dan dia boleh menghubungi anda untuk sebarang pertanyaan. Semua yang anda boleh - anda akan buat! Perbualan langsung ini akan mengetepikan kemungkinan keraguan pada anak..

Bukti cinta tambahan adalah pembelian sendiri di kedai: mainan, pakaian, kasut, dll. Biarkan ia menjadi hadiah ulang tahun: anda membenarkan anak membuat PILIHAN. Dengan melakukan ini, anda akan mengesahkan bahawa anda MENGHORMATI PENDAPATNYA, melihatnya sebagai seorang, menyayangi dia. (Saya ingat bagaimana di kedai anak saya memilih "mengerikan", tidak sesuai dengan warna hijau dan kasut merah... Betapa usaha saya untuk berdiam diri! Tetapi anak itu gembira! Ini akan meningkatkan harga diri anak itu.

Sekarang mengenai tindakan praktikal

Prinsip 5. BERBICARA Nafas - kawalan udara / nafas.

Apa yang harus dilakukan sekiranya anak tersandung, cuba mengulang perkataan dan tidak dapat. Seseorang dapat melihat bagaimana kekejangan menyelubungi seluruh tubuh, kejang bermula, gegaran kepala, bulu mata berkelip, mata tergelincir...

Hentikan kanak-kanak itu dan jelaskan teknik pertuturan: "BERBICARA DENGAN MENGHASILKAN, DALAM MENGHASILKAN INHALING, KEMUDIAN TUKAR, BERBICARA SATU, DUA perkataan"... Katakan bahawa bunyi memerlukan aliran udara, sehingga semua orang mengatakan!

Perhatikan bahawa semasa tergagap-gagap atau kekejangan, pernafasan dihentikan, kadang-kadang anak cuba mengucapkan kata sambil menghirup (!)

Saya menerangkan beberapa kali sehari dan, dengan contoh saya, menunjukkan kepada anak saya bagaimana untuk mengatakan: “Pertama, sebelum kata itu, ambil INLET, kemudian kita mula MENGHIDUPKAN (udara telah keluar tanpa suara selama 1-2 saat) dan mengucapkan SATU atau DUA perkataan! Dan berulang lagi: Inhale, di Exhale kami mengucapkan kata-kata 2a seterusnya, dan seterusnya ".

Saya bertekad untuk mengulanginya selama enam bulan atau selama yang diperlukan, tetapi hasilnya lebih awal..

Berlatih kerja suara pada bunyi, pergantungan (nada) mereka terhadap kehadiran dan kekuatan aliran; perubahan suara, dari perubahan lokasi organ pertuturan (bibir, lidah..): A-O-I-E...

Oleh itu, sekali lagi: sebelum ada kata, kami DALAM - ini akan memberikan aliran udara yang diperlukan dan menjamin kita pengucapan kata! Itu undang-undang, aksioma perlakuan!
Kemudian kami mula menghembuskan nafas selama 1 saat, sementara tanpa kata-kata (pengesahan kehadiran aliran udara), maka kami mengucapkan 1-2 perkataan. Dan berulang lagi...

Perhatikan bahawa kanak-kanak itu bersedia untuk menceritakan semula, misalnya, separuh daripada filem yang disukainya dalam satu nafas, ia tidak akan berfungsi, kerana ragu-ragu, berubah menjadi kejang.

Mengapa kita harus menerangkan tentang satu atau dua kata, kerana kita sendiri mengatakan empat atau enam, dan seseorang yang lain? Ini adalah pedoman yang akan memberi anda pemahaman bahawa anda perlu mengucapkan sedikit kata, seberapa banyak yang anda boleh sebutkan dengan bebas tanpa ragu-ragu, asalkan ada cukup udara. Tetapi pada tahap awal keraguan yang kuat seharusnya tepat pada SATU kata, kemudian setelah beberapa hari DUA kata - perhatikan situasinya. Kemudian TIGA perkataan, dan lain-lain, sehingga normal 4-5 perkataan dalam bulan N!

Harap maklum bahawa semasa menyanyi tidak ada keraguan, kerana penyedutannya direkam dengan jelas, dan dengan menghembus nafas yang perlahan, kami mengucapkan kata-kata lagu. Sokong anak dalam menyanyi, pelajari lagu bersama - semua ini menguatkan otot pernafasan dan pita suara.

Ucapan secara beransur-ansur akan bertambah baik, biarkan 1-2% setiap minggu. Adalah sukar untuk mengukur peratusan ini, tetapi saya fikir anda memahami saya. Siapkan diri anda untuk kerja jangka panjang, maka hasil yang lebih cepat akan menggembirakan anda.

Prinsip 6. Jelaskan kepada anak anda bahawa: "anda perlu BERBICARA dengan perlahan! Anda tidak perlu bercakap dengan cepat, mereka tidak akan memahami anda".

Anak kecil anda yang bijak menyusun ayat yang kompleks pada usia dini. Bercakaplah dengan perlahan DIRI SENDIRI, dengan itu menunjukkan ucapan yang tidak tergesa-gesa. 10-20 perkataan seminit - kadar yang mencukupi, dapat difahami oleh pembicara.

Sebilangan orang berjaya mengucapkan banyak perkataan atau bahkan beberapa ayat pada satu nafas - ini adalah kadar yang sangat pantas. Sekiranya salah seorang daripada saudara-mara atau kenalan anda: pasangan (ha), saudara lelaki, saudara perempuan anak, nenek - semua orang dengan siapa anak itu berkomunikasi, saya bercakap dengan cepat, kemudian bercakap dengan mereka dan jelaskan langkah yang diperlukan dengan contoh anda - PACE OF CHILD SPEAKER.

Mulakan analisis dengan diri anda seperti yang anda katakan?

Perhatikan juga bahawa kanak-kanak itu bercakap dengan kuat. Ini memberi tekanan tambahan kepada alat pertuturan. Jelaskan kepada anak anda untuk BERBICARA LEMBUT dan LEMBUT. Biarkan ia menjadi PEMANDU pada peringkat pertama. Bercakap dengannya dengan berbisik, secara beransur-ansur meningkatkan suara ke tahap yang dapat diterima. Lakukan ini bukan dalam bentuk arahan yang ketat, tetapi dalam bentuk permainan, kisah yang menarik..

Prinsip 7. POSTURE and RELAXATION.

Perhatikan postur anak, tanpa menunduk, angkat dagu, luruskan bahu! Slouching - ada sebab penurunan volume paru-paru, penurunan diafragma, komplikasi kerja otot pernafasan interkostal, ketegangan otot perut. Kedudukan kepala yang betul adalah kedudukan rata atau sedikit dagu. Apabila kepala dimiringkan ke bawah, rahang bawah tidak dapat bergerak bebas untuk membuka mulut untuk mengucapkan perkataan. Rahang bawah harus turun dengan graviti semula jadi.

Postur yang betul adalah tulang belakang lurus. Berat badan atas harus disokong oleh ruang tulang belakang. Sekiranya ini tidak berlaku, maka keseluruhan beban (20-30 kg! Pada kanak-kanak, sehingga 40 kg pada orang dewasa) jatuh pada otot pernafasan interkostal dan diafragma (otot pernafasan utama). Ia berada di bawah beban dan tidak akan berfungsi dengan baik. Oleh itu, penurunan dalam pernafasan, tekanan udara yang tidak mencukupi semasa menghembus nafas.
Postur yang betul meningkatkan metabolisme oksigen, yang menormalkan fungsi otak!

Urutan terapeutik zon kolar belakang akan membantu memperbaiki postur, melegakan ketegangan otot, yang akan meningkatkan pertuturan. Lakukan 4-5 sesi dengan ahli terapi urut, perhatikan perubahannya. Sekiranya urut dibantu, lakukan juga 4-5 sesi (1 sesi setiap hari atau kurang kerap: seminggu sekali)

Urutan kepala yang lembut juga berguna: fontanelles belum tersekat, jadi hanya tepuk kepala anak dengan telapak tangan anda..

Prinsip 8. JANGAN LEPAS ketika bercakap dan dalam urusan biasa!

Ia berlaku seperti ini: anda harus pergi bekerja pada waktu pagi, jadi tergesa-gesa ke tadika... Tergesa-gesa adalah musuh. Tergesa-gesa (bermaksud langkah cepat, pergerakan cepat) merendahkan pernafasan, secara umum, komposisi hormon darah berubah. Pengiraan masa perjalanan yang tepat ke tempat yang ditentukan akan membantu anda merancang masa meninggalkan rumah, dan oleh itu waktu anak meningkat. Tambahkan masa untuk bayaran anda sendiri dan masa tambahan untuk meninggalkan rumah, di jalan menuju perhentian bas atau tempat letak kereta. Tambahkan waktu masuk tadika. Jumlah anggaran masa dengan tepat akan memberitahu waktu kenaikan untuk anda dan anak anda!

Cobalah untuk mengekalkan kelajuan yang perlahan bukan hanya dalam perbualan, tetapi juga dalam aktiviti lain, seperti berjalan kaki. Langkah santai menenangkan. Berjalan perlahan ke tadika dan selepas tadika. Jangan tergesa-gesa berjalan-jalan, semasa "perjalanan" ke kedai - dalam kes lain.

Senaman yang baik yang menenangkan dan memperbaiki postur adalah berjalan santai di mana anda dan anak anda melihat puncak pohon (atas). (Perhatian: berhati-hati ketika melintas jalan!)

Prinsip 9. Kelakuan guru tadika atau pengasuh!

Kami telah mengatakan bahawa anda tidak boleh berteriak pada anak, dan lebih-lebih lagi menghukum secara fizikal. Sekiranya anda tidak dapat memaafkan kanak-kanak itu untuk lelucon, maka lebih baik meletakkan "prankster" di sudut. DIA AKAN MEMAHAMI HUKUMAN.

Pastikan bahawa guru tadika atau pengasuh tidak melakukan ini. Hingga 50% kes neurosis pada kanak-kanak adalah tingkah laku mereka, kerana masalah mereka sendiri "merobek" pada kanak-kanak..

Jelaskan kepada semua orang untuk menahan emosi dalam hubungannya dengan anak, MENCINTAI dan Memaafkan! Anda boleh bercakap dengan guru tadika "menjerit" secara peribadi atau meminta bantuan ketua.

Proses pendidikan diperlukan untuk kanak-kanak, tetapi cubalah menahan emosi! Kelakuan dan ketepatan yang lancar!

Prinsip 10: PERKATAAN BAIK.

Kanak-kanak adalah zaman penemuan dan pencarian..
Malangnya, penemuan berlaku bukan hanya pada yang baik, tetapi juga yang buruk: seorang anak mungkin mengulangi kata-kata sumpah buruk yang didengar di jalan atau di TV. Secara emosional (suara hati nurani), mungkin ada penghambatan dalam pengucapan kata-kata ini, keraguan terjadi, yang disebarkan ke kata-kata biasa. "Kesedaran" menghalang tindakan "fizikal badan". Kekasaran itu asing dengan "alat" seseorang!

Jelaskan kepada anak bahawa kata-kata ini tidak dapat diulang, siapa pun yang tidak mengulanginya tidak tersandung!


Prinsip 11. Harga diri, pembinaan keyakinan!

Bukan hanya kanak-kanak, tetapi juga orang dewasa tidak yakin akan dirinya sendiri ketika dia sendirian... Sekiranya anak itu dihukum oleh ibu bapanya, menurut pendapatnya, tidak pantas (misalnya, dia melukis kertas dinding "dengan indah", dll.), Maka anak itu berfikir: "Dalam kesulitan lain situasi mereka tidak akan memberi syafaat kepada saya. Saya bersendirian dengan dunia yang kompleks ini.. "Oleh itu, jika anda" HILANG ANDA ", maka" TEMUKAN DIA ". Jadilah rakannya, pelindung - ANDA BERSAMA, ANDA KUASA.

Tingkatkan harga diri anak anda! Puji anak anda kerana berbuat baik... Harga diri akan meningkatkan keyakinan, keyakinan akan memberi kesan positif terhadap ucapan. Yakin pada diri anda sebagai contoh untuk anak.

Kami menyenaraikan caranya: analisis bersama mengenai "ketakutan", perbualan terus terang, kepercayaan terhadap pembelian dan pilihan bebas. Ini semua akan membantu meningkatkan rasa aman. Sekiranya anda BERSAMA, anda boleh menyelesaikan sebarang masalah, dan masalah ini tersekat!

Lakukan perbuatan baik bersama - ini adalah proses pendidikan yang baik, emosi positif, rasa berguna kepada keluarga dan masyarakat.

Sokong anak dan cuba untuk tidak memperhatikan keraguan kecil, yang utama adalah peningkatan bertahap!

Kadang-kadang ibu bapa membuat tuntutan yang tinggi terhadap ucapan bayi, "menilai sendiri" - turunkan tahap tuntutan anda, suara akan beransur meningkat. Anda akan mempunyai tempoh persekolahan yang panjang untuk menetapkan ucapan dan suara yang "betul", dan anak itu juga akan belajar dari rakan sebaya.


Prinsip 12. Makanan yang meningkatkan pertuturan.

Semuanya telah diuji pada diri saya:

- minyak biji rami. Satu sudu roti, atau tersebar di atas roti. Dijual di farmasi dan pasar raya.

- lemak ikan. Beberapa kanak-kanak menyayanginya. Ia dijual dengan pelbagai cara, ia terdapat dalam bentuk kapsul. Sekiranya anak tidak menerimanya, maka tawarkan ikan laut. Jenis ikan laut yang berlemak yang diingini: ikan laut, ikan tenggiri, ikan haring, lain-lain dan, tentu saja, halibut. Dalam bentuk apa pun: salai sejuk - yang paling sedap, direbus, digoreng - seperti yang anda dan anak anda gemari. Produk-produk ini mengandungi unsur-unsur penting sel-sel saraf dan otak - lemak Omega 3 (asid lemak penting atau "vitamin F")

-keju kotej sendiri atau dengan susu dan gula untuk rasa.

- produk susu yang diperam (yogurt, krim masam, lain-lain) mengandungi sejumlah besar kalsium dan fosfor, yang juga merupakan bahan binaan bukan hanya sel saraf, tetapi juga semua sel lain.

-sauerkraut dengan bawang dan minyak sayuran dalam bentuk salad.

Jangan berlebihan dengan makanan, biarkan sekali atau dua kali seminggu - cukup.

Membantu sel otak dan oksigen - oleh itu, setiap hari berjalan di udara segar, mengudarakan bilik.

Gula mempengaruhi hiperaktif anak, kita mengurangkan hiperaktif, jadi kita menyembunyikan mangkuk gula-gula - 1-2 gula sehari cukup! Soda manis - semakin jarang semakin baik!

-
Wujudkan suasana kebaikan dan kehangatan. Ketahuilah, gagap adalah NEUROSIS. Cari punca neurosis, anda perlu memahami kegembiraan, kegelisahan, ketakutan anak. Analisis setiap orang yang berkomunikasi dengan anak: diri sendiri, ayah, jika ada saudara lelaki, saudara perempuan, nenek, datuk, dll. Jawab soalan: siapa yang menguasai anak, yang "menekan" jiwa, dengan kata, siapa / apa yang dia takutkan. Tanyakan kepadanya soalan langsung: apa yang anda takutkan? Pastikan anda menemui jawapannya dan jelaskan kepada anak anda bahawa perkara ini tidak boleh ditakuti..

Sekarang mengenai ahli terapi pertuturan.

Segera, saya perhatikan bahawa "rawatan" kanak-kanak oleh ahli terapi pertuturan harus didekati dengan teliti.

Pendekatan yang baik adalah apabila ahli terapi pertuturan adalah seorang guru tadika, seorang doktor "rahsia", dan semua rawatan adalah latihan pernafasan dan permainan.

Pendekatan yang berbahaya adalah ketika anak dibawa ke hospital (!), Kepada doktor (!), Untuk merawat "gagap" (!). Tekanan tambahan timbul, dan kompleks ini menjadi lebih kuat. Oleh itu, jika anda memutuskan untuk berunding dengan ahli terapi pertuturan, maka selimutlah pertemuan ini sebanyak mungkin: sebagai contoh, anda boleh mengatakan bahawa "mari kita pergi ke farmasi untuk mendapatkan vitamin" (rawat bayi dengan asid askorbik atau hematogen). Atau beritahu ibu saudara (bapa saudara) anda untuk hanya bercakap dengan anda. Juga, pastikan bahawa ahli terapi pertuturan tidak memberitahu anda apa-apa "tatap muka" di hadapan kanak-kanak itu, kerana anak itu akan mendengar dan memperhatikan semuanya.

TUGAS - JANGAN MENGAKUI (tidak menonjolkan) PERHATIAN PADA MASALAH.

Anda harus merasakan betapa profesionalnya ahli terapi pertuturan, nasihat apa yang sesuai dengan anda.

Ingat bahawa penting bukan hanya fakta pelajaran ahli terapi pertuturan, tetapi tingkah laku itu sendiri dalam kehidupan seharian: misalnya, ahli terapi pertuturan meminta untuk berehat dan tenang, dan sebelum kelas atau selepas kelas, bergegas ke bas atau bas mini. Atau semasa anda belajar - bercakap perlahan, tetapi berlaku sesuatu - tinggikan suara anda, percepat tempo pertuturan - ini tidak betul!

Ia berlaku walaupun kanak-kanak diberi pil penenang (!). Kaji komposisi tablet dengan teliti, dan jika tidak herba, berhati-hatilah!

Tubuh berkembang pesat pada usia ini dan pertuturan akan beransur pulih!

Latihan khas ahli terapi pertuturan, misalnya, "mengecas" lidah, bibir dan lidah berputar, "menolong tangan" dan seumpamanya - pada pendapat saya, BERBAHAYA untuk bayi! Sebaliknya, mereka dapat memusatkan perhatian anak pada masalah tersebut, "mendorongnya" ke dalam kesedaran yang mendalam.

Jangan sekali-kali mengatakan perkataan "gagap" kepada anak, katakan, jika keadaan memerlukan, "ragu-ragu". Percayalah, dia telah mendengar perkataan yang mengerikan ini lebih dari sekali. Tetapi, dia akan lebih mempercayai anda!

Beri keyakinan kepada anak anda. Sebagai contoh, beritahu saya bahawa ketika dia bermain, dia tidak pernah tersandung, tetapi anda perlu bercakap lebih senyap dan lebih perlahan..

Sekarang tugas-tugas utamanya adalah PENGENDALIAN Nafas, atau lebih tepatnya MENGHABISKAN Ucapan; Kurang tergesa-gesa dalam pertuturan dan tindakan lain, POSTURE BETUL; HILANGKAN SEMUA PENYEBAB MEMPEROLEHI ANAK - menjerit, menghukum, malah menaikkan suara anda.

Perkara utama adalah bahawa harus ada ucapan yang lebih baik daripada buruk dan ucapan dengan perkembangan badan akan dipulihkan!

Kesihatan kepada anda dan anak-anak anda!


Sila tuliskan pengalaman anda dalam menerapkan teknik ini ke surat saya: [email protected]

Salam, Sergey Gordov


P.S. Statistiknya adalah seperti berikut: sehingga 15-20% kanak-kanak di bawah usia 7 tahun menghadapi masalah kegagapan (gagap). Sebilangan besar dari mereka menghilangkan kegagapan ketika keadaan tertentu, yang disenaraikan di atas, dibuat. Masih ada 1-3% kanak-kanak yang mengatasi masalah ini pada masa remaja atau dewasa. Pada pendapat saya, bahagian kanak-kanak ini tidak mempunyai keadaan, mereka tidak dapat menolong tepat pada waktunya.